Comanegra

cim número 36 del llistat dels 100 cims de la FEEC
cim comarcal de la Garrotxa
Es puja també al Puig de les Bruixes zona de descàrrega d'arxius

Bassa de Monars-Puig del Comanegra-Pla de la Serra-Puig de les Bruixes-Puig de Sant Marc-Collet de l'Orri-Bassa de Monars
Cartografia   Ed. Alpina  Mapa Alta Garrotxa
Coordenades   UTM Datum WGS84
Distància recorreguda  10.3 Km. Temps 4h. 30 min.
El Comanegra és el cim més alt de la comarca de la Garrotxa i és un dels més importants i concorreguts, donada la seva facilitat d'ascens. Hi han diferents vies per assolir el cim, sent la més fàcil la que surt des de la bassa de Monars, a tocar ja del cim, a la qual s'arriba amb vehicle, no necessariament tot terreny. Aquesta montanya és fronterera amb la Catalunya del nord i té dos vessants molt diferenciades. Per la banda sud no hi ha cap tipus de vegetació. En canvi, pel nord, hi ha una fageda impressionat. Tot i això el millor que ens ofereix aquesta muntanya és la seva carena. Des d'ella s'obtenen unes vistes impagables.
Començarem l'aproximació partint de la població de Camprodon. Sortirem en direcció a Molló per la carretera C38. Al cap de 3 quilòmetres agafarem el desviament que mena cap a Rocabruna. Així arribarem a aquesta població. Passarem de llarg en direcció a Beget. 1600 metres després d'haver passat el desviament de l'església del poble trobarem una pista de terra que deixa la carretera per l'esquerra. Pujarem per aquesta pista que ens conduirà, sense pèrdua, a la bassa de Monars.

Tot just sortir del cotxe ja veurem la carena a la qual hem de pujar. Ho farem anant en sentit nord-est. Hi ha un camí marcat però és força perdedor, així que agafarem qualsevol dels senders que el bestiar que pastura per la zona ha anat fent amb el pas del temps. Una vegada que hem guanyat la carena, si no hem sortit directes al cim, girarem a la dreta en sentit est fins a arribar al punt geodèsic. Podem baixar de nou directament a l'aparcament i donar per acabada l'excursió, o podem allargar-la seguint tota la carena fronterera en direcció est. Si ho fem així, baixarem decididament per la fageda del vessant nord de la muntanya i arribarem a la jaça dels Xais i el pla de la Serra. Seguirem ara en sentit sud-est, deixant la línia fronterera per pujar al puig de les Bruixes, excel·lent mirador de la contrada. Baixarem encara més al sud-est per passar pel coll de Sant Marc i acabarem pujant al puig de Sant Marc, últim cim del dia. Començarem el retorn al cotxe baixant de nou al coll de Sant Marc i deixarem el camí per on hem vingut a la dreta, agafant un desviament que baixa en direcció a l'avenc del puig de les Bruixes. El passarem per sota, per la cota 1250, i acabarem tornant al cotxe una vegada haguem superat les roques del Malforat i el collet de l'Orri.