Matagalls

cim número 24 del llistat dels 100 cims de la FEEC i sostre comarcal de l'Osona zona de descàrrega d'arxius

Club Polo Viladrau-La Sala-Can Gat-Mare de Déu de l'Erola-Pla de Malataup-Coll d'Ordials-Matagalls-Collet de la Font-Pla dels Ginebres-Collsaponera-Sant Miquel de Barretons-Castellfitó-Pla de les Lloses-Gorg Negre-Roureda de Sant Cugat-La Sala-Club Polo Viladrau
Cartografia  Ed.Alpina  Mapa Montseny
Coordenades  UTM Datum WGS84
Distància recorreguda  19,750 Km. Temps 5 h. 51 min.
Aquest recorregut es fa pel vessant Nord de la muntanya fugint dels recorreguts típics de Coll Fornic o Coll de Sant Marçal. Aprofitem per recórrer camins molt poc freqüentats i passar per llocs no molt coneguts i força interessants. Proposem fer el recorregut en el sentit horari ja que així serà més còmode de fer ja que els desnivells son més suaus. El tros de descens des de Sant Segimon pot ser una mica perdedor però trobarem senyals de pintura que ens ajudaran a trobar el bon camí. Per últim comentar el que ja s'ha dit moltes vegades a distints fòrums i pàgines web. L'accés a Sant Segimon, no sé si legal o il.legalment està barrat. La gent de la casa és molt emprenyadora amb això. Fins i tot empaita els gossos. Així doncs, des de Sant Miquel de Barretons, si no velem emprenyar-nos, haurem de tornar per un nou camí obert recentment amb l'única finalitat d'estalviar el pas per l'indret.
Si veniu de Vic per la carretera C-25 sortireu a la carretera BV 5251 en direcció a Mas Vidal. Arribareu a l'entroncament amb la carretera GI-520. Seguireu en direcció a Viladrau. Tot just passar pel Km. 4 trobareu,a la dreta, la pista forestal que condueix cap al Club de Polo de Viladrau, prendreu aquest pista i quan trobeu un senyal de prohibit el pas podreu aparcar el cotxe.
Si veniu de la part de Girona arribareu primer a Viladrau. Seguireu per la carretera GI-520 fins passar el Km. 3. Més endavant la carretera fa un revolt a la dreta i deixarem la Noguerola a la dreta. Uns metres més endavant veurem una pista que s'en va per l'esquerra. Seguirem per aquesta pista i arribarem al Club de Polo. Quan veiem la senyal de prohibit el pas aparcarem el cotxe.

Començarem seguint la pista i creuant el Sot del Duc. Als 1400 metres aproximadament arribarem a La Sala. Continuarem caminant i als 1800 metres de caminada deixarem a la dreta una pista que serà per la que vindrem de tornada. Continuarem caminant en sentit Sud i sortirem a la pista que dona accés a Cal Gat. No arribarem a entrar però ja que girarem a l'esquerra i al pocs temps a la dreta. Seguirem per la pista i arribarem a la Mare de Déu de l'Erola. Girarem a l'esquerra seguint la pista que sembla que fa baixada i de seguida tornem a girar a la dreta entrant a un sender que passa al costat de castanyers centenaris i que segueix el Torrent de l'Erola. Així passarem pel Coll d'Àligues. A uns 4400 metres de caminada deixarem a l'esquerra una pista. Seguirem per la dreta i acabarem sortint al Pla de Malataup. Haurem de seguir pujant pel sender que surt del Pla pel Sud, a la nostre dreta. Pot ser encara trobareu piles de pedres que marquen el començament del sender. Seguint aquest sender voltarem tot el Sot de les Cordes i sortirem al Coll d'Ordials. Si anem per la dreta arribarem al Turó del Coll d'Ordials i després haurem de tornar al Coll. Seguirem per l'esquerra, en sentit Sud-Est passarem tota la Serra dels Salaverds i arribarem al Matagalls. Per baixar prendrem l'evident sender que és el GR-5.2 que baixa cap a Coll Fornic. A uns 450 metres del cim deixarem el GR i girarem a la dreta per,en sentit Nord-Oest, arribar al Pla de les Saleres Velles. Anirem girant a poc a poc a l'esquerra i acabarem trobant un sender que ve de la dreta. El seguirem per l'esquerra per sortir al Collet de la Font. Seguirem en direcció Nord-Oest passant pel Pla dels Ginebres i el Collsaprunera. Salvarem el Turó de Collsaprunera per l'esquerra i el Turó de Sant Miquel per la dreta i baixarem a Sant Miquel de Barretons. Si volem podem seguir baixant, per la dreta, fins la Cova de Sant Segimon però si ho fem hem de tornar a pujar de nou. El lloc és interessant i el descens, tot i que estigui marcat com perillós, no ho és tant. S'ha de baixar mirant el que es fa, això sí, ja que és molt pendent. Una vegada de nou a dalt podem baixar pel dret seguint les senyals o tornar uns metres darrera i anar pel nou sender obert per no passar per Sant Segimon. Per un costat o per l'altre sortirem a la pista que dona accés a Sant Segimon. La deixarem agafant un sender que baixa a buscar Castellfitó i  dels Rentadors. El sender es troba marcat amb pintura groga així que no resultarà difícil de trobar ( si hem baixat drets des de Sant Miquel, haurem passat de llarg un camí molt més fressat que baixa també per la dreta de la pista ). No recordo be, però crec que aquest desviament es troba a una corba i algú va posar una creu o quelcom semblant. Ja per aquest camí creuarem el Torrent  i anirem agafant tots els desviaments cap a la dreta, sempre en baixada seguint el Torrent. Passarem el Pla de les Lloses i quan portem caminats 7250, aproximadament i depenent de que hàgim baixat o no a la Cova de Sant Segimon, des del cim trobarem un corriol mig amagat que surt cap a la dreta, una mica planer. Aquest corriol ens condueix al Gorg Negre. És un lloc interessant i molt maco, sobretot si el Torrent porta aigua ja que es tracta d'un salt d'aigua una mica important. De nou al camí principal seguirem baixant pel camí fins que trobem un encreuament. Davant nostre continua el camí i tenim la possibilitat de seguir per la dreta. Girem en aquest sentit i al següent trencall seguirem per l'esquerra i arribarem a la Roureda de Can Gat i a la pista per la que hem passat pujant. Així dons ara la seguirem per l'esquerra i arribarem de nou al cotxe i al final d'aquest recorregut