Puig Cavaller

cim número 78 del llistat dels 100 cims de la FEECzona de descàrrega d'arxius

Gandesa-el barri de les Planes-Valleta de l'Esquirol-Pista-Antenes-Puig Cavaller-Antenes-PR-lo Perdogó-lo Calvari-Gandesa
Cartografia  ICC Mapa Fulls 124-71/124-72
Coordenades  UTM Datum ED50
Distància recorreguda  8,462  Km. Temps 1 h. 10 min.
Darrerament no sé que faig que no trobo com fer una caminada diferent a les ja penjades en Internet.
Miro i miro informació i sempre trobo, amb petites variants, les mateixes propostes. Si consulto els mapes als quals tinc accés, tant gratuïtament com pagant-los, no trobo camins que no siguin els que tothom fa. Tampoc ajuda en gran mesura visualitzar les imatges de Google Earth ja que no mostra res diferent als mapes. Amb totes aquestes premisses vaig preparar l'ascens al Puig Cavaller intentant fer quelcom diferent, però no ho vaig aconseguir. Suposo que els muntanyencs de la zona coneixeran múltiples opcions, pistes, camins, senders i corriols que trinxen la muntanya ( si us plau, penjar informació a wikiloc ) però vist des de casa, sent de Girona, i portant al cap la idea de fer, a demés del Puig Cavaller, la muntanya de Santa Bàrbara (s'han d'aprofitar els desplaçaments) no vaig aventurar-me a perdre hores buscant per on pujar.
Be, dit tot això toca fer comentaris. El primer de tot és que aquesta muntanya és molt fàcil de pujar ja que gairebé a dalt del tot hi ha unes antenes de comunicacions, així que hi ha pista, o millor dit, pistes, fins a molt a prop del cim. Vull dir amb això que és una proposta estupenda per a fer en família, com va ser el meu cas. Una pujada molt tranquil·la amb molt bones vistes cap a Gandesa.. També hi ha la possibilitat de contemplar cabres en el trajecte que hi ha des de les antenes fins al cim. Un apunt final. Si es fa aquesta proposta i encara queda prou temps per tornar a casa, potser un molt bona idea sigui anar a fer una visita al santuari de la Fontcalda, molt a prop de Gandesa per una carretera de muntanya espectacular però estreta. El lloc val la pena. Es tracta d'una zona de gorgues molt maques. També es pot plantejar, si es té temps i per aquells que no els faci mandra agafar una bicicleta, un passeig per la ruta verda de la Terra Alta. Aquesta ruta té un recorregut total de 100 kilòmetres, des de Alcañiz fins a la desembocadura de l'Ebre, vaig entendre, i ha Bot hi ha establiments que lloguen equipament i bicis per a recórrer-la. Des de Bot, fàcil per aquesta via verda, s'arriba a l'estació antiga de Prat del Compte i uns centenars de metres més enllà, a la Mare de Déu de la Fontcalda. Hi ha gorgues i l'Estret de la Fontcalda, a tots dos costats del monestir.
Altre bona idea potser plantejar l'ascens des d'aquestes gorgues ja que he vist en wikiloc propostes que així ho fan.
Es proposa deixar el cotxe aparcat al carrer de la Font de Dalt
Coordenades ED50 UTM 31T x=284961 y=4547752
Lloc del qual començarem a caminar.

Si es fa el recorregut en el mateix sentit de la marxa haureu de sortir pel carrer de la Font de Dalt en sentit ENE en direcció a la carretera C43. Abans de sortir a aquesta però us heu de desviar a la dreta per agafar un altre carrer ( és GR ) que pren sentit SE en direcció al Barri de les Planes i unes naus industrials que tindrem a l'esquerra, segons el nostre sentit de la marxa. Caminarem sempre amb aquestes naus a la nostra esquerra i passarem de llar un trencall a la dreta que neix entre murs de pedra. Quan es deixen les naus trobem una bifurcació de la pista. Sembla que totes dues són bones, però la que segueix recte és la que té marques de GR i és la que es proposa seguir, en direcció a un dipòsit d'aigua que es veu uns centenars de metres més endavant. Quan es supera el dipòsit es surt a una pista. Aquí s'ha de deixar el GR i girar a la dreta, en sentit SE. A uns 600 metres aproximadament del dipòsit la pista es bifurca. S'ha de seguir recte per la pista que es troba en més mal estat i puja moderadament. Ja no hi ha més problemes. La pista ens portarà fins al peu de les antenes i de la roca cimera.
De les antenes surt un pista per la nostra dreta que porta, en pocs metres, a un mirador panoràmic amb unes vistes espectaculars. Si no es vol fer aquest petit recorregut no passa res ja que les vistes són les mateixes, o millors, des del cim
Per guanyar aquest suposo que hi han diferents possibilitats. No ho vaig comprovar, però des del mirador surt un petit corriol que continua vorejant, o flanquejant la muntanya i segur que en un moment o altre acaba pujant al cim. Repeteixo, aquesta opció no la vaig acabar de comprovar del tot, però el tros que vaig recórrer feia molt bona pinta. El que si vam comprovar és el corriol o sender que surt, senyalitzat amb una fita i marques de PR, en sentit sud-est i que s'enfila ràpid pel bosc. Després de superar una zona esgraonada i el camí s'aplana es pot optar per seguir, fàcil i molt maco, pel sender pel que es circula, o optar per una altra possibilitat que implica fer una grimpada per accedir a la plataforma del cim. Nosaltres no ho vam intentar ( ja se sap, amb la família, seny ) però no semblava difícil El cas és que el camí, una mica aeri, va flanquejat la roca per la vessant de llevant passant per diferents balmes. Quan se surt d'aquesta zona i el camí comença a descendir s'haurà de abandonar el PR i seguir voltant la roca. Just quan sembla que s'ha de tornar a canviar de costat de la muntanya es veurà, si us gireu i a la vostra esquerra, el vèrtex geodèsic, casi a tocar de la ma. En aquest punt s'ha de buscar una escletxa en la roca que, sense ni tan sol grimpar, en dos metres de desnivell ens posa a la pedra plana cimera.
Al cim impressionants vistes...I potser fins i tot cabres.
Per fer la tornada s'ha de desfer camí fins a un punt en el que veiem que el PR deixa la pista i es converteix en sender per seguir, en suau pujada, per la carena. En aquest punt neix també un corriol que ens permetria allargar el recorregut de tornada ja que, passant per les Guardioles ens permetria sortir al camí vell de Gandesa a Bot. Nosaltres però vam continuar seguint el PR fins al punt de retorn. Entre mig també, quan el camí ens obliga a fer un gir en sentit NE al paratge anomenat lo Perdigó, podem seguir recte, estalviant-nos una forta baixada per terreny una mica complicat per a gent no molt acostumada a caminar per terrenys d'argila. Aquesta opció farà també que el recorregut s'allargui una mica. El cas és que fent el camí que es faci s'acabarà sortint al camí vell de Gandesa a Boti per aquest, a l'encreuament amb el carrer de la Font de Dalt. Ja tan sol resta seguir aquest carrer en direcció al punt al qual s'ha aparcat el cotxe.