Puig Estela

Cim recentment afegit al repte, encara sense numeració correlativa i sense figurar al mapa zona de descàrrega d'arxius

Vilaró(Pardines)-coll de Bac-pou de Taga-portella d'Ogassa-puig de Coma d'Olla-Puig Sestela-drecera-clt de les Tores-grecera-l'Orri vell-drecera-estany de can Roca-drecera-Serrat Negre-Santa Magdalena-Vilaró(Pardines)
Lloc geogràfic: Taga-Serra Cavallera Lloc sortida: Vilaró (Pardines)
Cartografia: Editorial Alpina Mapa: Taga
Coordenades: UTM Datum: European 1950
Data: 30/05/2011 Distància: 16,4 km.
Recorregut: Circular Ciclable: Si
Terreny: Pista, sender, camp obert Orientació*: Fàcil
Dificultat*: Baixa Esforç*: 3 sobre 5
Total 5 h. 30 min Caminant 4 h. 15 min. Parat 1 h. 15 min
Màxima 2.013 mts. Mínima 1.179 mts. Acumulat 1.012 mts.
* Dades totalment subjectives basades en apreciacions personals
Aquesta és una d'aquelles sortides que ens permeten fer dos, o més, cims del llistat dels 100 cims a la vegada. La que aquí s'explica puja sol al Puig Estela però l'itinerari passa pocs metres per sota del cim del Taga així que aquells que vulguin poden aprofitar per estirar aquest recorregut fent aquest cim, que per altra banda és l'icona de la contrada. El cim objectiu d'aquest post és el Puig Estela, punt culminant de la Serra Cavallera, separat del Taga, punt culminant de la Serra Conivella, per la Portella d'Ogassa. El fet de tenir aquest cim tan a prop, fa que el Puig Estela, malgrat els seus valors naturals i paisatgístics, no estigui tan be valorat pel mon excursionista com el seu veí. Una altra possibilitat és aprofitar un cap de setmana, o unes vacances curtes, per agafar com “Quartell general” la població de Ribes de Freser, o la mateixa Pardines i dedicar els dies a fer muntanyes que es troben al llistat dels 100 cims ja que en aquesta part del territori hi han unes quantes. Ademés del Puig Estela i el Taga tenim, a l'altre banda de la vall de Pardines, el Balandrau i a l'altre banda de la vall del Freser, el Torreneules. També podem incloure en aquest catàleg el Puigmal, podem pensar que està una mica allunyat però si consulteu l'entrada del blog que fa referència a aquesta sortida, veureu que es pot plantejar. Suposo que els muntanyencs de terres llunyanes s'ho plantejaran. Jo per lo menys, si tinc que desplaçar-me més de 250 kilòmetres per fer un cim (després s'ha de tornar), em plantejo anar un dia abans i fer el cim al dia següent, cosa que facilita així fer també una mica de turisme.
Per arribar al veïnat de Vilaró cal que primer ens apropem a Ribes de Freser i d'aquesta població, dirigir-se a Pardines. Abans d'arribar a aquesta població surt un desviament a la dreta en direcció a Vilaró. Lo millor és que es faci servir Google maps o qualsevol altre eina per trobar el millor camí per arribar-hi.
 Les coordenades son: 31 T x=435721 y=4684470

Sortim de Vilaró tornat enrere uns metres per la carretera per la qual hem vingut i després d'un metres seguim en direcció a can Dulsat. Al poc cal deixar la pista principal i seguir per un sender senyalitzat amb marques de pintura groga d'Itinerannia. A l'alçada de Llavanera trobem una tanca de filferro i pujant per sender carener entre els torrents ( no es veuen ja que passen pel fons de la vall ) de Vilaró, a l'esquerra, i de Bancerola, a la dreta, arribem al coll del Bac. Ens dirigirem a un abeurador de bestiar que es veu (any 2011) més endavant, al pla d'Onzí. Seguirem pujant pel sender carener, fent un flanqueig vorejant la Coma Ermada per sortir al pou de Taga. Aquí hi ha la possibilitat de seguir pujant dret en direcció al cim del Taga i fer un altre cim del llistat dels 100 cims. Si es aquesta la decisió que es pren, cal que baixem del cim en direcció a la portella d'Ogassa. Aquest track però, passa del cim del Taga i es dirigeix directament a la portella. Allà trobarem el PR C-190, que seguirem en direcció a Camprodon. Pel PR carenarem pujant primer al cim del Puig de la Coma d'Olla i més endavant farem el cim objectiu del dia, el cim del Puig Estela (Puig Sestela per l'Editorial Alpina). Per tornar podem fer lo fàcil i tornar pel mateix camí pel que hem vingut, però això no és maco. A demés, si s'ha fet també el Taga és un “carajada” tornar a pujar-lo, quin sentit te. Aquí el que es fa és seguir per el PR en direcció a Camprodon Després de caminar uns 1100 metres des del Puig Estela trobarem un filferro que ens barra el pas. Aquest filferro fa de partió de terme. Aquí podem fer llar i seguir per la carena en direcció al col de Pal o ben podem fer drecera i baixar pel dret a buscar el sender que es veu als peus de la muntanya, clar al prats del clot de les Tores. Aquest track fa aquesta última opció i fa drecera directament muntanya avall. Enllacem am el camí a l'alçada de la costa de la font de la Baga. Des d'aquest punt ja veiem cap al nord-oest, el nostre proper destí, l'Orri Vell. Una cabana que es veu a la llunyania al peu de la pista. Anirem a trobar-la però haurem de tornar a decidir com fer-ho. Podem anar fàcil per la pista o podem complicar una miqueta, molt poc, el trajecte. Podem fer drecera i anar el més recte possible travessant els terreny, format majorment per camps de pastura. D'una o altra manera serem a l'Orri Vell. Per continuar, de nou tenim dues opcions. Optem per ser civilitzats i seguim per pista, carretera, molt ampla i apta per a tot tipus de vehicles o ho fem més divertit i aventurer i tornem a fer drecera, ara però per terreny una mica més complicat ja que hi ha trossos que el camí s'amaga i s'ha de fer servir l'orientació. Per tots dos costats acabarem sortint al Serrat Negre, àrea amb cartells informatius. Si s'opta per la drecera es passarà al costat de la font de les Bruixes i de l'estany de can Roca. Des del Serrat Negre cal seguir la pista de terra senyalitzada amb pintura groga, tot i que també es pot seguir per la pista, ja asfaltada. Ambdues opció ens porten a Santa Magdalena. Seguirem baixant per la pista, ara ja asfaltada fins a l'alçada de cal Moreu. Aquí podem seguir per camí de terra o seguir per la pista. Sigui per on sigui, en un tres i no res s'arriba al cotxe.