Roc de Mallorca

Cim recentment afegit al reptezona de descàrrega d'arxius

Serrat del Pou-ravin de la Coume-Roc de Mallorca-ravin d'en Palet-cantera de Santa Coloma-ravin de l'Alby-Serrat del Pou
Lloc geogràfic: Rosselló Lloc sortida: Santa Coloma de la Comanda
Cartografia: IGN France serie Bleue Mapa: 2448 OT Thuir/Ille-sur-Têt
Coordenades: Mercator (Spherical) Datum: WGS84
Data: 27/12/2013 Distància**: 6,8 Km.
Recorregut: Circular Ciclable: Si
Terreny: Pistes i senders Orientació*: Fàcil
Dificultat*: Baixa Esforç*: 2 sobre 5
Senyalització: Fletxes vermelles i cartells Fonts: No
Total** 1 h. 50 min. Caminant** 1 h. 35 min.  Parat** 15 min.
Màxima ** 446 metres Mínima ** 200 metres Acumulat** 282 metres
Ruta circular feta en el sentit horari

Els 443 metres d'alçada del Roc de Mallorca, Majorque o Castellnou francesos de la Catalunya nord, no priven a aquest de tenir unes espectaculars vistes cap al Rosselló, el Pirineu, amb el Canigó majestuós, les muntanyes frontereres de la serra de l'Albera així com tota la costa vermella, amb l'etang de Salces destacant per sobre de tot. El que sí fa la seva poca alçada és convertir aquest cim en un dels més accessibles que recordi. Els minsos 228 metres de desnivell a superar anima a molta gent a pujar-lo així que, de tant pujar, els camins són clarament traçats. Penso també que aquest cim porta a sobre l'etiqueta de cim familiar, perfecte per introduir als més petits en el mon de la muntanya. Sembla que els membres del comitè dels 100 cims hagin esdevingut recentment pares (je, je, je) ja que aquest tipus de cims han crescut molt dins la llista. També és perfecte per fer aquells dies d'hivern en el quals les condicions meteorològiques no permeten aventurar-se més amunt. Fins i tot es pot complementar amb l'ascensió a un altre cim. El desplaçament és llarg i els quilòmetres i el gast s'han de compensar d'alguna manera i que millor que fer-ho estalviant futurs desplaçaments. Molt a la vora d'aquest cim hi han d'altres també inclosos al llistat de la FEEC. Per acabar dos últims detalls. El primer. Venint de Santa Coloma de la Comanda, la cota cimera de la muntanya és planera i allargassada i es surt a ella a la cota 440, amb la sensació de ser al cim. Error, aquest es troba al costat oposat. El segon i últim. Quan som al veritable cim, es tracta d'una plataforma que sembla un heliport sense pavimentar, i ens acostem als cairns, o montjoies, més grans, ens sorprendrem amb l'espectacular vista d'ocell d'un dels pobles, segons ells, més macos del Rosseló i de França. Castellnou, el qual ben be mereix una visita.
A partir d'avui faré servir la geolocalització per a indicar el punt de començament de la caminada. Aquest és l'enllaç amb les coordenades.
Una vegada oberta la finestra de Google maps cal accedir a l'opció Indicacions i indicar en la casella A el lloc de partença.

Ja parapetats para caminar començarem a fer-ho abandonant la pista per la qual hem fet l¡aproximació i prenem la pista més estreta i pedregosa que surt en direcció nord-oest. Als pocs metres d'haver començat a caminar trobem a l'esquerra un senderó que fa drecera i que podem agafar per fer més curt. Seguint per la pista arribem a una bifurcació amb un cartell indicant la direcció a seguir per dirigir-nos a Majorque, així dit pels vilatans. El seguim ja que la pista que segueix recte és la que farem servir per tornar. Fins aquí hem arribat seguint uns senyals de pintura en forma de fletxa vermella. El camí que seguirem d'ara en endavant també les tindrà, i els cartell de direcció. El primer al Cortal Noell, amagat en la paret. En aquest punt és possible que abandonem el camí marcat amb cartells. Seguim per camí evident i continuem trobant senyals de pintura amb la forma de fletxa fins que tornem a trobar un altre cartell amb el text “Majorque” amb la diferència que ara el veiem en sentit contrari, per això dic que hem seguit les fletxes però no el camí marcat amb cartells. Sigui com sigui anem be ja que ens trobem a la base de la muntanya. Trenquem a l'esquerra, en sentit sud-oest, caminant en sentit contrari als senyals de pintura llampant del terra i al poc tornem a trobar la fletxa vermella que ens acompanya des del començament.Més endavant, ja sense senyals de pintura, es bifurca. Recte i plans aniríem a sortir uns metres per sobra del coll de la Créu, al camí que uneix aquest amb el cim. El camí que vam seguir però va ser el de la dreta. En lleugera pujada i per la línia de carena vam sortir a la plana cimera, a la cota 440, als peus d'una pared de pedra. D'allí un sender davalla per l'esquerra, en sentit sud-est i un altre segueix en sentit nord-oest en direcció al cim. Més enllà d'aquest veiem l'ermita de Sant Martí i la població de Camélas. Seguim aquest sender rocós i al poc som al cim del Roc de Mallorca. Després de dedicar un temps a la contemplació i les fotografies, si el temps ha estat generós, comencem el retorn agafant la pista senyalitzada amb el cartell amb el text “Ste Colombe”. Seguint aquesta indicació en tot moment arribem, per pista de difícil pèrdua, a la antiga cantera de marbre de Santa Coloma, en la qual encara es poden contemplar grans blocs d'aquest material estrets de la muntanya. Més endavant tornem a trobar un cartell que ens indica la direcció a seguir per anar a “Ste Colombe”. El fem cas. Al poc trobem un nus de pistes. Seguim per la que pren orientació nord-est. La de la dreta va a buscar el camí de pujada, a l'alçada del cartell que vam trobar i que semblava posat en sentit contrari. Així fent arribem a les envistes de la nova cantera de Santa Coloma. No arribarem ja que abans girarem a la dreta, en sentit sud-est. A mitja baixada deixarem a la dreta un camí que torna a buscar el Cortall Noell. La pista per la que circulem gira a l'esquerra i comença una suau pujada en busca d'un altre cartell de direcció a “Ste Colombe”. Com sempre seguim les seues instruccions i acabem enllaçant amb el camí de pujada. Ja tan sol resta desfer camí per tornar al punt d'inici de la caminada.