Penya Sant Alís

Aparcament zona enlairament-recorregut carena-Roca Foradada-Pista-Cova-Sant Alís-Pista-Cap de Ras-Pas dels Pous de Glaç-Aparcament zona enlairament
Lloc geogràfic: Montsec d'Ares Lloc sortida: Zona enlairament parapents
Cartografia: I.C.C Mapa: Fulls 128-47 i 48 e:1/10000
Coordenades: UTM Datum: ETRS89
Data: 12/04/2014 Distància**: 4,88 Km.
Recorregut: Circular Ciclable: Si
Terreny: Feixes i pista Orientació*: Fàcil
Dificultat*: Molt baixa Esforç*: 1 sobre 5
Senyalització: Inexistent Fonts: No
Total** 1 h. 34 min Caminant** 1 h. 23 min Parat** 11 min
Màxima ** 1667 metres Mínima ** 1550 metres Acumulat** 205 metres
Ens prometíem una emocionant caminada pels feixants del Montsec i, degut a inclemències meteorològiques que de tant en tant ens espatllen els plans preestablerts, ens vam haver de conformar per un entretingut recorregut d'anada per una feixa que corre molt a la vora de la part alta del cingle i que permet passar per la Foradada i una petita cova, fer el cim, i tornant a corre-cuita al cotxe, per pista, sota una persistent pluja, d'aigua i trons, que ens va fer saber que els paravents no son totalment impermeables. Vam començar la caminada amb un dia perfecte de sol i lleugera brisa, que vam malbaratar admirant les habilitats dels parapentistes que s'enlairen des dels cingles del Montsec d'Ares, prop del coll d'Ares. La veritat és que el temps passa massa depresa contemplant aquests valents. Sigui com sigui, el recorregut fora de la pista fins el cim de Sant Alís té la seva gracia i la seva component d'aventura ja que s'ha de superar un pas una mica delicat (protegit per vegetació) i finalment s'ha de fer una petita grimpada per sortir de nou a la carena quan la feixa ens prohibeix el pas. I cap secret més. No cal dir, ja que en totes les ressenyes que busquem ho fan constar, que les vistes son esplèndides. També el dia es pot acabar arrodonint amb una visita a la població d'Àger, molt maco, amb la col·legiata i el cas antic (visites guiades els dissabtes i diumenges). I no ens podem anar sense reservar una visita a la joia de la contrada. El centre d'observació de l'univers. Una gran sorpresa.
Proposo començar a caminar des de la zona d'enlairament de parapents, a la serra del Boixeguer, abans d'arribar al coll d'Ares

o calen gaires explicacions per ressenyar aquesta simple i còmoda caminada ja que fent aquesta proposta, tal qual, és impossible perdre's. Per una banda, el vuit del cingle ens impedeix anar cap al sud. Cap al nord no trobarem cap camí ni corriol ni sender que ens permeta desviar-nos de l'objectiu. Cap a l'oest aniríem en sentit contrari...Amb tots aquests condicionants tan sol ens resta seguir la pista per la qual hem arribat a l'aparcament de la zona d'enlairament de parapents que es troba abans d'arribar al coll d'Ares. Per cert, en wikiloc trobí un track que acabava fent una circular sortint del coll, en comptes de fer-lo des de la zona d'enlairament. Com ja he explicat abans, la primera part del recorregut fins el cim es va fer seguint allò plantejat, així que vam acostar-nos al cingle per anar seguint-lo en direcció al cim, deixant la pista a la nostre esquerra, a una cota inferior. Així vam acabar trobant una roca foradada i allà que ens vam llençar. A l'altra banda vam veure una feixa amb molt bona pinta i vam decidir seguir-la a veure que. Ens va permetre caminar una bona distància. Quan es va fer impossible seguir vam fer servir un escletxa en la roca per grimpar uns tres metres per sortir de nou a la pista. De seguida però vam tornar a tenir l'oportunitat de baixar a una nova feixa. Per aquesta vam acabar trobant una petita cavitat, que vam visitar. I de nou cap a dalt. Una vegada sortim de nou a la pista ja no la deixem fins que arribem a trobar un trencall que puja directament al cim evitant un revolt de la pista. El cim està coronat per una caseta metàl·lica i un vèrtex geodèsic i disposa d'unes excel·lents vistes a 360º. Vam tenir sort ja que els núvols estaven alts i ens van permetre estar-nos una bona estona contemplant el paisatge i sentint molt a prop els trons i veient com la tempesta es tirava a sobre nostre. Quatre segons de conclave i decidim tornar per la pista a l'aparcament. Bona decisió ja que vam acabar ben xops.