Volcà del Croscat

Cim recentment afegit al repte, encara sense numeració correlativa i sense figurar al mapa

Rest. can Xel-cal Pagés-Volcà de la Pomereda-Volcà de puig Astrol-Volcà del puig de la Garsa-Volcà del Puigsafont-Volcà del puig Sagonia-Volcà del Torn-Volcà del puig de Martinyà-Volcà del Croscat-cal Pagés-Rest. can Xel
Lloc geogràfic: P.N.Z.Volc. la Garrotxa Lloc sortida: Rest. Can Xel
Cartografia: Editorial Alpina Mapa: Garrotxa zona volcànica
Coordenades: UTM zona 31 T Datum: European 1950
Data: 07/11/2012 Distància: 14,6 Km
Recorregut: Circular Ciclable: No
Terreny: Asfalt, pistes i senders Orientació*: Moderada
Dificultat*: Moderada Esforç*: 3 sobre 5
Total 5 h. 15 min Caminant 3 h. 45 min Parat 1 h. 30 min
Màxima 787 mts. Mínima 585 mts. Acumulat 575 mts.
El volcà del Croscat és segurament el més visitat del parc natural de la zona volcànica de la Garrotxa ja que un tren turístic permet als visitants contemplar com és l'interior del volcà ja que, durant les tasques de restauració d'aquest, realitzades per la Generalitat de Catalunya, es va conservar l'esquerda que va deixar l'empresa que durant anys es va dedicar a l'explotació de Gredes (lapilli), fins a la seva compra per l'administració. També hi ha un recorregut a peu, que neix del centre d'informació del parc, a can Passavent, que permet apropar-se al peu de les graderes. Però a la part superior del volcà poca gent puja. Pot ser que ara, amb el repte, la cosa canviï. He llegit en els fullets informatius del parc que l'accés al volcà del Croscat està restringit i controlat. Millor informar-se abans de desplaçar-se al lloc (972.195.094). La zona on es troba el volcà del Croscat és la més visitada del parc ja que en les proximitats es troben llocs emblemàtics del parc. D'una banda tenim la Fageda d'en Jordà ia poca distància el volcà de Santa Margarida, del qual m'atreveria a dir que és el més passejat de tots els volcans que formen el parc. Si s'analitza el mapa s'observarà que a la zona que envolta el Croscat hi ha diversos volcans més. És interessant observar una vista aèria amb Google Earth. En la proposta que aquí s'ofereix es realitza un recorregut que permet ascendir, o passejar, per uns quants: El Croscat, Pomereda, puig Astrol, puig de la Garsa, puig Sagonia, el Torn i puig de Martanyà. No tots tenen un clar camí d'ascens, a d'accés, però a tots s'arriba, sense grans dificultats. Com la distància a recórrer no és excessiva, el trajecte es pot fer en una matinal, el que ens deixarà temps per gaudir d'altres propostes, com visitar la població de Santa Pau, una de les més emblemàtiques de la Garrotxa i cèlebre, a més de per Àgata Ruiz de la Prada, pels seus fesols.
Hi ha un aparcament "oficial" però aquí es proposa el que hi ha davant del restaurant can Xel, molt menys saturat i que de tornada ens permetrà fer un mos.
Les coordenades del lloc són:

Començarem el recorregut seguint l'asfalt en direcció a Olot (NO). Passarem per can Bastans i poc després trobem una pista de terra que deixa l'asfalt i continua (NE) en direcció a cal Pagès. Ens trobem voltant el volcán del Croscat, que el tindrem sempre a la dreta. Passarem de llarg cal Pagès i cal Gueny (seu de l'empresa de vol en globus, Vol de Coloms) i trobarem de nou asfalt. Al entroncament de camins triem el de l'esquerra (N) i descobrim de seguida, a l'esquerra, la zona on es troba el volcà de la Pomereda. Després de la seva visita seguim en el mateix sentit (N) fins a desembocar en una altra carretera. Girem a l'esquerra (NO), en lleuger descens, fins trobar una altra desviació a la dreta. Seguim per aquesta nova pista asfaltada (E) i passem al costat de can Pelat. Comença un suau ascens (N), en direcció al volcà de puig Astrol. En el moment que la pista per la qual venim gira a l'esquerra, veiem a la dreta una pista en desús. La prenem (NE) durant uns quants metres. La pista és prou clara. Hem d'estar atents ja que en uns 50 o 60 metres hem d'abandonar el camí i girar a l'esquerra per pujar directament al con del volcà del puig Astrol. Es pot recórrer el cercle complet però no espereu vistes ja que la vegetació impedeix veure res en la distància. Descendim pel mateix camí i seguim en el mateix sentit anterior (NE), per desembocar en uns camps. Sense camí s'han d'anar sortejant, en lleugera orientació NNE, en direcció a ca n'Oms, mas abandonat (?). Allà ja trobem de nou camí fresat, anem deixant a l'esquerra camins d'accés a diferents masos i finalment ens desviem a l'esquerra en direcció a més Carbasseres. A continuació ens trobem amb la pista asfaltada que, de l'aparcament del volcà de Santa Margarida, puja en direcció a Batet de la Serra. Creuem la carretera en direcció a la Rebolleda. Aquí el camí es lia una mica ja que no existeix. El trac realitza un recorregut caòtic per la vessant de la muntanya del puig de la Garsa, buscant les coordenades facilitades pel Casal dels Volcans, corresponents al cràter del volcà. Si el vaig trobar no em vaig assabentar. Finalment vaig desistir i vaig ascendir a la part superior buscant seguir amb el recorregut. Seguint el trac s'acaba trobant un corriol que baixa còmodament fins Buc i la collada de Buc. Ja de nou en asfalt seguim en direcció a la font de Buc. Poc després deixem l'asfalt per pujar decididament (E) al volcà de Puigsafont. Un sender clar (SO) baixa per deixar-nos als peus d'una tanca que hem de superar per sortir de nou a asfalt. A l'alçada del pla del Torn girarem a la dreta (O), per dirigir-nos al volcà de puig Sagonia. Tornarem sobre els nostres passos, ja amb una immillorable vista de les cendres del volcà del Croscat, i arribem de nou al pla del Torn. Ens dirigim ara cap al mas i el voltem deixant-lo a la nostra esquerra per treure el cap a un camp, al centre del qual hi ha el cràter del volcà del Torn. Per pista àmplia (transita el tren turístic) ens anem acostant al volcà del puig de Martinyà, que compta també amb una molt interessant gradera descomposta. Realitzada la visita accedim per carretera a les Forques i girarem a la dreta (N), en direcció al Masnou. Just davant surt una pista de terra (E), que es dirigeix ​​al Croscat, objectiu del dia. També aquí el trac realitza girs estranys ja que, de nou, busquem el cràter del volcà. El sender, després d'unes llaçades i un lleuger desviament, arriba a un punt interessant, però en el qual cal tenir molta precaució. S'accedeix a un mirador que permet contemplar, a mitja alçada i de forma molt aèria, la gradera i esquerda produïda pels treballs d'extracció de gredes. Seguint amb l'ascens arribem al punt culminant i les ruïnes de l'antiga torre de comunicacions que corona el volcà. Segons el mapa de l'editorial Alpina, per baixar del cim hi ha dos camins. Nosaltres només localitzem un, el que baixa pel vessant (NO) en direcció a cal Gueny. Superat aquest punt tornem a recuperar el camí fet a l'altura de can Pagès. D'allí podem desfer el camí o prendre una variant que ens porta, prenent un desviament (SE), de nou a can Bastans i a la carretera. Ja només ens queda retornar a can Xel i donar per acabat el recorregut.