Comaloforno

Cim recentment afegit al repte, encara sense numeració correlativa i sense figurar al mapa zona de descàrrega d'arxius

Palanca del Besiberri, Estany de Besiberri, Ref. Lliure, Coll de l'Abeller, Besiberri sud, Comaloforno, Coll de l'Abeller, Estanys de Gémena, Pla de la Cabana, Barranc de Llubriqueto, aparcament de Toirigo
Lloc geogràfic: Vall de Boi Lloc sortida: Palanca de Besiberri
Cartografia: Editorial Alpina Mapa: Vall de Boi/Ribagorça
Coordenades: UTM 31T Datum: European 1950
Data: 18/07/2012 Distància: 17,2 Km.
Recorregut: Lineal Ciclable: No
Terreny: Alta muntana Orientació*: Fàcil
Dificultat*: Alta Esforç*: 5 sobre 5
Total** 10 h. 40 min Caminant** 6 h. 30 min Parat** 4 h. 10 min
Màxima ** 3029 metres Mínima ** 1463 metres Acumulat** 1955 metres
** Dades obtingudes de l'aplicació BaseCamp de Gamin
Exigent, dura i llarga proposta que ens permet fer el Besiberri Sud i el Camoloforno alhora però que té l'inconvenient de que s'han de portar dos cotxes o, com al nostre cas, un conductor que ens deixi en un banda i ens vingui a recollir a l'altra costat. Té però l'al·licient de poder gaudir de les dues valls més maques i emblemàtiques de la Vall de Boi. La Vall de Besiberri i la de Llubriqueto. La primera amb el seu estany de Besiberri, preciós a la planícia de la pletiu de l'Obaga . Per arribar a la segona es fa un recorregut impressionant pels estanys Gelats i els no menys nombrats estanys de Gèmena. La part més dura del trajecte, tant física com mentalment és la pujada al coll d'Abellers. Tothom parla del coll de Contraix però per a mi, aquest és molt més dur.
Comencem a caminar just al punt al qual hi ha la palanca per creuar el riu Noguera Ribagorçana, tot i que el més normal és aparcar el cotxe al refugi de Conangles.

Aquesta és una proposta d'alta muntanya així que el camí, en molts llocs, sobre tot des del refugi lliure de Besiberri fins els cims, es fa “a pel”, allà per on millor sembli i es cregui oportú. Cert és que hi ha fites que ens marquen el camí, però donades les característiques del terreny, les opcions d'ascens son múltiples. Això es fa patent per pujar al Besiberri sud i passa el mateix amb el Comaloforno. Del Besiberri al Comaloforno les opcions son clares...Per la cresta, o baixar una mica per buscar passos més senzills. Baixar del Comaloforno torna a ser un exercici de fe. Es pot baixar per on es vulgui.
Dit això, el camí de pujada a l'estany de Besiberri és força evident i fresat i no crec possible la pèrdua. Està suficientment senyalitzat. Una vegada superat l'estany, les opcions per pujar al coll d'Abellers, molt evident, són dues. Es pot pujar, en diagonal, pel refugi lliure de Besiberri o es pot pujar, més directe i fort, per la canal de l'Estanyet. A mitja pujada ambdues opcions s'ajunten. La canal final de sortida al coll és curta però molt dreta, forta i amb pedra molt petita i descomposta, cosa que complica molt la progressió. És aconsellable deixar certa distància entre els membres del grup u altres persones pel risc de desplaçament de pedres. Arribats al coll i seguint les diverses fites i la intuïció s'aconsegueix pujar, fàcil, al Besiberri Sud. D'aquest al Comaloforno tampoc ens hem de trobar amb dificultats. De fet, en cap moment hi ha d'haver-hi. El descens del Comaloforno hi ha que el fa seguint la cresta en direcció a la Punta de Passet i la Punta de Lequeutre, sense pujarés, saltant-se els estanys que jalonen el recorregut. També hi ha que torna al coll d'Abellers i per terreny més humanitzat transita entre els estanys. Aquesta és l'opció que es proposa. Es va baixant entre terrassa i llacs, llacs i terrassa fins arribar al pla de la Cabana, idíl·lic indret per fer un merescut descans. Es creua el barranc de Llubriqueto per un pont i es torna a baixar acompanyats pel soroll de les aigües del Llubriqueto fins que acabem el recorregut en l'aparcament de Toirigo.