Puigsacalm

cim número 38 del llistat dels 100 cims de la FEECzona de descàrrega d'arxius

Pla Traver-Puig de Miralles-Rasos de Manter-Puisacalm xic-Puigsacalm-Puig dels Llops-Puig Corneli-Santa Magdalena del Mont-Grau de les Eugues-Salt de Sallent-Grau de Platraver-Pla Traver
Cartografia  Ed. Alpina  Mapa Puigsacalm
Coordenades  UTM Datum WGS84
Distància recorreguda  14,7 Km. Temps 5 hores.
Buscant quelcom diferent a la típica pujada al Puigsacalm partint des de Joanetes, un dels quals per cert ja explicat en altra proposta d'aquest blog, vaig mirar les opcions que ofereix la zona del Pla Traver, buscant una alternativa més tranquil · la per l'època hivernal, evitant els riscos de les canals dels ganxos. L'ascens al Puigsacalm des d'aquest punt es fa per terreny majorment format per camps de pastura, així que s'ha de mirar de transitar procurant causar les mínimes molèsties a aquests animals. Hi han diversos cartells informatius que així ens ho demanen. El recorregut està plantejat en el sentit contrari a les busques del rellotge ja que penso que així, els desnivells són menys forts tot i que la pujada final fins retrobar l'aparcament té la seva gràcia, després de la distància recorreguda.
Aquesta proposta és una de tantes i tantes que volten per internet, de fet és una còpia, escurçada per un costat però allargada per l'altre, d'una proposta feta per joaquin.ortega (enllaç). Jo  tenia al cap transitar per terrenys menys frequentats, de fet pensava que el camí que anava a fer era verge ja que no  habia trobat res de semblant abans d'anar-hi. Ves per on però, que just un dia abans de fer la sortida, vaig trobar a wikiloc la ruta de Joaquin Ortega. També avui mateix, remenant per wikiloc he trobat una altra proposta de l'usuari boscbosc que sí que fa una ruta inèdita (enllaç). Tant de bo l'hagués trobat abans. Aquest usuari fa servir una pista, que figura al mapa d'alpina, que surt de més abaix del puig dels Llops i torna al pla Traver.
En fin, aquestes coses acostumen a passar-me.
Es proposa aparcar el vehicle al final de la pista que accedeix al Pla Traver.
Coordenades: UTM 31T x=447139 y=4665486.
S'accedix al mas Platraver vinguent de Vidrà o de la Vall d'en Bas, per pista de muntanya asfaltada. En les coordenades 445368 i 4666428 surt una pista de terra en estat suficientment bo per permetre circular amb vehicle normal.

El recorregut es troba senyalitzat en gairebé la seva totalitat, tant sol l'ascens, opcional, al puig de Miralles, careix de senyalització "oficial" tot i que sí que hi han fites de pedres i les exclusives marques garrotxines consistents en senyals de podall als troncs dels arbres. Vull dir amb això que no hauria d'haver cap problema en el recorregut. Tampoc hi ha cap dificultat tècnica. Tan sol les pròpies del terreny.
Dit això poca cosa més cal dir. El camí, si no hi ha boira i la visibilitat és normal, és clar i evident. A cada punt que pugui presentar dubtes hi ha un pal indicador, be d'Itinerannia, be de la Generalitat, fet que demostra el trànsit que aquest camí suporta.
Així doncs, donada aquesta facilitat em limitarè a escriure  quatre ratlles explicant el recorregut fet.
Just al començament de la caminada, a l'alçada de les tanques que limiten l'accés a Platraver, trobem el primer cartell que indica la direcció a seguir per anar al Puigsacalm. La pista que ve del mas es la que farem servir per la tornada. Voltant els camps s'arriba a la collada de Sant Bartomeu. Si es vol fer la pujada al puig de Miralles cal decantar-se a la dreta i anar a buscar una tanca de filferro de separació de terme. Així, amb orientació, intuició i esforç, es pujarà al cim. Si no es vol pujar aquesta muntanya cal seguir el sender. Fent la pujada o seguint recte, ambdues opcions acaben juntant-se al coll de Manter. En aquest punt hi ha un pal indicatiu. Podem seguir direcció al Puigsacalm pels senders evidents que surten del coll però penso que es millor seguir el filat ja que, tot i fer una mica més llarg degut al rodeig que es fa, ens evitarà una petita pujada pel mig del camp. Seguint el filat o anant pel sender, finalment s'arriba als rasos de Manter i a un altre pal indicador. De nou seguim en direcció al Puigsacalm. Un altre pla el trobarem a els Clivillers. Creuem una porta de fusta i seguim en direcció a l'objectiu del dia. Abans de fer el cim del Puigsacalm es pot fer un altre cim, el germà petit, el Puigsacalm xic. Als que els agradin els geocaches hi podran esborrar un. I ja posats es fa tot el cordal, el Puigsacalm xic, el Puigsacalm i el puig dels Llops. Seguint el camí es fa un descens trepidant i en alguns trams complicat, fins aterrar al coll de Santa Magdalena. Si no es vol pujar al puig Corneli, fàcil des del coll es pot fer més curt baixant pel sender en direcció a Santa Magdalena. Si es fa el puig, per fàcil terreny de pastos es baixa a l'ermita-refugi de Santa Magdalena del Mont. De nou seguim la pista, evident, que fan servir els operaris que fan el manteniment de les instal·lacions que es troben al peu del puig Corneli. Trobem un nus de pistes que es junten. Per un costat tenim la que baixa del coll de Santa Magdalena, Seguim recte en direcció al salt de Sallent. Sempre pista i sempre senyalitzada, ara ja amb pintura groga d'Itinerannia. Arribats al desviament del salt mereix la pena, hi hagi aigua o no, desviar-se uns pocs metres de la pista para observar aquest paratge, impressionant. S'ha de vigilar ja que per a arribar a l'únic punt des del qual s'obtè una bona vista de la pared s'ha de seguir un sender senyalitzat amb una fletxa de fusta però col·locada en el sentit contrari al de la nostra marxa, o sigui que el trobareu si aneu mirant de tant en tant a la vostre esquena. De tornada a la pista, continuarem remontant la pista fins arribar a un punt en el qual es veu un pal d'Itinerannia a l'altre costat del riu que desaigua pel salt. No s'ha de creuar a l'altre costat. Seguit riu amunt, als pocs metres, tornem a trobar senyals de sender d'Itinerannia, que ens fan pujar, de valent, pel Grau de Platraver. Seguint sempre els senyals s'arriba a una altra porta que hem de passar per acabar sortint a les tanques que encerclen el mas de Platraver. I d'allà al cotxe, disfrutant de la calma dels camps i recuperant-nos de la pujada.