Puig de Tretzevents

cim número 172 del llistat dels 100 cims de la FEEC zona de descàrrega d'arxius

Saint Guillem-Coucoulère-Collada Llisa-Tres Vents d'Avall-Puig del Tretzevents-Portella de Tretzevents-Pla Partiou-Les Trancasses-Col Baxo-Saint Guillem
Cartografia  IGN France  Mapa 2349 ET  Canigou
Coordenades  UTM  Datum WGS84
Distància recorreguda  18,20 Km. Temps 6 h. 00 min.
Sortida que es pot catalogar d'alta muntanya donat el terreny que es trepitja. Gairebé el 60/70% del recorregut ho farem sense camí evident seguint rastres de fites i carenant, tot i que des del començament fins a Coucoulère farem un tros del Tour del Canigou i trobarem moltes senyals de pintura groga i vermella. Passarem, tant de pujada com de baixada, per boscos de faig i pins, caminarem per prats herbats als que pasturen ramats de xais i vedelles i ens fartarem de pujar i baixar per pedregams inmensos, amb rocs no molt grans i de bon trepitjar, però que requeriran de nosaltres la màxima atenció, sobre tot la baixada fins la Portella de Tretzevents. Tant la pujada al cim com la baixada fins al cotxe es poden fer per altres itineraris al que aquí es descriu i es pot escurçar o allargar tant com es vulgui. En comptes de deixar el cotxe a Saint Guillem, sembla que es pot estirar una mica més la pista i pujar fins al Col Baxo o, fins i tot, a les Trancasses ( a tots dos llocs vaig veure 4x4 parats ). Així es pot fer el recorregut al contrari al que describim i podem pujar per la Vall de Coumalade i baixar fent la carena fins al Tretzevents d'Avall i baixar muntanya avall ( el tereny ho permet perfectament, baixant fort ) a trobar les Trancasses.
També podem fer la baixada seguint carenant, si tenim ganes i forces, per el Puig Roja i Set Homes, la Montagne Rase i Ras dels Agnells, o anar directament,si tenim ganes però menys forces, de la Portella a la Montagne Rase i Ras dels Agnells. Ja veieu les mútiples possibilitats que aquesta montanya ens ofereix. Disfruteu-la
Prendrem  com a referència la població de Le Tech, tot i que des de Prats de Molló també podem arribar. Vinguent d'un costa o d'altre, el punt de trobada serà el veïnat de La Llau, a 7 quilòmetres de Le Tech o 10 de Prats de Mollo. Una vegada a La LLau hem de seguir pujant. Si venim de Le Tech haurem de fer un fort gir a la dreta, seguint els senyals d'un circuit de VTT (velo tout terrain), deixant la carretera-pista que segueix recte en direcció a Prats de Mollo. No farem cas del cartell que diu que seguint recte tenim el camí de Saint Guillem a 300 metres ja que ens trobarem amb el pas prohibit a vehicles. Si venim de Prats de Mollo, seguirem recte pujant, deixant a la dreta la carretera que baixa a Le Tech. 1100 metres, aproximadament, després de La LLau, just quan la pista comença a perdre l'asfalt, farem un revolt a l'esquerra i trobarem una bifurcació. Seguirem per l'esquerra, en fort revolt, ja que recte trobem marques de final de circuit VTT i senyals de, crec, coto de caça. Ara la pista comença a estar en mal estat però ja no tindrem problemes per arribar a Saint Guillem. Tot just quan hem superat l'ermita trobarem, per la pista que segueix recte, una tanca que barra el pas als vehicles. Seguirem girant a l'esquerra i així arribarem a un planell al que aparcarem el cotxe. Trobarem una creu de ferro i un plafó al que es suposa hauria d'haver informació del lloc. Aquest serà el punt de partida de l'ascensió al Puig del Tretzevents.

Deixo una descripció del recorregut tipus Road-Book a la següent adreça: