Penyes Altes del Moixeró

cim número 84 del llistat dels 100 cims de la FEEC zona de descàrrega d'arxius

Àrea descans túnel Cadí-Sant Grau-Ref. Pleta dels Ordiassos-Ref. Cortal d'en Vidal-Collet de Mlins-Penyes Altes-Collet de Raset-Collet del Clot dels Amorridors-Torrent de Moixeró-Ref. de Serrat de les Esposes-Canals-Boca nord del Túnel del Cadí-Àrea descans túnel Cadí
Cartografia   Editorial Alpina   Mapa Cerdanya
Cadí-Moixeró
Coordenades   UTM Datum WGS84
Distància recorreguda   19,7 Km. Temps
6 h. 12 min.
Altura màxima   2279 metres Ascens acumulat   1175 metres
Excursió circular seguint el sentit horari per fer l'ascensió al cim de les Penyes Altes del Moixeró, situat entre la serra del Cadí i la Tossa d'Alp. Aquest cim fa la partició dels termes d'Urús, Bagà i Bellver i la divisòria de les províncies de Girona, Barcelona i Lleida. Al cim trobarem un petit monòlit que hi fa referència. Aquest cim és fàcilment accessible des de tots quatre costats- El sud és el més transitat i feréstec, amb la mítica canal de la Serp com a punt culminant i el nord és el vessant més còmode i amigable, amb diverses pistes que permeten fer trajectes més o menys llargs. Trobo també, però això és el meu parer, que el vessant nord és molt més agradable de fer per la successió de vistes que ens ofereix cap a la plana cerdana i tot el cordal pirinenc. Entenc que per als excursionistes que vénen del sud els és molt més còmode pujar per la banda de Gréixer, o des de can Cerdanyola, o fins i tot des de la Mare de Déu de Roca-sança però aquí oferirem l'opció nord, sortint de l'àrea de servei del túnel del Cadí per anar primer a trobar l'ermita de Sant Grau seguint el traçat del GR150 en direcció a Urús. Després abandonarem aquest GR i pujarem, per pista primer i sender després, sense senyalització, fins arribar al refugi lliure (demanar claus a l'Ajuntament d'Urús?) de la Plata dels Ordiassos o d'Urús i d'aquí anar al refugi del Cortal de Vidal, bé per la pista apta per a vehicles, bé per pista i després sender que fa drecera. Des del refugi del Cortal de Vidal fins al cim de Penyes Altes haurem de fer servir el mapa, el GPS o la nostra intuïció per tal de seguir la línia imaginària que al mapa marca el trajecte del túnel. No és difícil, es tracta d'anar pujant fins a trobar el GR150.1, que travessa tota la serra de Moixeró d'est a oest. La baixada del cim la proposo fer seguint el torrent de Moixeró, però fora d'època de pluges, ja que si plou no serà possible baixar-hi. Si el trajecte es fa amb el torrent ple d’aigua haurem d'anar fins al coll de Moixeró i baixar per la pista que segueix el recorregut de la Cavalls de Vent fins al refugi del Serrat de les Esposes. Si es pot baixar pel torrent farem el trajecte molt més curt i divertit ja que, tot i ser molt vertical en alguns indrets, és de molt bon fer i ens portarà de manera molt directa fins a la font de la Coma, amb aigua fresca que agrairem. I ja que hem fet via pel torrent, podem continuar baixant ara pel torrent de la Sansa Morta mirant d'anar sempre com més a prop de la seva llera millor. Així arribarem a sortir a la pista que neix als peus del Serrat de les Esposes. D'aquí tan sols ens resta agafar el sender que, amb marques de la Cavalls de Vent ens portarà al refugi del Serrat de les Esposes i, pel camí vell de muntanya, a la boca nord del túnel del Cadí i l'aparcament caminant pel tram final del torrent del grau de l'Os. Finalment trobarem un pas de fauna que ens permet passar a l'altre costat de la carretera i voltar les instal·lacions de manteniment i cabines de peatge del túnel del Cadí i per la pista que segueix pel costat de la carretera arribar finalment a l'àrea de servei a on acabarem la caminada.
Que us vagi de gust.
Avui en dia, amb les eines que tenim al nostre abast ( Google Maps, Guia Campsa... ) crec que tothom es pot planificar els trajectes sense que ningú l'hagi de dir res, així que en limitaré a dir que aquest recorregut comença a l'àrea de servei del túnel del Cadí. Una vegada som allí es començarà a caminar agafant el GR150 en direcció a Urús.

Deixo una descripció del recorregut tipus Road-Book a la següent adreça: