Comapedrosa

cim número 158 del llistat dels 100 cims de la FEEC
Sostre d'Andorra zona de descàrrega d'arxius

Arinsal-Refugi de Coma Pedrosa-Portella de Santfonts-Pic de Santfonts-Collada del Forat dels Malhiverns-Cim del Comapedrosa-Pic de Baiau-Pla de l'Estany-Arinsal
Cartografia  Ed. Alpina  Mapa Andorra
Coordenades  UTM               Datum WGS84
Distància recorreguda  17 Km. Temps 8 h. 10 min.
Ruta circular fet en el sentit horari plantejada en dos dies fent nit al Refugi de Coma Pedrosa
Existeixen moltes variants per fer aquest cim, sostre d'Andorra. Aquí però proposem evitar la ruta natural, seguint el GR11 passant per l'Estany Negre, i fer el recorregut seguint tota la carena de la Vall de Coma Pedrosa i fer, de pas, el Pic de Santfonts i el Pic de Baiau. El 80% del recorregut proposat es troba senyalitzat de diferents maneres, tan sol haurem de parar atenció al trajecte des de la Portella de Santfonts fins al Pic de Santfonts, però com que hem de seguir la carena no hauríem de tenir problemes, i el trajecte de descens des de la Collada del Forat dels Malhiverns fins al Pla de l'Estany. Tot i així, en aquests dos trajectes trobarem fites de pedres, algunes difícils de veure, i antigues senyals de pintura que ens ajudaran a completar el trajecte.
Prendrem com a referència de partida la població de la Seu d'Urgell. Ja a Andorra anirem seguint les indicacions dels cartells que ens envien cap a Arinsal. Creuarem tota aquesta població fins que la carretera creua el Riu de Coma Pedrosa. Hem arribat gairebé a l'aparcament del començament de les pistes d'esquí d'Arinsal. No hem d'arribar ja que hem de creuar el túnel que tenim a la dreta. Una vegada hem creuat, tot just a la sortida, veurem un carrer a la dreta. Si ens fixem veurem, just a la cantonada, un cartell indicant el començament del camí de Coma Pedrosa. Girem per aquest carrer i aparcarem lo més a prop que puguem del punt en el que s'acaba l'asfalt.
A Internet vaig trobar un plànol  de la població que potser ajudi:
El lloc d'aparcament serà el marcat amb el número 1 a aquest plànol

Creuarem el túnel que passa al costat del Riu Pollos i just sortir girarem al nord-est pel davant d'una petita urbanització ( a l'entrada del carrer pal indicador), estem sobre el GR 11 (senyalització amb pintura vermella i blanca) i començarem a pujar sempre seguint una pista forestal que més endavant es convertirà en camí al arribar a prop del Riu de Coma Pedrosa.
El camí segueix sempre al costat del Riu de Coma Pedrosa i ens pujarà al Collet de Coma Pedrosa, aquí deixarem el GR i girarem al sud i en pocs metres de pujada arribarem al Refugi.
Just a la porta del Refugi surt el camí que puja a la Portella de Sanfonts (senyals de pintura vermella i groga, (direcció sud-oest), passarem per sobre de l'Estany de les Truites, que deixarem a l'esquerra, i pel costat del Pla de la Bassa de les Granotes. En arribar a dalt a la Portella deixarem las senyals de pintura i girarem en direcció nord. Anirem sempre pujant tot seguint la carena, en alguns trossos el camí no segueix del tot la carena, si no que es queda a alguns metres per sota, sempre per el seu costat oest (també trobareu alguns senyals de pintura, cercle vermell, molt vella). Després de voltar la Vall del Coma Pedrosa arribarem al cim del Pic de Sanfonts. És un molt bon mirador a l'oest tenim al fons el massís de l'Aneto, al nord-est la Pica d'Estats, a l'est el Coma Pedrosa. Continuarem per la carena i baixarem per enfilar l'Agulla de Baiau, no la pujarem ja que el camí la flanqueja a mitja altura per la cara est i baixarem a trobar la Portella de Baiau. Aquí creuarem el GR11 que puja de l'Estany Negre i baixa als Estanys de Baiau.
Des d'aquí ens enfilarem (direcció nord-est) a la Collada del Forat dels Malhiverns, a uns 5 metres abans del coll, el camí gira al sud i per sota de la carena ens puja al caire i tot resseguint la carena arribarem al Coma Pedrosa (amb les vistes del Pic de Sanfonts més les de les valls Andorranes per el seu costat nord-est i sud-est. Retornarem a la Collada i pujarem al Pic de Baiau (direcció nord) per gaudir de las vistes de tota la Vall del Baiau ( sota nostra en direcció oest). Retornarem a la Collada i baixarem per tota la Vall del Forat dels Malhiverns (és una vall molt bonica), trobareu fites i algunes senyals de pintura molt vella que us ajudaran a fer la baixada. La baixada, fins pràcticament a baix es fa sobre pedres.
En arribar a baix trobeu el Pla i el Refugi del Pla de l'Estany i una variant del GR11, la seguirem tot baixant (direcció sud). Més endavant trobareu el camí (direcció est) que puja a les Bordes dels Prats Nous i el Pics de les Fonts. Nosaltres seguirem baixant amb el GR tot passant per el costat de la Borda de la Coruvilla i la Borda de les Agunes. En aquest punt el GR continua per la pista forestal.
A pocs metres per sota del revolt de la Borda i la Font del Moixo, baixa una drecera (direcció sud-est) que ens portarà molt ràpidament a l'aparcament.
Deixo una descripció del recorregut tipus Road-Book a la següent adreça: