Sobrepuny

Pista mirador-Deixesa-Els Dos Revolts-El Clot-Font de l'Avet-Pl de la Baga-Collada de Baix-Collades de Picamill-Cllet del gaig-Sobrepuny-Sobrepuny de Baix-Font del Faig-Jaça d'Espades-Coll de Plana-Rossinyol de Dalt-Sant Romà de la Clusa- Mirador-Sant Romà de la Clusa-Faig Gros del Cap dels Rocs-Cap dels Rocs-Coll de Jovell-Castell de l'Areny-Roca dels Coloms-Pista mirador
Lloc geogràfic: Serra de Catllaràs Lloc sortida: Castell de l'Areny
Cartografia: Editorial Alpina Mapa: Catllaràs-Picancel
Coordenades: UTM zona 31 T Datum: European 1950
Data: 10/12/2015 Distància**: 18,89 Km.
Terreny: Pistes i senders Orientació*: Fàcil
Dificultat*: Moderada Esforç*: 3 sobre 5
Senyalització: Fites, PR i GR Fonts: Si, a Sant Romà
Total: 6 h 01 min Caminant: 4 h 58 min Parat: 1 h 02 min
Màxima:  1.649 metres Mínima: 859 metres Acumulat: 1.290 metres
Ratio pujada: 14,53% Ratio baixada: 14,05%
Sempre acostuma a passar-me el mateix. Faig una excursió i quan arribo a casa i preparo tot per a fer la ressenya en internet, trobo informació que prèviament no havia sigut capaç de trobar, o millor dit, no havia buscat bé. El cert és que petits detalls fan que una cosa la facis de diferents maneres.
Val a dir primer de tot que, com gairebé sempre, anava sol a fer el recorregut així que buscava camins oberts i sense complicacions tècniques, mirant de minimitzar al màxim possibles riscos.
Buscant i buscant informació, i mirant i mirant mapes, de com pujar al Sobrepuny, des de Castell de l'Areny tan sol vaig ser capaç de preparar una sortida que feia servir, si o si, un llarg tram de pista i fins i tot asfalt. El cas és que sobre el terreny ja vaig adonar-me que existien altres possibilitats que després, a la població de Castell de l'Areny, van ser confirmades pels vilatans.
Explico el meu pensament inicial:
La pista que es dirigeix al mirador de Sant Romà, que neix aproximadament 1 quilòmetre abans d'arribar a la població de Castell de l'Areny, fa 6 revolts abans de trobar-se amb la pista que puja de Vilada. Al cinquè revolt neix un sender, l'entrada del qual és barrada per un fil de niló de color blau o verd. Aquí era per on tenia pensat iniciar la caminada, però a les fosques (vaig començar a caminar molt d'hora) no ho vaig veure clar, així que vaig fer tota la pista, en transcurs de la qual tampoc vaig ser capaç de trobar cap sortida lateral. Tota la resta del recorregut la vaig fer tal com tenia plantejat fins passat el Rossinyol. Allà tenia pensat deixar el GR-241 i trencar pel Faig General però tampoc em vaig refiar i vaig fer fins Sant Romà de la Clusa pel GR. De Sant Romà de la Clusa fins al cotxe de nou vaig fer tal qual havia preparat.
El que havia d'haver fet:
L'aparcament s'ha de plantejar just a l'inici de la pista, just al costat d'una gran bassa artificial, al primer revolt de la pista. Caminats uns 400 metres, en pujada, s'arriba al trencall d'accés a la Deixesa. No fer cas del cartell de propietat privada. Els vilatans, i diverses ressenyes d'internet, expliquen que aquest és el camí per anar a Sant Romà de la Clusa, el camí de tota la vida. Aquest camí, poc clar al començament però fitat i pintat amb color vermell més endavant, acaba pujant a la pista prop del Dos Revolts.
Pel que respecta a l'enllaç del GR-241 amb el GR-4 dir que també és correcte, ja que les mateixes ressenyes que parlen del camí vell de Sant Romà, fan servir aquest enllaç.
Per si és d'interès, el trac que enllaça la Deixesa amb la pista, i que és el camí vell de Sant Romà de la Clusa, el deixo en aquest enllaç
Una altra possibilitat, a més a més d'altres, és fer molt més curt pujant el cotxe (la pista està en perfecte estat) fins a l'àrea de pícnic del Clot, ja que des d'aquell punt es pot completar una volta circular sense haver de baixar fins a Castell de l'Areny.
Proposo començar a caminar des de la pista que puja al mirador de Sant Romà de la Clusa, més o menys un quilòmetre abans d'arribar a la població de Castell de l'Areny.

Explico aquí el recorregut que realment vaig fer, per la pista.
Altre possible trac, evitant-la fent servir el  sender dibuixat al mapa Catllaràs-Picancel, de l'editorial Alpina, el deixo en aquest enllaç.

Comencem a caminar en sentit NO i seguim la pista que fa un suau descens en direcció a Sant Romà de la Clusa. Al cap de poc temps la pista inicia una suau pujada i ens porta, en primera instància als Dos Revolts, més endavant al pas anomenat l'Escalell i finalment al Clot. Si es vol, es pot fer el recorregut més curt si pugem en cotxe fins aquest punt. La pista així ho permet, ja que es troba en perfecte estat (desembre de 2015). En el Clot es deixen de banda totes les possibles pistes que trobem i ens dirigim, en sentit So per creuar una barrera i seguir les indicacions que manen a la Font de l'Avet. Aquest camí no està senyalitzat però és molt evident i la traça és fàcil de seguir. Un llarg trànsit per un magnífic bosc de faigs enteranyinat de tant en tant per escadussers pins ens puja a la Collada de Baix, lloc al qual trobem una tanca de filferro i un cartell de fusta clavat a un arbre. Costa d'entendre el que diu, però finalment endevinem que marca el camí a seguir per pujar al Sobrepuny. Passem a l'altra banda del filferro i trobem a la nostra dreta el naixement del sender que puja en sentit NO. Al cap de poc trobem ja senyals de pintura de PR. Les anem seguint fins a arribar al Collet del Faig. En aquest punt fem de nou cas a les indicacions del cartell que trobem i girem a l'esquerra, en sentit SO. Podem anar per la pista però els senyals de pintura ens fan prendre un sender. Aquest sender comença clar i fàcil però al cap de poc, les branques provinents d'una estassada de bosc fan difícil la progressió. S'acaben evitant voltant per un costat i per l'altre i així acabem al cim. Penso que si es puja per la pista, s'acaba igualment. Si no es volgués anar al Sobrepuny de Baix, del cim principal es pot baixar de nou al Collet del Faig i fer més curt cap al Coll de la Plana, però la visita al Sobrepuny de baix és del tot recomanable, fins i tot obligada, així que ens encaminem. Per fer això anem seguint els senyals de pintura de PR en, per moments, fort descens. Quan el camí senyalitzat fa un fort gir en sentit N hem de seguir el nostre sentit de la marxa per iniciar un fàcil i ràpid ascens al Sobrepuny de Baix. Les vistes del Sobrepuny eren bones, però cap al N no veiem, ja que l'arbrat ens barrava la visió. En canvi, al Sobrepuny de Baix les vistes en aquesta direcció, i en totes, són superbes. Gaudit del panorama desfem passes per reprendre el camí del PR. Així acabem per trobar una ampla pista de desembosc que seguim per l'esquerra, en descens i orientació O per baixar a una nova bifurcació. Deixarem la pista que segueix el descens en la mateixa orientació i girarem a la dreta per prendre una pista en millors condicions que ens porta a la Jaça d'Espades, punt en el qual la pista inicia el descens. Després d'un còmode descens per pista en perfectes condicions arribem a enllaçar amb una nova pista, ara pintada amb pintura de GR. Seguim en direcció a Sant Romà de la Clusa. Al cap de poc, en un revolt de la pista, se'ns ofereix la possibilitat de fer drecera, cosa que fem, i enllacem amb el GR-241, segons el mapa de l'editorial Alpina. Aquest GR ens porta, seguint els diferents cartells que trobem pel camí, fins a Sant Romà de la Clusa, que és el nostre destí, però hi ha una alternativa molt interessant. Al cap de poc temps d'haver passat pels edificis de Rossinyol de Dalt i el de Baix es pot abandonar el GR i agafar un sender, sense senyalitzar al principi, que enllaça amb el GR-4 passant molt a prop del salt d'aigua de la Roca Encantada. Aquesta pista, que puja de la Pobla de Lillet, compta amb un mirador poc abans d'arribar a Sant Romà de la Clusa. El mirador és una passada. Disposa de zona de pícnic amb taules amb les tapes folrades amb jocs de taula. Si decidim arribar a Sant Romà de la Clusa tal qual reflecteix el track, cap problema. A la zona de l'ermita hi ha també un refugi rural, penso que obert tot l'any. Per seguir la ruta enllacem definitivament amb el GR-4, seguint sempre les indicacions que manen a Castell de l'Areny. Passem per un faig catalogat i pel Cap dels Rocs, excel·lent mirador i punt en el qual fa temps va haver-hi un telefèric per baixar la fusta abans no hi hagués la carretera. Una placa explica la història. Seguint sempre els senyals de GR arribem al Coll Jovell i a Castell de l'Areny. Seguim momentàniament pel GR, ara en direcció a Vilada, fins que som a l'alçada de la Roca dels Coloms. En aquest punt deixem el camí marcat i girem en sentit O per anar a la recerca de la carretera. La creuem i ens dirigim a Can Riu. Busquem una traça mig aperduada que ens porta, per antigues feixes, a creuar la Ribera del Castell. Una vegada creuada trobem un nou sender. El seguim per l'esquerra i sortim finalment a la pista que ens ha de portar, seguint-la en sentit de pujada, a la pista d'accés a Can Deixesa. Un cartell i una cadena avisen que no es passi, ja que és terreny privat. Segons els vilatans, res d'això. Aquest era l'antic camí de Sant Romà, fins que es va construir la pista. El cas és que jo desconeixia aquest detall i vaig fer pista fins al segon revolt, punt en el qual un vell corriol permet fer drecera, pujant pel marge, la sortida de la qual està una mica perduda. El cas és que de nou s'acaba per sortir a pista. De nou cal remuntar metres de desnivell fins al següent revolt. En aquest neix un corriol. Aquest evita fer la pista que jo vaig fer al començament.
Ara explico amb detall.
La idea primera era fer servir aquest sender. Evita fer pista fins als Dos Revolts. Penso que el camí vell del qual parlen els residents en Castell de l'Areny enllaça amb aquest sender, ja que si bé el tros per mi recorregut, al començament, no té cap tipus de senyal, en un moment determinat, quan la traça sembla desaparèixer, de cop surt per la dreta, pujant de la Ribera del Castell, un sender perfectament fitat i pintat amb pintura vermella, que és el que finalment se segueix per acabar al dos Revolts.