Puig de la Força

Cim recentment afegit al reptezona de descàrrega d'arxius

Tavertet-cingle Moltorer-cingles de Tavertet-el Castell-puig de la Força-pantà de Sau-riera de Balà-morro de l'Abella-salt del Molí Bernat-Tavertet
Lloc geogràfic: Tavertet Lloc sortida: Tavertat
Cartografia: Editorial Alpina Mapa: Vall de Sau
Coordenades: UTM Datum: European 1950
Data: 30/10/2013 Distància: 12,7 Km
Recorregut: Circular Ciclable: No
Terreny: Pistes i senders (escala) Orientació*: Fàcil
Dificultat*: Alta Esforç*: 3 sobre 5
Total** 6 h. 05 min. Caminant** 3 h. 50 min. Parat** 2 h. 15 min.
Màxima ** 894 metres Mínima ** 414 metres Acumulat** 903 metres
** Dades obtingudes de l'aplicació BaseCamp de Gamin
Espectacular passejada pels cingles de Tavertet per fer la pujada al puig de la Força, imponent penyal penjat sobre el pantà de Sau. Des del seu cim s'obtenen unes vistes impressionants de tot el seu entorn, destacant, per descomptat, el pantà , i molt més enllà, el Pirineu i pre-Pirineu. Sembla mentida que per aquells cingles es pugui passar. S'ha de posar seny i calma ja que el camí, en certs moments, s'estreta molt i passa molt i molt arran del precipici així que un mal pas pot portar conseqüencies gens desitjables. Aquest perill s'accentua al corriol que permet voltar el puig de la Força ja que la vegetació, que pot ajudar en certs moments, fa que s'hagi de caminar amb tots els sentits alerta ja que el camí és molt aeri Aquesta passejada ens permet, una vegada completat el recorregut, fer una visita el poble de Tavertet per contemplar les seves cases de pedra que confereixen una bellesa única a la població. A prop també hi ha Rupit, de visita també recomanada. La passejada per sobra dels cingles, al començament del recorregut, ens aporta miradors i vistes espectaculars. La passejada per la base d'aquests ens aporta adrenalina per l'espectacularitat de les baumes i els estimballs muntanya avall. El trànsit no és perillós, però com ja s'ha comentat més a dalt i es repeteix a diferents cartells clavats en diferents punts del recorregut, s'ha de caminar amb tots els sentits en estat d'alerta. Això no impedeix, però, gaudir de l'experiència i del paisatge. Faig de nou esment al recorregut per sota del puig de la Força, el més “perillós” al meu entendre. Al punt més arriscat s'ha col·locat una cadena que ajuda a superar-ho. També s'ha de parar atenció a un altre mirador al qual es puja en aquest recorregut. El morro de l'Abella. Un altre punt espectacular però molt aeri, tot i que pla i d'una amplada suficient com per a permetre moure'ns amb certa facilitat, tot i les parets que cauen a plom per totes bandes. El camí es fa sempre per pistes i senders senyalitzats o prou evidents com per a seguir-los sense problemes, tret del tro que s'ha de fer per enllaçar les pistes que hi ha entre el puig de la Força i el pantà de Sau. Del puig fins a la primera pista es baixa bé per sender evident però d'aquesta pista fins la següent, si volem estalviar-nos anar fins a l'amarrador de Sau, s'ha de baixar per un corriol, el naixement del qual està marcat amb una fita de pedres al peu de la pista, que al poc es perd pels treballs d'estassada fets recentment. De tant en tant es troben fites, però no ens hem d'amoïnar ja que aquesta estassada, precisament, ha fet que es pugui passar molt bé entre la vegetació. Un altre detall a comentar és la quantitat de miradors que trobarem. Tot just començar ens podem acostar al mirador de Tavertet. Més endavant, tot el trànsit per sobre del cingle de Tavertet és tot ell un altre mirador, a continuació tenim el del Castell. El mateix cim del puig de la Força es un altre. Finalment el del morro de l'Abella. Abans d'arribar a aquest, mentre fem la pujada, o be ja a dalt, als pocs metres de sortir a la carena i haver girat en sentit al morro, es pot observar la formació rocosa anomenada l'Indi. Certament és el perfil d'un indi. És un punt en el qual, el perfil del cingle forma aquesta curiosa figura. Un altre lloc interessant és la bauma de les Pixarelles. No es pot entrar a dins ja que es fan treballs d'excavació, però pujar a la seva entrada és una altra aventura. La vista des de la tanca cap a l'exterior és molt maca. Continuant amb el recorregut, arribem a un punt en el qual trobem un tram. Equipat amb escales i corda que ens ajuden a perdre els 9 o 10 metres de desnivell que tenim que perdre per continuar amb el passeig. I finalment, l'última atracció del recorregut, la bauma de les Corts o del salt del Molí Bernat. Sense salt d'aigua ja és espectacular així que en temps de pluja ha de ser una meravella. En fi, una última pujada, ben forta per acabar d'adobar-ho i fi del recorregut.
La sortida es planteja des de la població de Tavertet, a la qual s'accedeix des de la població de Manlleu, per les carreteres B-522, C-153 i BV-5207, o des de Sant Privat d'en Bas per les carreteres C-153 i BV-5207, tot i que des d'aquesta última població, i amb els túnels de Bracons oberts, és més còmode arribar-s'hi a Manlleu. Quan som a Tavertet hem de travessar tot el poble pel carrer del Mig o el Passeig de Jaume Balmes i aparcar el final d'aquests carrers. Hi ha molt de lloc per aparcar.

El meu amic Jordi Freixas ho explica molt millor que jo, així que copio i enganxo la seva ressenya. Aquesta excursió només és per persones QUE NO TINGUIN POR NI VERTIGEN i un mínim d'experiència en saber rastrejar vells camins. Sortirem de l'aparcament que està al final del poble (cara sud) i seguirem la pista forestal que marxa en direcció sud. Quant aquesta vol marxar a l'oest i al entrar a la cara obaga, la deixarem per pujar a sobre de la pista, on agafarem un vell camí que ens pujarà a sobre de la cinglera del pla del Castell (cara est), la resseguirem tota, gaudint de molts bons miradors. Cal molta prudència, en alguns llocs passeu ben arran del cingle. Després de la volta al cingles de Tavertet sortirem a la pista forestal que hem deixat abans. La seguirem i passarem per sota de la casa del Castell tot voltant el turó del Castell i resseguint el cingle fins arribar al grau que ens permet baixar ( novament molta prudència) per seguir el camí del puig de la Força que passa arran del cingle però per sota del primer cingle. Arribarem en un petit coll on un grau amb escalons de pedra ens permetrà baixar (davant nostra les restes de la petita muralla del puig de la Força). Creuarem el collet del puig de la Força on trobarem una cruïlla de camins. El que marxa tot baixant en direcció a l'oest és el que ens baixarà a trobar el pantà de Sau. Nosaltres seguirem el que puja uns pocs metres a trobar el camí que volta el puig de la Força. La volta al puig de la Força tal com diu el seu cartell indicatiu NOMÉS PER PERSONES AGOSARADES. El seguirem tot voltant primer per la seva cara est. Cal molta prudència, el camí està arran del cingle i la vegetació ens fa passar en alguns trams massa just. En començar la cara sud-oest trobareu las restes de la paret que servia per emmagatzemar aigua de pluja. Pocs metres més endavant baixa una canal que permet pujar al cim de la Força (només per persones molt preparades). Continuarem voltant el puig de la Força, poc després trobem el pas més comprometedor i més salvatge (està equipat amb una cadena). Un cop superat acabarem de voltar el turó fins arribar al començament. Aquí agafarem el camí que puja entremig de les roques al cim del puig de la Força, és un mirador magnífic del pantà de Sau i de les cingleres de Santa Cília. Baixarem i recularem uns petits metres per trobar la cruïlla. Agafarem el camí que baixa per la cara oest, ens baixarà a trobar una pista forestal que en direcció al sud-est va al club nàutic de Sau. La seguirem tot baixant uns 50 a 80 metres fins que per la cara sud i al costat veurem una fita que ens ensenya el camí que baixa (direcció sud, té fites però està una mica aperduat, van tallar alzines i van deixar-hi la brancada) a trobar una nova pista. La seguirem en direcció al nord-oest fins al seu final. Aquí agafarem un camí (és ben fressat, té cintes) que ens baixarà a trobar la riera de la Balà amb la punta del pantà. Pujarem riera amunt fins trobar la llera del sot de la Bala que baixa una mica d'aigua. La seguirem en direcció a l'oest uns pocs metres per voltar la petita bassa d'aigua i agafarem el camí que puja en direcció al nord-est (és un camí dels de tota la vida, ben fressat (té senyals de pintura groga)) fins trobar la cruïlla del camí del Cingle. Aquí el camí té senyals rodones de pintura groga. Primer anirem tot pujant (direcció nord-oest) a trobar el coll del morro de l'Abella. Una mica abans d'arribar a dalt per la cara est en la cinglera es veu la cara de l'indi. A pocs metres més amunt trobem una cruïlla. Per l'est marxa planejant un camí que porta (uns 50 metres) a unes baumes (la última (cal pujar un metre a sobre del camí) és més gran que les primeres). Retornarem al camí i arribarem a dalt del coll. Deixarem el camí que puja en direcció nord i va a trobar la carretera de Tavertet a sota la casa de la Perereda i anirem (direcció sud) a la punta del morro de l'Abella. Un cop gaudit de les seves vistes del pantà, del cingles de Santa Cília, del salt de Tirabous i dels cingles de la cara nord del Castell retornarem a la cruïlla del camí del Cingles. El seguirem (direcció est, senyals rodones de pintura groga; és fressat, té alguns trams bruts i alguns de molt bruts). En arribar a sota del cingle, no té cobertura de GPS amb la major part del recorregut. El camí ressegueix sempre el cingle la major part enganxat a ell i la resta s'aparta molt poc. Passarem per sota d'unes grans baumes. Amb una de les baumes, la de les Pixarades, una corda ens permet pujar i arribar a dalt a la seva entrada (està tancada, hi realitzen treballs d'excavació). Continuarem el cingle fins arribar en un punt, on no és possible continuar més. Aquí unes escales de ferro vertical ens permetran baixar com uns 9 a 10 metres per seguir el proper relleix del cingle. Anirem seguint el camí (direcció est) fins que trobarem una cruïlla de camins. El que marxa pujant al nord-oest va a trobar el Pont Mitja-val del Moli Bernat i a Tavertet. Seguirem per el que marxa tot baixant a l'est. Passarem per sota de les restes del Molí Bernat i baixarem per anar a la bauma de la Cort que està just a sota del Salt del Molí Bernat. La creuarem en direcció al sud-est i començarem la pujada tot seguint el camí que ens retornarà al punt de sortida.

Cartografia Editorial Alpina, mapa Vall de Sau.