Puig d'en Cama

Riera d'Almoster-Boelles-Vista Alegre-Carena-Puig d'en Cama-Coll de la Font de Sant Joan-Coll del Manolo-l'Obaga-Camí del Puig d'en Cama
Lloc geogràfic: Almoster Lloc sortida: Camí del mas Ripoll
Cartografia: ICC Mapa: Full 66-34 e:1/25000
Coordenades: UTM 31 T Datum: ETRS89
Data: 18/06/2015 Distància**: 6,9 Km.
Terreny: Pistes i fora camí Orientació*:  moderada
Dificultat*: Fàcil Esforç*: 2 sobre 5
Senyalització: No Fonts: No
Total: 2 h. 01 min. Caminant: 2 h. 01 min. Parat: 0 min.
Màxima:  715metres Mínima: 365 metres Acumulat: 423 metres
Ratio pujada: 12,76 % Ratio baixada: 12,37 %
Allò que se suposava una passejada tranquil·la per terres d'Almoster, a prop de la Selva del Camp, a la comarca del Baix Camp, va acabar convertint-se, per a no variar, en una petita baralla amb la vegetació. És el que té anar a buscar altres camins.
Internet està farcida de ressenyes que expliquen com pujar al cim del puig d'en Cama des de la Selva del Camp, per l'ermita de Sant Pere del Puig i la carena de la serra. Altres detallen com pujar des d'Almoster pel coll del Bosc del Manolo i el collet de la Font de Sant Joan. Ambdues són perfectes i fàcils.
Obrint el Google Earth per fer una ullada al sector es pot comprovar que hi ha diverses pistes que fan fàcil l'accés al cim. També la foto aèria mostra un seguit de lleixes per les quals sembla que és possible el pas.
Aquí rau el problema. Quan som a punt apareixen els cartells de prohibit el pas. Sort que fins al lloc d'inici es pot accedir amb cotxe normal, ja que la pista ha sigut arranjada per l'ajuntament recentment. Més amunt no es pot continuar ja que trobem un cartell de propietat privada. També la pista per la qual hem d'iniciar el recorregut. Un cartell i una cadena informen de la prohibició de pas ja que en la finca s'està fent una reforestació. Si això és així, aquestes feines fa temps que s'han acabat. També penso que ningú ens dirà res ja que la pista per la qual caminarem no es fica en cap zona arbrada. Hi ha un truc. Si es fa el recorregut a l'inrevés no veurem cap cartell que ens impedeixi caminar. Sembla que els propietaris de la finca, el mas d'Alimbau —preciós mas noucentista— han de ser gent important.
 He comentat que vaig tenir una baralla amb la vegetació. Tant al mapa de l'ICC com al que portava al GPS, el topo hispaniaV5, figurava una pista que sobre el terreny no hi era. A les ortofotos consultades ja es veia una mica precària, però el cert és que estava perduda i les esperades lleixes hi són, però totalment envaïdes per matolls alts i espinosos barrejats amb els arbres. Sort que era un curt tram de no més de 20 metres fins a sortir al camí de carena que puja de la Selva del Camp. No és de mal fer, però s'ha d'anar buscant els espais més oberts. És aconsellable portar pantalons llargs.
Al cim, si el dia acompanya, es pot gaudir d'excel·lents vistes cap a la plana del Baix Camp i el Tarragonès, així com del mar. Podrem contemplar molt a la vora altres cims del repte, com són, entre d'altres, la Mola de Colldejou i el Cavall Bernat de Llaberia i es pot intuir el puig Pelat, aquest gairebé a tocar. De fet també vaig fer-ne l'ascens, però amb desplaçament en cotxe fins al Bosquet, a Mont-ral, de tornada cap a casa.
Proposo començar a caminar des de la confluència del camí del Puig Pelat amb el camí del mas de Ripoll.

Iniciem el recorregut agafant la pista tancada al trànsit amb una cadena i un rètol de finca en reforestació (juny de 2015) que inicia una suau baixada en sentit NE i es dirigeix a la riera d'Almoster. El començament sembla engrescador ja que el camí és còmode i evident però de seguida la cosa es complica. Anem bé fins a passar un punt en el qual la pista fa una llaçada a dreta i esquerra. Aquí el camí desapareix en un camp ara sense cultivar. El seguim per la vora dreta i acabem a un talús d'uns tres metres d'altura. Pugem per on millor trobem i sortim a un altre camp. Continuem pel mateix voral i enllacem amb una pista oberta i clara. Més endavant trobem un trencall. Deixem el que se'n va per l'esquerra i seguim recte. Caminem un bon tros en lleugera pujada i desemboquem a una pista. Per l'esquerra s'accedeix al mas d'Alimbau així que ens desviem a la dreta, en sentit SE. Anem guanyant alçada a poc a poc i la pista fa un revolt amb orientació NO. Així arribem a un altre trencall. Deixem la branca que se'n va per la dreta i seguim recte per la pista ampla. Sempre per camí fàcil arribem a un altre punt de confluència de camins. Tornem a girar a la dreta per anar de nou amb orientació SE. Just quan la pista fa un suau gir en sentit NE. Tenim per l'esquerra una altra pista, més precària, que agafem per anar amb orientació NO. La pista és plena de vegetació però l'espai de les rodades encara és net i visible. Més endavant el camí s'aclareix una mica. Quan la pista gira en sentit NO trobem a la dreta el naixement d'un corriol. Als mapes surt dibuixat però sobre el terreny el camí s'ha perdut. Se l'ha menjat la vegetació. Se'm va fer molt difícil progressar així que vaig abandonar i vaig seguir per la pista ja que més endavant al Google Earth havia vist una altra pista que també em feia el pes. La pista sí que existeix, però també està molt bruta, tot i que es pot seguir bé. Aquesta pista porta a un pi que ben bé podria estar catalogat com a monumental. En teoria la pista continua però jo no vaig saber veure la traça. Així, vaig decidir fer camp a través ja que tenia el sender carener pocs metres per sobre de la posició que ocupava. Sense esgarrinxades vaig sortir al camí net. Seguim ara per l'esquerra en sentit NO. Al cap de poc deixem per la dreta un altre camí i seguim en el mateix sentit de la marxa per remuntar un turó que tenim al davant. La pujada es fa feixuga, tot i que és curta. Aquest turó no és el cim objectiu del dia. El tenim una mica més endavant, ja a la vista i a tocar. La clara pista ens hi porta. Abans sortim a la pista que puja d'Almoster pel camí del mas Ripoll. És la pista que farem servir per tornar però primer ens desviem a la dreta per fer una forta remuntada per arribar al cim. Excel·lents vistes des de dalt, sobre tot el pla de Tarragona i el mar. Caseta de vigilància contra incendis i vèrtex geodèsic. Havent gaudit de les vistes, baixem del cim pel camí de pujada i seguim, ara sí, la pista que ens baixa al coll de la font Sant Joan i al coll del Manolo. Seguim en baixada i trobem un encreuament senyalitzat amb un pal indicador. Seguim en sentit SE. Hem deixat també una altra pista barrada al pas que es dirigeix al mas d'Alimbau. Més avall passem a tocar d'alguna edificació i quan l’hem superat deixem a la dreta un desviament per seguir en sentit SE. I continuem amb la baixada. Per últim, i ja amb el punt final del recorregut a la vista, deixem un altre desviament a la dreta i arribem al final de la caminada.