Punta de l'Aigua

cim número 75 del llistat dels 100 cims de la FEEC zona de descàrrega d'arxius

Cartografia  Editorial Piolet   Mapa Els Ports-N-V2
Coordenades  UTM Datum European 1950
Distància recorreguda  15,2 Km. Temps 4 h. 12 min.
Recorregut circular per la part més septentrional del Parc Natural de Els Ports. Aquest itinerari passa per tot tipus de terreny ja que transitarem per pistes, al començament i l'acabament, agafarem senders i corriols i pujarem i baixarem per indrets sense camí definit. En principi no tindrem problemes d'aigua ja que trobarem, segur, a les fonts de Montsacre d'Horta i Montsacre de Paüls, tot i que la primera potser no tingui prou garanties de potabilitat, però ens servirà per refrescar-nos. Durant la pujada no trobarem gaire senyalització però tampoc hem de tindre problemes. Seguint la pista arribarem segur al Coll de l'Avenc, tot i que trobareu moltes dreceres que conviden a deixar-la, però el nostre guia va preferir anar per la pista així que desconec cap a on van les dreceres. A partir del Coll de l'Avenc vam deixar el camí marcat amb fites i vam baixar pel dret muntanya avall al Pou del Vacarissal a on vam trobar un pal senyalitzador que ofereix diferents possiblitats. Vam veure que aquí sortia, possiblement, el camí marcat amb fites que vàrem deixar al Coll de l'Avenc. Vàrem seguir en direcció al Coll de Gilaberta agafant el camí més a la dreta que veiem des de l'encreuament de camins. El camí de l'esquerra sembla que porta directament al Coll de Gilaberta, però sense passar per la Punta de l'Aigua. Seguint les senyals de PR vam arribar als peus de la Punta de l'Aigua. Vam deixar el PR i seguint les fites, varem arribar al cim de la Punta de l'Aigua. Per baixar vam fer el mateix. Vam seguint la carena per l'altre vessant fins que vam trobar senyals de pintura vermella i PR que ens van portar fins al Coll de Gilaberta. Si volguéssim  tornar directament a Paüls sense pujar al Tossal d'Engrilló ara és el moment ja que trobem un sender que baixa directament a la Font de Montsacre de Paüls. Ara però, es tracta d'anar al Tossal d'Engrilló així que varem seguir recte per pujar al Coll d'Alans. Aquí vam deixar el PR i vam fer drecera per anar a petar a la Font de Montsacre d'Horta salvant per l'esquerra, segons el sentit de la marxa, un petit avenc que ens dificultava el pas. Arribats a la Font vam trobar altre pal indicador mostrant-nos el camí que venia del Collde Gilaberta, així que és possible que el PR que vam abandonar al Coll d'Alans ens haguéssi portat fins la Font. Després del petit descans vam seguir en direcció a la Font del Montsacre de Paüls, caminant per una bonica pineda, l'ombra de la qual vam agrair, fins al Pla de Ravanal. Vam deixar el camí i, pujant muntanya amunt cap a la nostre esquerra, varem sortir a la pista que ens va ajudar a pujar fins el cim del Tossal d'Engrilló. La baixada es pot fer seguint la pista fins la Bassa de la Refoia,que te l'al.licient de veure l'arbre monumental Teix d'Engrilló o desfer el camí fins el Pla de Ravanal i seguir pel camí que vam abandonar per fer el cim. Per ambdós camins arribarem a la Font de Montsacre d'Horta. Ja a la Font trobem el GR171 que és el que ens ha de tronar de nou a l'aparcament.
Hem d'agafar la carretera C12 i a l'alçada de Xerta, deixar-la per agafar la TV-3541, que ens portarà sense problemes ala població de Paüls. Abans d'arribar a la població veurem una mena de rotonda amb el nom del poble fet de ferro rovellat. Girarem a la dreta per anar en direcció a l'ajuntament i apareixerem a la Plaça Major. Agafarem el carrer de la dreta, que fa pujada, i arribarem al cementiri i al mirador de la població. Aparcarem per aquí ja que aquest és el lloc de començament i acabament de la passejada.

Deixo un enllaç a una descripció tipus Road-Book.