Sallafort

Cim recentment afegit al repte, encara sense numeració correlativa i sense figurar al mapa zona de descàrrega d'arxius

mas Corbera-Freixe-pla de les Eres-Pic de Sallafort-coll del Pal-roc de Santa Eulàlia-Coll de Terrers-puig de la Carbassera-mas Gamarús-Sant Martí de Baussitges-Sant Genís d'Esprac-font Fresca-mas Corbera
Lloc geogràfic: Serra de l'Albera Lloc sortida: Mas Corbera
Total** 7 h. 30 min Caminant** 6 h. 10 min Parat** 1 h 30 min
Màxima ** 1003 metres Mínima ** 191 metres Acumulat** 1253 metres
** Dades obtingudes de l'aplicació BaseCamp de Gamin
Molt important: Per fer aquesta sortida és millor comptar amb permís. Es pot demanar trucant als telèfons:

972 54 50 79 Paratge Natural de l'Albera
679 16 60 45 Marta Carola, propietària del mas Corbera

Volent escapar del punt de sortida per tothom triat, el coll de Banyuls, vam decidir fer una circular sortint del mas Corbera, fent servir una pista que comença uns kilòmetres més a baix del coll de Banyuls i per la qual passa el GR11. Ens va sortir una volta una mica llarga, exigent i complicada ja que des de bon començament ens vam trobar amb dificultats imprevistes. D'entrada vam veure com l'accés estava tallat, primer als cotxes al començament de la pista que mena a Sant Martí de Baussitges i després a nosaltres mateixos, a peu, ja que vam trobar tanques per tot arreu. Sembla que la ruta triada passa per una finca privada. Uns van saltar directament la tanca per continuar el trajecte i altres vam voltar una mica per buscar un pas alternatiu sense tanca. Diguem que vam dissimular una mica. Desconec si el tancament és legal, suposo que sí ja que és prou rovellat, però és una pena que algú s'entesti en barrar l'accés a aquests paratges tan esplèndids.
Be, superat el primer entrebanc vam anar fent una plàcida passejada, sense gaire desnivell, seguint la ribera el Freixe fins al mas del mateix nom per visitar l'ermita de Sant Miquel del Freixe, però no la vam trobar. O vam trobar les restes al mig del bosc. No ho tenim clar. El recorregut segueix la ribera el Freixe fins que en un punt, la segona vegada que es creua, es deixa la pista i es comença a pujar per camí molt fonadis i perdedor ja que el que s'acaba seguint és la traça que ha deixat el bestiar fins que s'enllaça amb camí mes evident. La nostra idea era sortir a la carena a l'alçada del coll de les Eres però vam sortir molt més amunt. Una vegada a la carena es troba camí senyalitzat que ens puja al cim per la ruta normal que be del coll de Banyuls. El trànsit pel pla cimer és espectacular. La placidesa del terreny envers els rocams que es desprenen en direcció a la vall de Baussitges fa oblidar les penúries de l'ascens. Per fer-lo més entretingut vam seguir tot el cordal de la carena fent els altres cims que teníem a l'abast, el roc de Santa Eulàlia i el puig de la Carbassera. Per continuar en direcció al punt de sortida vam improvisar un descens directe, sense camí clar però per terreny de bon fer i amb traces de trepitjades de bestiar que ens va deixar a una pista. Seguint-la vam passar pel mas Gamarús, Baussitges, Sant Martí de Baussitges, Sant Genís d'Esprac i de nou el mas Corbera. Vam tornar a envair de nou propietat privada i vam acabar al punt de començament. Si no es vol fer tan llarg el recorregut es pot "escapar" directament des de la pista a la qual s'accedeix del descens directe del cim del puig de la Carbassera ja que en comptes de seguir en direcció al mas Gamarús es pot seguir en sentit sud-est per baixar a la pista que porta directamente al mas Corbera.
Vam aparcar a la carretera que mena de la població d'Espolla al coll de Banyuls. Carretera estreta però asfaltada de molt bon fer. Vam deixar el cotxe a un petit espai que hi ha al costat de la carretera. Hi ha lloc per a tres o quatre cotxes. Just al punt al qual neix una pista de terra que té un cartell indicatiu que mena a Sant Miquel de Baussitges. Aquesta pista té una cadena que barra el pas a vehicles i un cartell que diu que estem a una propietat privada. Les coordenades de l'aparcament son:

ETRS89 UTM 31N 501915;4696985

Uns centenars de metres més endavant, per la carretera, just passar l'aiguabarreig de l'Orlina i la ribera de Freixe, hi ha un trencant a l'esquerra al qual hi ha senyals de GR ja que aquest va per la pista d'accés al mas Corbera. Per aquest altre punt, el trajecte fins el salt de tanca és més curt, tant d'anada com de tornada.

Anirem per la pista al mas Corbera. Passarem de llarg l'entrada del mas ja que trobarem una tanca força alta que barra el pas a la pista que hauríem de seguir. Algú del nostre grup va saltar-la, però altres vam preferir buscar altre camí. Vam seguir per la pista deixant de banda altra porta i vam dirigir-nos, en lleugera baixada, a creuar la ribera el Freixe. A l'altre costat vam veure un petit pas que, amagats de la vista del mas, ens va permetre saltar la tanca i enllaçar amb la pista per la que havíem previst fer la pujada. Ja al bon camí vam anar seguit la ribera de Freixe, per pista en molt bones condicions, i sempre entre tancats de filferro fins arribar al mas el Freixe. A l'altra costat de la ribera com uns 200 metres al mig del bosc i després de travessar uns prat estan les runes de l'església de Sant Miquel de Freixe (ens varem despistar i no hi varem anar). Seguirem pujant per la pista. Creuarem una primera vegada la ribera. La segona vegada que ho fem deixarem la pista i agafarem un camí que puja per el costat de la ribera, primer per la cara oest i després per l'est. Al principi és una vella pista que després es converteix en un camí ben fresat i que se segueix be (no té fites, ni senyalització. Seria bo ara que el track marca el camí correcte que si el feu deixeu alguna fita per senyalitzar-lo). Ens pujarà molt fort per el mig del bosc d'aulines fins casi arribar a dalt a les envistes de les primeres rocades de la Serra, el camí gira a l'est i marxa força planejant, i fins i tot perdent una mica de nivell, a trobar el caire de la muntanya que baixa de Sallafort al coll de Banyuls. Pujarem per la carena (està senyalitzat amb pintura groga) fins arribar al pic de Sallafort. Per la gent de l'Empordà el cim es troba en un costat i per la gent del costat del nord, el cim es troba més al seu territori. Nosaltres vam fer el que marca el mapa de l'ICC. Després de gaudir de les molt bones vistes sobre el Rosselló i de l'Empordà seguirem per la carena de la Serra de l' Albera. Sota nostra per la cara nord, tenim el GR 10 que també en va seguint. Passarem per el coll del Pal, pel cim del Roc de Santa Eulàlia, per el coll Terrers i el puig de la Carbassera o puig de les Guardes. La baixada la farem primer seguint la carena en direcció al sud-oest i en arribar a un petit pla en el caire girarem i baixarem per la cara oest, també resseguint la carena fins que trobarem una pista forestal que seguirem en direcció al nord. Aquesta pista ens baixarà al mas Gamarús i al mas de Baussitges. Després de creuar un petit rec, deixarem la pista principal i pujarem per una de secundària a trobar a uns 200 metres l' església de Sant Martí de Baussitges. Retornarem a la pista principal be desfent el camí, be baixant pel dret i seguirem baixant, sempre seguint la pista que marxa per el costat de la riera dels Castanyers fins arribar a Sant Genis d' Esprac. Un cop visitada, baixarem a creuar la riera per sobre d'una mica de resclosa d'on surten las restes d'un petit canal per regar, que seguirem. Continuarem per un camí que puja per el costat de la muntanya i després per sobre del prat (direcció sud). Aquest camí esta ben fressat (és un camí de tota la vida) i té senyalització de color groc. Ens pujarà al coll del puig Baleguer. Aquí deixarem el camí senyalitzat que baixa a trobar la carretera d' Espolla al coll de Banyuls a prop de la ribera de Sant Genis. Nosaltres pujarem uns pocs metres (direcció nord) a trobar la pista forestal que seguirem tot baixant. Ens portarà al Mas Corbera i al punt de sortida.