Bony de Salòria

Cim recentment afegit al repte. Sostre comarcal de l'Alt Urgell.zona de descàrrega d'arxius
Descarrega't el mapa
Descarrega't el track
Descarrega't els waypoints
Descarrega't el perfil
Accedeix a l'àlbum fotogràfic

Dades tècniques de la ruta

Os de Civís-pista Bordes de Setúria-la Torrentera-el Pla Rodó-carena-la Torre de Cabús-Bassiets-Bony de Salòria oriental-Bony de Salòria-coll de Conflent-el pla de la Cabana-borda de la Plana-Os de Civís
Dades geogràfiques
Lloc geogràfic: P. N. Alt Pirineu Lloc sortida: Os de Civís
Dades cartogràfiques
Cartografia: Editorial Piolet Mapa: Vall de Tor
Coordenades: UTM Datum: European 1950
Dades GPS
Marca: Garmin Model: Montana 600
Coordenades: UTM zona 31 T Datum: WGS84
Característiques del recorregut
Data: 05/10/2013 Distància: 16,10 Km.
Recorregut: Circular Ciclable: No
Terreny: Alta muntanya Orientació*: Moderada
Dificultat*: Molt alta Esforç*: 5 sobre 5
Temps 
Total** 7 h. 45 min. Caminant** 5 h. 30 min. Parat** 2 h. 15 min.
Altures
Màxima ** 2788 metres Mínima ** 1485 metres Acumulat** 1611 metres
* Dades totalment subjectives basades en estat de forma i apreciacions personals 
** Dades obtingudes de l'aplicació BaseCamp de Gamin
Comentaris
Aquells que disposin d'un vehicle tot terreny, no necessàriament 4x4, poden plantejar-se pujar al Salòria de de la banda d'Alins, accedint per pista de muntanya fins al sector del planell de Prada. També es pot estirar uns kilòmetres més el recorregut per la mateixa pista i pujar fins al sector proper a la banda de ponent de lo Covil i por el portarró de Sabollera, anar i tornar al cim. Aquestes propostes van ser comentades amb l'alcalde d'Alins i van ser confirmades per aquest. També hi ha qui des d'Andorra, per la carretera CG-4, que puja a l'estació d'esquí de Pal-Arinsal, aparca el cotxe al port de Cabús i fa anar i tornar al Salòria fent carena. Però lo normal és atacar aquest cim des de la banda d'Os de Civís, població catalana a la qual, curiosament, tan sol es pot accedir per Andorra. D'aquest costat, normalment, es puja per carretera asfaltada fins a la borda de la Plana, a on hi ha l'Hotel de Civís. Allà comença una àmplia pista que puja, desconec en quin estat i amb quina categoria de vehicle, fins al coll de Conflent. També es pot fer servir, des de la mateixa població d'Os de Civís, el camí senyalitzat com itinerari 4 “Riu Salòria”, que puja per la banda dreta d'aquest riu fins el mateix coll de Conflent, estalviant asfalt i pista. Però buscant i buscant trobí una altra proposta. Algú ha penjat a internet una ressenya i trac que explicava un traçat en travessia i com que em semblí una novetat, fou la que preparí. Sobre el paper molt bé, però la realitat... El recorregut es va completar, però aquest itinerari és, al meu entendre, complicat de seguir, si més no en el sentit en el qual es va fer. Potser en el sentit horari la cosa canviï i els senyals siguin més fàcils de seguir. Comencem per aquest detall. El dels senyals. En principi la pujada es planteja seguint l'itinerari que mena a les bordes de Setúria, seguint el riu del mateix nom. De bon començament aquest itinerari està tallat (octubre 2013) per perill. S'ha de buscar alternatives per retrobar el camí però penso que lo millor és seguir la pista que surt a la entrada del poble ja que finalment el camí senyalitzat i la pista acaben ajuntant-se. Ja aquí perdo els senyals així que pujo sempre per pista fins que s'ha de deixar per creuar el riu Setúria. Ja explicaré amb més detall més endavant. Quan es deixa la pista i es creua el riu es comença a pujar, ja sense senyals, seguint la Torrentera pel seu costat dret, mai sense creuar-la i amb tendència a allunar-nos d'ella. Després d'una molt llarga i feixuga pujada s'acaba sortint de la zona arbrada i s'acaba tot rastre de camí però la idea és seguir remuntant la muntanya, en busca de la carena, seguint pujant molt fort i pel dret, entre la carena que baixa de la torre de Cabús i la vall de la Torrentera. Al límit de les forces es surt a la carena. Cap problema. Amb el cor batejant com un boig es va fent la torre de Cabús, es baixa molt i es torna a pujar al Bassiets, es torna a baixar per pujar al Salòria oriental, es torna a baixar per fer una petita zona de cresta, que pot superar-se fàcilment per l'esquerra, segons el nostre sentit de la marxa (perillós amb neu o glaç, i pujar finalment al Salòria, sostre comarcal de l'Alt Urgell. Proba superada. El descens, molt irregular, es fa be, seguit ja de nou senyals de pintura groga, que en el meu cas em van fer perdre el camí plantejat ja que acabí al coll de Conflent, quan no volia fer-ho. Seguint l'itinerari senyalitzat en direcció a Os de Civís torní a perdre l'oportunitat de recuperar el trajecte plantejat ja que no sabí triar l'opció adequada al seu moment així que acabí a la Borda de la Plana i, seguint els senyals de pintura groga, acabar fent 1200 metres d'asfalt per arribar a l'aparcament.
Aproximació en cotxe
S'ha d'anar a la Població d'Os de Civís, municipi pertanyent a l'Ajuntament de les Valls de Valira, voltat de terrenys andorrans. Per arribar-hi cal entrar a Andorra i conduir fins Sant Julià de Lòria. A la rotonda que hi ha al final del municipi en direcció a Andorra la Vella trobem indicadors que menen en direcció a Os de Civís. Són aproximadament 8 kilòmetres que transcorren per una carretera espectacular encaixonada entre muntanyes que remunta el riu Os. Per si algú vol estalviar-se els diners d'un menú de restaurant, a peu de carretera, a la població de Bissexarri, hi ha una zona de pic-nic molt bé condicionada, amb una bona quantitat de taules i barbacoes. Arribats a la població d'Os de Civís proposo aparcar just al primer aparcament, a l'esquerra just abans d'entrar al nucli, o bé a la dreta, al costat d'un establiment de venda de souvenirs i productes típics. En tot dos llocs, si és d'hora i entre setmana, acostuma a haver aparcament lliure. Cas contrari, al final del poble hi ha més aparcaments.

Descripció del recorregut

Davant del restaurant-hotel Parc d'Os surt un carrer que puja a l'església romànica de Sant Pere. Aquest carrer és el començament del camí senyalitzat que porta a les bordes de Setúria. A l'octubre de 2013 es troba tallat per problemes de seguretat. Si ja s'han solucionat, el camí serà obert. Cas que encara estigui tallat, per la dreta surt un carrer que porta a la pista que permet accedir a les bordes amb vehicle. Proposo no seguir el trac i pujar per la pista ja que és lo més pràctic. Pista amunt trobarem els senyals que ens conduiran al punt en el qual hem de deixar el camí i anar a creuar el riu Setúria. Jo no trobí aquests senyals així que pugí pista amunt. Quan som a l'alçada d'una presa que reté les aigües del riu, uns metres més amunt trobem un trencall que permet passar a gual el riu. Prendrem ara orientació oest per remuntar, pel seu costat dret, la Torrentera. Començarem a pujar suau , per terreny boscós, per anar incrementant el pendent fins a fer-se feixuc, sempre sentint la remor de les aigües a la nostra dreta. Mai anirem a creuar aquest torrent, és més, ens anirem apartant d'ell de mica en mica fins que sortim de la vegetació. No ens hem de deixar encantar per la carena que tenim a la vista. Hem d'anar pujant en la seva direcció fins trobar una estructura de pedres en forma rodona, que es troba a un lloc anomenat com pla Rodó, tant al mapa de Piolet com a l'ICC ( escala 1:10.000). A tocar d'aquesta estructura hem de flanquejar en sentit nord-oest per anar a voltar la carena que baixa des de la torre de Cabús pel seu costat de llevant. Ja fa estona que anem sense camí però per terreny obert i sense complicació i aquesta serà la tònica general fins assolir una primera carena. Aquesta la guanyarem pujant fort, molt fort, i dret, molt dret, amb esforç, a meu cas extrem - no exagero, el car anava a 168 ppm – per el terreny comprés entre la carena que baixa de la torre de Cabús i la vall que forma la Torrentera. Quan som a la carena, aquesta ens ofereix la possibilitat de remuntar-la dret amunt, o pel contrari, prendre'ns un respir i suavitzar el pendent desplaçant-nos en clara direcció a buscar el coll que es veu a la nostra dreta. Aquest punt em va obsequiar la molt agradable sorpresa de observar un ramat de cabres salvatges ( si, si, salvatges, no domèstiques ) que en comptes de fugir corrent, es van quedar mirant-me com pensant que feia un boig com jo per aquells paratges solitaris, tot i ser un dissabte. Però aquesta alegria no va fer que recuperés les forces. De nou sentit el cor a les orelles i després de superar les últimes rampes, quasi arrossegant-me, vaig estirar-me a la carena. Ara ja tan sol resta resseguir-la en sentit sud-oest, pujant i baixant, cim a coll i coll a cim, per anar superant la torre de Cabús, el Bassiets i el que ara la parla popular a acabat per anomenar bony de Salòria oriental. Per enllaçar aquest amb el bony de Salòria, sostre comarcal de l'Alt Urgell s'ha de passar un coll que és un cresta que es supera fàcil, en condicions normals ja que la cosa es complica amb neu i si hi ha glaç sigui impossible, per la banda esquerra segons el sentit de la marxa. No s'ha de perdre alçada fins els plans de la Regina com algú proposa, tret de les persones que tinguin vertigen o por a les alçades. Superada la cresta, l'accés al cim del Salòria és ja cosa feta. Per baixar la cosa, en principi, està clara, o no. Sembla que lo lògic és seguir en descens la carena i els senyals de pintura que la marquen i així arribar a un punt en el que els senyals giren en direcció al coll de Conflent. Aquesta no era la idea ja que allò que es pretenia era baixar directament a la borda Gavatxó sense passar pel pla de la Cabana. Al mapa de Piolet de la Vall de Tot hi ha un camí que així ho marca. Jo no vaig saber agafar-lo així que sortí al coll. Allà neix un camí, senyalitzat, que porta a Os de Civís i que baixa al pla de la Cabana. Aquí els senyals es fan perdedors però seguint en descens, tombant lleugerament cap al riu, s'acaba per trobar un sender amb els senyals de pintura groga. Aquest sender, si es segueix recte, acaba per creuar el riu Salòria i enllaça amb el camí planificat, però tampoc ho vaig saber veure i torní a agafar el camí que no era. Tot i així es continua baixant en bona direcció cap a Os de Civís, tot i que per pista i finalment asfalt, fins a l'aparcament. Penso que si el recorregut es fa a l'inrevés, és a dir, en el sentit horari, aquests problemes d'orientació desapareixen ja que els senyals seran més clars, i pel que fa als pendents...Tant l'hi fa per un costat com per l'altre.