Pic de Cataperdís

Aparcament de Port de Rat-Capçalera de pistes d'esquí-Pic d'Arcalís-Bretxa d'Arcalís-Pic de Cataperdís-Port de l'Angonella-Pic de l'Angonella-Port de l'Angonella-Bretxa d'Arcalís-Aparcament  de Port de Rat
Lloc geogràfic: Andorra Lloc sortida: Estació esquí Ordino-Arcalís
Cartografia: Editorial Alpina Mapa: Andorra 2012
Data: 10/09/2014 Distància**: 6, 208 Km.
Recorregut: Circular Ciclable: No
Terreny: Alta muntanya Orientació*: Fàcil
Dificultat*: Molt alta Esforç*: 4 sobre 5
Senyalització: Si Fonts: Rius i torrents
Total** 4 h. 07 min. Caminant** 2 h. 52 min. Parat** 1 h. 15 min.
Màxima ** 2.809 metres Mínima ** 2.361 metres Acumulat** 622 metres
Curta però intensa excursió per pujar als tres pics que conformen la Serra del Cap de la Coma, a Andorra, concretament a la parròquia d'Ordino. Aquesta vall amagada està envoltada d'airoses muntanyes que no es deixen guanyar fàcilment ja que totes estan defensades per forts pendents i estretes crestes que ens demanaran esforç i concentració per conquerir-les. Però tot aquest esforç i dificultat quedarà en no res quan es guanyen les carenes. Si el dia és l'adequat, les vistes ocuparan totalment els nostres pensaments, aconseguint així que no ens recordem de les forces gastades. La proposta que aquí s'ofereix és una variant molt curta de la ressenya que Manel Figuera facilita al seu llibre “Circuits d'alta muntanya pel Pirineu Occidental català”. La idea original era fer tot el recorregut esmentat en el llibre, però aquesta vegada el cap em va fer una mala jugada i quan érem a prop del Pic de Cataperdís, principal objectiu del dia, el cervell va enviar ordres a les cames de no fer el descens en direcció als estanys de l'Angonella i tirar directe al cim per després intentar l'ascens al cim de l'Angonella i tornar al Port de Rat pel port d'Arinsal. També volíem mirar d'intentar fer la cresta que uneix el port de Rat amb el Pic de Cataperdís, però aquesta vegada, el meu sherpa va dir que no ho veia clar així que ho vam deixar per a una altra ocasió. Penso que aquesta cresta és practicable ja que en altres webs he trobat texts que fins i tot diuen que és perfecta per iniciar-se en aquest terreny. Ho dit. Hem de tornar. També vull comentar que per fer el cim de l'Angonella, una verdadera joia, hi han diverses opcions, amb diferents graus de dificultat però amb el denominador comú de que en totes s'ha de grimpar. Lo normal és pujar al cim a tota cresta però també es pot flanquejar per una lleixa, primer en descens i després en ascens, per la banda francesa, fins assolir un evident pas, tot aixó per la base la muntanya. Després caldrà pujar tot dret, fent petites llaçades, grimpant per la pared prou vertical, però sense perill, fins al cim. També es pot passar de llarg l'Angonella i atacar el cim per la seva cresta SSO. Nosaltres vam violer fer el descens per aquesta cara i no ens vam sortir. No ho vam veure clar i vam recular per baixar del cim per la cresta NNE, que ens havia semblat impossible mirant-la des del port de l'Angonella i que des del cim es veia molt més fàcil, cosa que així va resultar. Bé, m'estic embolicant. Penso que el millor que es pot fer, si voleu fer aquesta proposta, és llegir aquest llibre de Manel Figuera, que ho explica molt millor que jo. Sí que vull deixar clara una cosa. Tot el recorregut és practicable si es té experiència en alta muntanya i en recorregut de crestes i és també molt important no tenir vertigen. No és que les crestes siguin molt aèries, però demanen una mica de respecte.
Proposo començar a caminar des de l'aparcament que hi ha a prop del túnel incabat del Port de Rat, accessible en vehicle normal per pista de terra que neix al final de l'últim aparcament de les pistes d'esquí d'Ordino-Arcalís.

Tot el recorregut està senyalitzat, bé amb cartells indicatius, punts de pintura groga o fites amb la qual cosa, en situacions meteorològiques normals, haurem de parlar d'un recorregut sense complicacions tècniques. Amb neu la cosa canvia molt i els punts de pintura seran difícils de trobar. Començarem a caminar seguint les indicacions del cartell de fusta que ens ensenya el camí a seguir per anar al pic de Cataperdís, al d'Arcalís i als estanys de l'Angonella, seguint els esmentats punts de pintura groga. Sempre amunt alternant entre pista i camp obert arribem a un encreuament amb pals indicadors. Recte aniríem a la bretxa d'Arcalís així que seguim remuntant les pistes fins que arribem al final de les mateixes, amb les instal·lacions dels telecadires i una caseta amb servei de bar i restaurant. Aquí cal girar de cara a la muntanya i prendre un sender, sempre senyalitzat amb pintura groga, que ens portarà, fent llaçades, al caire de la muntanya. Girem primer a l'esquerra en sentit NE i seguim la carena. Trobarem un pas un pel delicat amb una corda que ens ajuda a superar-lo i sense més ensurts fem el cim del Pic d'Arcalís. Desfem els passos de nou i anem fent la carena fins arribar primer a la bretxa d'Arcalís i més endavant comencem a remuntar en direcció al cim del Pic de Cataperdís. Magnífiques vistes en 360º. Seguim caminant ara en sentit S per baixar al port de l'Angonella per dirigir-nos decididament al següent cim. Per pujar-hi cal experiència en fer grimpades i desgrimpades i no tenir ni por ni vertigen. A l'arribar al port de l'Angonella tenim la pared que ens barra el pas. Per la dreta tenim una canal que primer baixa i després puja, enganxada a la pared de roca, fins una mena de collet. En aquest punt la pared de la muntanya és força vertical però hi han fites que ens ensenyen per on anar a fer el cim, fent petites llaçades. Hem d'anar amb cura en aquest punt ja que, tot i que les fissures de la pared son bones, la sensació de verticalitat ens pot fer una mala jugada. Al cim de nou gaudirem d'unes estupendes vistes a tot arreu. Per baixar ens dirigirem a la cresta de la cara NE. Començarem a baixar per terreny de grans pedres mirant de no perdre de vista les fites que ens ajuden a transitar per tan desmanegat terreny. Anirem alternat cresta amb flanquejos, sempre per la cara de llevant, caminat sempre per terreny segur i amb poc perill ( caminant amb seny ) fins que baixem de nou al port de l'Angonella. Aquí ja fem un flanqueig en clara orientació al sender que hem fet servir per venir fins a la bretxa d'Arcalís. En aquest punt, seguint els senyals de pintura de nou, iniciem el descens en busca de la capçalera de les pistes d'esquí i allà, desfent els nostres passos, retornar al lloc d'aparcament.