Bellmunt

cim número 87 del llistat dels 100 cims de la FEEC zona de descàrrega d'arxius

Vidrà-Coll de Vidrà-Pla Sibina-Coll de Pitró-Coll de Iera de Massa-Bellmunt-Baga de Canemars-La Tosca de Degollats-Salt del Molí del Salt-Pont d'en Salgueda-Vidrà
Cartografia  Ed. Alpina  Mapa Puigsacalm
Coordenades  UTM Datum WSG84
Distància recorreguda  11,6 Km. Temps 5 h. 05 min.
Una passejada molt maca que es pot fer tan llarga o curta com es vulgui. A la vora de Bellmunt hi ha altres cims de la llista dels 100 cims que es poden afegir a aquest. Aquí explicaré solament la pujada a Bellmunt, però no em puc estar de recordar que pel nord tenim el castell de Milany i per l'est el puig de les Àligues. Una mica més lluny també tenim el Puigsacalm. Ja que a Vidrà hi ha un càmping i un hotel pot ser interessant aprofitar un cap de setmana per "matar" uns quants cims. També he trobat aquesta web http://santuaribellmunt.blogspot.com/ que té molts itineraris per la zona.
Com que la sortida la proposem des de Vidrà haurem d'arribar a aquesta preciosa vila, que pertany a Girona però és administrada des d'Osona. Si es ve de la part de Girona podem començar l'excursió, si es tenen ganes de fer carretera, molt estreta, de muntanya, partint de Sant Privat d'en Bas. De veritat que la carretera val la pena "patir-la". La visió del vessant nord del Puigsacalm és espectacular. Bé, el cas és que ja som a Vidrà. Podem aparcar a la plaça de la vila tot i que a tot el poble trobarem aparcament.

Començarem a caminar per la carretera en direcció a Sant Quirze de Besora. Arribarem al coll de Vidrà i veurem un pal indicador que ens informa de la direcció a prendre per anar a Bellmunt. Girarem a l'esquerra i anirem seguint per la pista principal en còmoda passejada, fins i tot planejant, fins que arribem a un primer encreuament de pistes. Trobem també un senyal que ens indica que hem de seguir per l'esquerra per anar a Bellmunt. No tinc clar si és aquest el coll de Hi-era-de-massa o és el següent que trobem. Tampoc tenim problema ja que per pujar a Bellmunt tenim el camí indicat. Pugem a Bellmunt pel sender senyalitzat i ens endinsem al bosc, i deixem pistes a dreta i esquerra. El cim ens regala, si el dia vol, unes vistes espectaculars. Per tornar baixarem de nou al coll i ara girarem a la dreta per anar a la baga de Canemars i seguir la riera del mateix nom. Més endavant creuarem la riera i continuarem recte pel sender que veiem davant nostre. Uns 350 metres després de creuar la riera trobarem un pal indicador. Seguirem per la dreta, en descens, deixarem el camí per on venim i acabarem trobant una porta que ens barra el pas. Passarem aquesta porta i poc després tornarem a trobar un altre pal de fusta. Ara girarem a l'esquerra. Haurem de deixar el camí per agafar-ne un altre que baixa per la dreta, marcat amb un senyal de pintura blanca. Així arribarem al PR C-47. Si anem uns metres cap a la dreta arribarem a la tosca dels Degollats, curiosa formació de travertí. Seguirem el PR C-47 en direcció a Vidrà, passant pel pas dels Degollats. Uns quants metres més endavant anirem pujant per la pista a la qual accedim i que procedeix de la Salgueda. Arribarem a un punt en el qual la pista fa un revolt a l'esquerra. Just al mig de la corba veurem un rètol que marca el camí per baixar al salt del Molí del Salt. Aquest salt és molt maco si la riera porta aigua, sense, potser no paga la pena desviar-se tant del camí, tot i que si no anem per aquí tampoc passarem pel pont d'en Salgueda. Aquí expliquem el recorregut passant pel Salt del Molí, així que baixarem pel sender fins a arribar a la riera. Passarem a l'altre costat aprofitant els pilars de formigó existents i seguirem les marques de pintura groga per passar per l'edifici en ruïnes del molí i més endavant el camí que per la dreta ve de la Salgueda. Creuarem el pont d'en Salgueda i seguirem pujant pel camí més ample i pedregós que segueix per l'esquerra, deixarem per la dreta el PR C-47, que també porta a Vidrà però surt a l'alçada del càmping i potser una mica lluny del cotxe. Nosaltres seguirem pel camí descrit i així acabarem per sortir al punt a on enllacem amb la pista que ve de la tosca dels Degollats. Anirem pujant en direcció a Vidrà. Passarem una barrera i veurem a l'esquerra un dipòsit d’aigua. Continuem per la pista i sortirem al Cavaller de Vidrà. Seguint la pista en direcció contrària a l'edifici acabarem sortint a la carretera i, depenent d'on haguem deixat el cotxe, prendrem una direcció o una altra per anar a trobar-lo.