Tagamanent

cim número 26 del llistat dels 100 cims de la FEEC zona de descàrrega d'arxius

Carretera accés al Càmping d'Avençó-Càmping-Pla dels Llobins-Collet de la Nit-Carena de Fondrats-Coll de Saiols-Fondrats-Sant Nicolau-Carena de les Merles-l'Agustí-Bellver-Tagamanent-Pla de Penjacans-GR5- Carretera d'accés al Càmping l'Avençó
Cartografia  Ed. Alpina  Mapa Montseny
Coordenades  UTM Datum WGS84
Distància recorreguda  14,8 Km. Temps 5 h. 05 min.
Bibliografia:

Track fet seguint el sentit horari
Aquest itinerari ens permetrà gaudir d'unes esplèndides vistes cap als Cingles del Bertí així com de Montserrat i altres muntanyes de la zona. Les pistes i camins pels que caminarem  es troben en perfecte estat i trobarem moltes marques que ens ajudaran a seguir el bon camí. Pot ser l'únic problema ho tindreu després de passar Sant Nicolau. Haurem d'estar atents ja que farem una drecera per estalviar uns metres de pista. Al tornar a sortir a aquesta l'haurem de deixar per un sender poc evident que segueix per la dreta i es dirigeix a la vegetació.
Haurem d'arribar a la població d'Aiguafreda. Buscarem la carretera d'accés al Càmping d'Avençó. Aparcarem abans d'arribar. Trobarem un àrea d'esbarjo i un bar-restaurant.

0h. 00min.- LES ALZINES D'AVENCÓ. alt.405 m.
Sortim de l'aparcament del restaurant Les Alzines. Aquest lloc es troba al Carrer del Molí d'Avencó. Tot just al davant de l'aparcament es poden visitar dos antics pous de glaç.
Comencem a caminar per la pista-carretera que ens portarà a la masia del Bellit. Caminem entre la casa del Molí d'Avencó i un antic pou de glaç, que queda una mica per sobre nostre. Un xic més endavant passem davant el càmping d'Avencó.
0h. 20min.- FONTS DE LA MINA.
Podem omplir la cantimplora a la font, perquè no trobarem aigua fins força amunt. Uns 200 m. més endavant deixarem a mà dreta la pista , que fa una lleugera pujada, que mena fins a una pedrera. Aquest trencant està senyalitzat amb un cartell informatiu del camí que seguirem de pujada.
0h. 35min.- CAMÍ A FONDRATS.
Després d'un doble revolt ens enfilarem per una antiga pista de desembosc que puja per l'esquerra de la pista principal. Ens hem de fixar una mica ja que, tot i que la bifurcació es prou clara, les senyals (punts grocs de pintura), son bastant precàries ( en tot el recorregut).
Uns 100 m. més amunt hem de deixar aquesta pista per seguir les marques grogues que segueixen un corriol que s'enfila a la nostra dreta fins a la carena. Aquí caminem pel bosc de pi i alzina. Podem observar també bruc., estepa negra i ginebró.
1h. 00min.- COLLET DE LA NIT. alt. 494 m.
Vigilant de no perdre les marques grogues poc visibles en aquest indret arribarem al collet seguint per dalt de la cresta del serrat de Fondrats. Tampoc és que el sender sigui difícil de seguir ja que el mateix és molt evident.
Més amunt i deixant el serrat trobarem una pista que seguirem fins el primer trencant que trobem a la dreta. Enfilarem per aquest uns pocs metres, fins que al sortir d'un nou revolt a l'esquerra, veiem un sender, marcat amb fites de pedres, que surt a la nostre dreta. Trencarem per aquest camí abandonat la pista.
1h. 55min.- COLL DE SAIOL. alt. 950 m.
Arribem a un replà d'alzines molt desemboscat i net de sotabosc. Aquí tots els camins es dilueixen en diferents pistes de desembosc recentment obertes. Continuem amunt fins a trobar les primeres feixes abandonades dels Fondrats. En aquest punt el camí es perd però remuntant les feixes, tot dret muntanya amunt, arribarem al mas. També podem optar per seguir la pista que sembla enfilar-se cap a dalt ja que si be no arribarem al mas enrunat de Fondrats, si que arribarem a El Bellit. Com que ja fa temps que el tenim a la vista, tan sol hem de fer servir una mica l'orientació per arribar.
2h. 05min.- FONDRATS. alt. 1020 m.
Masia abandonada del s. XVIIè. Un cop a la casa ens situem darrera i prenem el camí que surt davant nostre i que torna a anar superant feixes. Ens anirem decantant de mica en mica cap a la nostre dreta, fent servir de nou l'orientació, fins trobar una pista que ens portarà a El Bellit.
2h 15min.- EL BELLIT. alt. 1.060 m.
Important casa pairal molt antiga i encara habitada. Sota la casa podem admirar una monumental i bella alzina. Continuem de nou el nostre camí agafant la pista que, des de la porta de la tanca de la casa continua baixant davant nostre. Després d'uns 200 m. Podem deixar aquesta pista i prendre un corriol que fa de drecera a la nostre esquerra. Si no es vol agafar aquesta drecera, continuarem per la pista, fent un revol a la esquerra a l'alçada d'una basa. Després d'aquesta hem d'anar amb compte ja que deixarem la pista per agafar el camí  de la Bruguera a la nostra dreta (aquí hem d'anar en compte perquè l'inici d'aquest camí és poc visible a causa del recent arranjament de la pista). Està marcat amb una petita fita de pedres, no gaire visible. S'agrairia que anéssim posant pedres quan  passem. Ara caminem entre boix i alzina fins al Pla del Parany on enllaçarem amb el GR. 5(actualment segueix la pista que ve del Pla de la Calma).
3h 00min..- L'AGUSTÍ.
Masia recentment reformada per la Diputació de Barcelona que acull una exposició de moble català. Més endavant, i seguint el GR arribem al Bellver.
3h 05 min.- EL BELLVER.
Antiga masia actualment de la Diputació de Barcelona, on s'hi poden refer les forces, ja que és convertida en restaurant. Des de la casa podem veure a l'oest el collet de Sant Martí i el Tagamanent molt a prop.
3h. 25 min.- COLLET DE SANT MARTÍ. alt. 967 m.
En un tres i no res, seguim un camí molt be senyalitzat, arribem al collet d'on surt el camí que en pocs minuts, fent una costeruda pujada, ens duu al cim del Tagamanent, impressionant mirador del Vallès Oriental i la vall del Congost.
Per baixar del cim es recomanable desfer el camí fins al Coll. De nou al coll agafem novament les marques del GR.5, entre boscos de pi, bruc i alzina, direcció cap a Aiguafreda.
Si volem més aventura podem fer el descens del cim per la carena oest de la muntanya, la que dona vistes als cingles del Bertí. Situats sobre una plataforma de pedres que fa un petit cingle, veurem a sota un corriol que baixa en sentit NW.  El seguirem fins arribar a una altre paret de pedres que haurem de desgrimpar. No comporta gens de risc si es fa amb seny. Una vegada hem baixat, haurem de continuar baixant en sentit NW entre alzines fins que trobem el GR5. Ja no deixarem aquest GR fins arribar de nou al lloc d'inici de la caminada
4h. 05 min.- PUIG AGUT. alt. 670 m.
Notable masia en ruïnes, entre pradells al llom de la muntanya. Uns 50 m. més avall ens desviem a la dreta i pel serrat de Planelles anirem a sortir a una pista blanca que ens deixarà al camí d'Avencó.
5h. 05 min.- LES ALZINES D'AVENCÓ.
Un cop al camí principal, per la dreta arribarem de nou al Molí d'Avencó.