La Picossa

Sant Jeroni-Bosc de les Solanes-La Picossa-L'Estel-Cisterna-Font del Tomo-Sant Jeroni
Lloc geogràfic: Mora d'Ebre Lloc sortida: Ermita de Sant Jeroni
Cartografia: Editorial Piolet Mapa: La Picossa
Marca: TwoNav Model: Anima +
Data: 10/02/2016 Distància**: 4,039 Km.
Terreny: senders Orientació*: Moderada
Dificultat*: Baixa Esforç*: 3,5 sobre 5
Senyalització: Parcial SL i fites Fonts: No
Total: 1 h. 28 min. Caminant: 1 h. 23 min. Parat: 5 min.
Màxima:  481 metres Mínima: 229 metres Acumulat: 314 metres
Ratio pujada: 16,94% Ratio baixada: 15,85%
El cim de la Picossa és un altre d'aquells cims que, com que és tan fàcil aproximar-s’hi amb cotxe, acostumo a plantejar curtes propostes per pujar-hi i així aprofitar per fer més d'un cim el mateix dia. L'economia és la que és i s'han d'aprofitar els desplaçaments amb vista a estalviar temps i diners.
Sé que és una pena, ja que d'aquesta manera es deixen de banda llocs que moltes vegades, o sempre, val la pena visitar amb temps, i puc assegurar que aquest és un d'ells.
El lloc triat per començar a caminar va ser l'ermita de Sant Jeroni, i també la de la Santa Madrona (dues construccions religioses una a la vora de l'altra), accessible en cotxe normal per carretera asfaltada que neix unes desenes de metres abans d'arribar a l'hospital comarcal de Móra d'Ebre. Aquest indret de l'ermita està perfectament endreçat i preparat. Suposo que a l'estiu s'emplenarà de gent per fer diferents activitats i gaudir de les taules i barbacoes per fer un bon àpat.
Des d'aquest lloc, un bon nombre de camins, senders i corriols permeten fer cim, amb recorreguts de més o menys llargada i dificultat. El mapa de l'editorial Piolet anomenat La Picossa. Punta d'Aguilar. Serra del Tormo els reflecteix tots i per tant és una bona eina de consulta.

Punts a destacar i de recomanada visita són la cova de la Porca, l'Estel, Santa Magdalena, el mateix Sant Jeroni i Santa Madrona, i una cisterna del segle XVIII, aquesta última a peu de pista i fàcilment visitable. La cova de la Porca també és visible, crec, des de la pista, uns metres més endavant del punt on neix el sender que hi porta, senyalitzat amb un pal indicador. Jo no hi vaig anar, però diferents tracks consultats a internet ho fan de pujada o baixada des de l'Estel. Jo anava sol i no volia córrer riscos innecessaris. Coses que em perdo per anar-hi en aquestes condicions. La prudència em talla les ales.
Proposo començar a caminar des de Sant Jeroni.

Iniciem el recorregut anant a la petita ermita de Sant Jeroni i passem pel costat esquerre. Una difuminada traça de camí surt pel costat i es dirigeix en sentit S a la sortida d'un barranc. Agafem un sender molt més clar i deixem per l'esquerra unes fites que ensenyen el camí que, per l'antiga creu, també ens pujaria al cim. Al cap de poc de caminar pel sender, marcat amb pintura blanca i verda de sender local, trobem una bifurcació. El camí senyalitzat segueix recte, en sentit O. A la recerca de los Fraus, i també del cim. Aquesta proposta deixa el sender senyalitzat i per vell sender, de vegades aperduat però fàcil de seguir, anem remuntant pel barranc, apartant de tant en tant vegetació que tapa el camí. Quan el barranc s'encaixona definitivament apareixen fites que ens fan girar a l'esquerra per enfilar un tros de camí escabrós fins al cim. En aquest punt el GPS em va fer una cosa estranya i va deixar de gravar fins a arribar al cim. Cap problema. Tot el trajecte està fitat. De tant en tant aquestes fites costen de trobar, però amb calma se segueix bé el camí. Ens trobem ja a l'esquenall ascendent que en sentit SE ens porta al cim. Aquest no és visible fins que hi som a tocar. Les vistes des d'aquest punt, tot i ser magnífiques, no arriben a espectaculars. Tot i així val la pena gaudir de l'espectacle. Molt a prop es veu l'Estel i no podem deixar d'anar-hi. Un clar camí que parteix del cim en aquella direcció ens permet baixar al coll. En aquest punt tenim a la dreta un sender local. Una fàcil grimpada ens permet abraçar l'Estel que corona la punxa del mateix nom. Des d'aquest punt tenim la possibilitat de seguir per l'aresta de la punxa però jo no ho vaig veure clar. Si hi hagués anat acompanyat...

Si no es volen aventures, toca desgrimpar per baixar a la recerca del sender local. L’haurem de deixar per anar al peu de la punxa de l'Estel i a una fita que sembla dir que per allà es puja a dalt. També en aquest punt neix el sender que baixa, segons el mapa de Piolet, a la cova de la Porca. Deu ser veritat ja que he vist tracks que la visiten. Aquesta proposta segueix el descens en sentit SE per anar a visitar la cisterna, construcció del segle XVIII, ubicada a peu de la pista que farem servir per tornar de nou a Sant Jeroni i donar així per acabada l'activitat.