Sant Honorat

Can Boix-Grau de Porta-Quatre camins-Forat del Corb-Casa del Corb-Sant Salvador del Corb-Roca del Corb-Coll de Mu-Coll de Sant Honorat-Sant Honorat-Miradors-Coll de Sant Honorat-Les Esplugues-Barranc de Font Viva-Can Boix
Lloc geogràfic: Peramola Lloc sortida: Hotel Can Boix
Cartografia: Editorial Alpina Mapa: Muntanyes d'Alinyà
Coordenades: UTM zona 31 T Datum: European 1950
Data: 06/12/2015 Distància**: 12,45 Km.
Terreny: Mitja-alta muntanya Orientació*: Fàcil
Dificultat*: Moderada-alta Esforç*: 3 sobre 5
Senyalització: Si (pals i fites) Fonts: No
Total: 7 h 00 min. Caminant: 4 h 45 min Parat: 2 h 15 min
Màxima:  1.068 metres Mínima: 582 metres Acumulat: 814 metres
Ratio pujada: 13,86% Ratio baixada: 15,21%
El centre Excursionista Breda, dintre del cicle de caminades mensuals, va organitzar aquesta sortida el dia 6 de desembre de 2015 i va ser guiada per Marc Bota.
Excursió circular feta en el sentit horari.
Cartografia de l'editorial Alpina, mapa Muntanyes d'Alinyà. També es pot fer servir el full 0291-Oliana del mapa topogràfic de l'Institut Geogràfic Nacional.

Les roques de Sant Honorat, juntament amb la roca del Corb, el Picapoll, la Roca Llarga, el Roc de Rumbau i el Roc dels Moros, formen un conjunt de parets conglomerades amb cingles impensables que creen paratges espectaculars. La ruta del Corb i la ruta de Sant Honorat ens permeten ascendir a dos altiplans des dels quals s'obren extensíssimes vistes en tots quatre punts cardinals, tot i que en sentit nord l'estètic cim del Coscollet, o Torre d'Aubenç, ens treu panoràmica. La volta proposada ens fa passar per un avenc, el forat del Corb. Una casa troglodítica, la casa del Corb. Una ermita romànica, la més petita de Catalunya, Sant Salvador del Corb. Ens fa superar dos curts trams de cadena per assolir, opcionalment, el cim de la roca del Corb. Hem de fer un llarg flanqueig per cingles que semblen impossibles de superar... Tot plegat un munt de sensacions.
Tot el recorregut està perfectament senyalitzat, bé amb cartells i panells informatius, bé amb fites de diferent grandària.

Tot i que com sempre a prop d'aquesta muntanya n’hi ha d'altres que també figuren a la llista dels 100 cims, aquesta vegada trobo que seria una pena fer un volt ràpid per Sant Honorat per així aprofitar per fer altres cims. Penso que l'entitat i preciositat d'aquesta muntanya demanen fer-la amb tota la calma del món.
Proposo començar a caminar des de l'hotel Can Boix, de Peramola.

Comencem a caminar en sentit O per evitar entrar dintre de les instal·lacions de l'hotel. Anem seguint en principi un sender senyalitzat amb pintura blava i groga. Més endavant fem un petit gir a la dreta per enfilar-nos, camp a través i ja sense indicacions, pel bosc per anar a trobar un pal indicador, ja al camí que puja de l'hotel. A partir d'aquest punt ja caminarem sempre per sender clar i senyalitzat, seguint les indicacions de la ruta del Corb. Passem pel Grau de Porta i al cap de poc tornem a trobar un altre pal indicador. Seguim de nou per la ruta del Corb i arribem a una nova bifurcació, ara ja caminant per pista una mica descomposta. Tenim ja a la vista el cim de la Roca del Corb. Deixem la pista, més precària, que planeja en sentit NO i seguim per la pista més evident, en lleugera pujada, en sentit N. Així arribem al Forat del Corb. No vam gosar visitar-lo. Un cartell explicatiu va fer que ens fes respecte. Continuem per la pista, abastant vistes cada vegada més espectaculars, de les muntanyes que ens envolten, fins a arribar a un altre pal indicador i un cartell explicatiu. Deixem momentàniament la pista i ens enfilem pel pendent en direcció a la casa del Corb. Hi arribem en poc temps. La casa, espectacular i enorme. La balma més gran que jo he vist fins ara. Visitat el lloc desfem passes fins a la pista. La seguim en direcció al coll de Mu. Abans però, un corriol, senyalitzat amb fites, s'enfila per l'esquerra per terreny boscós al començament i encaixonat entre parets després, per deixar-nos a una espècie de coll a la base de la Roca del Corb. Un primer tram de cadena ens ajuda a superar un petit ressalt d'un metre i mig d'altura. Un lleuger però delicat flanqueig cap a la dreta ens porta a un segon tram de cadena. Aquest és més dret i llarg, uns tres, quatre a molt estirar, metres de desnivell i ja som a la plana cimera. Un curt trajecte ens separa del cim. Fet aquest, toca desfer camí, cadenes i canaleta fins a la pista. Seguim de nou en direcció al coll de Mu. Un cartell indicatiu ens informa que hem de deixar la pista i seguir en direcció NE per anar-hi. També ens informa dels riscos de camí i que aquest es troba parcialment equipat. Als primers metres de cingle hi ha una cadena que dóna molta seguretat i tranquil·litat. Fa més servei psicològic que altra cosa, però està bé. La resta del camí ja no està equipat. Hi ha trams delicats, però s’hi passa bé. Poder persones no acostumades a les alçades tindran dubtes. Per descomptat que amb fort vent, terreny moll o glaçat, els riscos augmenten i penso que fan del tot desaconsellable fer aquest camí. Ja quan hem sortit de les abruptes canals i profunds barrancs arribem a una petita lleixa que fa de bon mirador. Aquí hem de parar atenció, ja que uns pocs metres més endavant hi ha una bifurcació una mica difícil de trobar. Hem de buscar un trencall que fa un pendent descens per la dreta i deixar un altre camí, planer, també fitat. Aquest també és bo, però és molt més complicat, ja que puja més dret i obliga a diverses grimpades, també està fitat fins a dalt, però les fites es perden amb molta facilitat i obliguen a perdre molt de temps buscant-les. El camí més còmode i fàcil és el que perd metres d'alçada per anar a buscar un evident pas que es veu en direcció al NE. Seguint aquest evident i fressat camí arribem al coll de Sant Honorat i a un nou pal indicador. Ja no hi ha pèrdua. Múltiples fites ens van guiant primer per terreny boscós i més endavant per vessants conglomerats de fàcil superació, fins a la plana cimera senyalitzada amb una placa de ferro com a Sant Honorat. Diferents puntes de la muntanya ens ofereixen espectaculars vistes de tot allò que ens volta. Ull en aproximar-se al caire. Hi ha una bona timba que fa que a l'estómac se sentin pessigolles. Si el dia és l'adequat, al cim es pot romandre una bona estona fent un munt de fotografies. Havent gaudit del cim cal que desfem camí fins al coll de Sant Honorat primer i de nou desfer camí fins a trobar un pal indicador ja conegut. Ara, en comptes de seguir desfent camí, cosa que ens faria tornar a passar per les cingleres, prenem direcció a l'hotel Can Boix. Iniciem un llarg i sostingut descens que ens fa passar a la vora d'una altra balma protegida amb una paret de pedra, les Esplugues, penso que és. Més avall, ja gairebé a les acaballes, enllacem amb el barranc de la font Viva. Un tub de captació d'aigües, que se suposa que és per a l'hotel, ens ajuda a arribar a aquest complex i al final del recorregut.