los Picons

Sant Salvador-Barranc de Sant Salvador-Cabana del Guitllo-Los Picons-Mas del Gorreta-Font de l'Horta-Mas Cristòfol-Sant Salvador
Lloc geogràfic: Os de Balaguer Lloc sortida: Sant Salvador
Cartografia: Garmin Mapa: Topo Hispania
Coordenades: UTM zona 31 T Datum: ETRS89
Data: 21/04/2015 Distància**: 5,728 km.
Terreny: Senders i pistes Orientació*: Fàcil
Dificultat*: Baixa Esforç*: 2 sobre 5
Senyalització: Parcial Fonts: No
Total: 2 h. 13 min. Caminant: 1 h. 22 min. Parat: 51 min.
Màxima:  941 metres Mínima: 750 metres Acumulat: 292 metres
Ratio pujada: 12,02 % Ratio baixada: 10,95 %
A la població d'Os de Balaguer, a final de la Catalunya de ponent, famosa entre d'altres coses per la celebrada trobada de campaners que es convoca anualment pels voltants de la diada de Sant Jordi, la FEEC ha trobat una muntanya que ha estimat interessant per afegir-la a la llista del repte dels 100 cims. Es tracta dels Picons, modesta formació de 951 metres, a la qual ens podem acostar de manera fàcil i poc exigent aprofitant el bon entramat de pistes que la voregen. Aquest fet ofereix la possibilitat de triar múltiples punts d'inici de l'excursió, els més comuns són el de Tartareu i el de l’Alberola, a l'O del cim i connectat amb aquest mitjançant una bona pista o amb el pas de les Euques. També es pot escurçar la distància moltíssim si ens acostem, pel que he llegit en altres ressenyes, amb el cotxe fins a la cabana del Guitllo, a uns 900 metres de la base del rocam que forma el cim. També es pot triar, com proposo, l'ermita de Sant Salvador, per començar a caminar. S’hi arriba per pista de terra, apta per a tot tipus de vehicle, amb la deguda precaució si aquest no és prou alt, són uns 9,5 km des de la població d'Os de Balaguer, remuntant el barranc de Vila-seca. Els altres punts de sortida tenen l'avantatge que s'hi arriba per pista asfaltada, però la caminada serà més llarga i amb una mica més de desnivell que la aquí presentada, tot i que serà una paràmetre molt baix, triem el punt de sortida que triem. Si decidim fer curta la caminada acabarem ràpid. Si és així, depenent del plantejament, es pot aprofitar per fer turisme per la zona. Os de Balaguer és coneguda com ja he dit per la festa de les campanes, però també al terme municipal hi ha la cova dels Vilars, declarada patrimoni de la humanitat l'any 1998, per les seves pintures rupestres. També aquest municipi té dos museus, un, com és lògic, dedicat a les campanes i ubicat al castell àrab, i l’altre és el Centre d’Interpretació de l’Energia i la Geologia. Es pot obtenir informació consultant aquest web. També he llegit que és interessant la pista que porta a la presa del pantà de Santa Anna i a les restes del poble de Tragó. Si, al contrari, volem fer més cims de la llista i compensar així el desplaçament fet des del punt d'origen, en pocs quilòmetres a la rodona en tenim diversos. El més proper de tots és el puig de Millà, a la població del mateix nom. Una mica més al nord tenim la penya Sant Alís i a prop de Sant Llorenç de Montgai, la Pala Alta. Sant Mamet és allà mateix també. Tots ells abastables en fàcils caminades. Més allunyats, però també factibles depenent d'on o a on anem, es poden plantejar els cims de Montmagastre o el puig de Grialó. Sí que m'agradaria remarcar allò que en totes les ressenyes es menciona i no és altra cosa que el detall de l'accés al cim dels Picons. Que ningú s'emprenyi amb mi però no tothom, ho sé de bona tinta, podrà accedir a la cota cimera. Totes aquelles persones que superin un determinat perímetre corporal hauran de conformar-se a veure el cim uns 4 o 5 metres per sota. Desconec si es pot grimpar per una altra zona però a simple vista sembla que no. Pot ser que buscant es trobi alguna possibilitat, però si n'hi ha de ser molt arriscada. L'únic punt clar i «oficial» és l'escletxa, i em consta que més d'un hi ha quedat encallat.
Proposo començar a caminar des de l'ermita de Sant Salvador, accessible amb tot tipus de vehicle parant atenció en un parell de punts del recorregut.
Aquest és l'enllaç al track d'aproximació a l'aparcament.

Comencem a caminar prenent el sender, senyalitzat amb un pal indicador, que neix pel darrere de l'oratori que es troba a prop de la base del cingle i inicia una suau pujada en sentit NE. Aquest sender és molt clar i fressat i de tant en tant està senyalitzat amb una gran fletxa de pintura de color morat o semblant. Sense haver trobat cap trencall ni desviament arribem a una pista més o menys transversal i hi trobem un pal indicador. Podem anar a fer el cim de Montessor. Segons el pal és a 800 metres. Jo ho vaig intentar, però no ho vaig aconseguir. El camí per anar-hi és molt perdedor, tot i estar de tant en tant fitat. Vaig poder anar fins al final dibuixat als mapes però d'allà no vaig ser capaç de continuar. No vaig veure com superar l'espessa vegetació arbustiva i vaig recular. Millor sort per a qui ho intenti. Altres hi han pujat. De nou al pal indicador si s'hi ha pujat, o des d'ell en cas contrari, cal anar a l'esquerra en sentit NO per dirigir-nos a la cabana del Guitllo —Guillo a la llinda de la cabana— ja per pista mig desdibuixada al començament. Al cap de poc arribem a la cabana i enllacem amb la pista que prové d’Alberola i Tartareu. Hem de continuar en sentit O, ja amb bones vistes del nostre objectiu, però no ens hem de despistar ja que no hem de seguir per la pista. Per la nostra dreta hem de localitzar el naixement d'una vella pista, amb el ferm herbat i un cartell turístic explicatiu de la història dels Picons. Cal deixar la pista i seguir per aquesta altra pista, amb els marges plens de vegetació. Mor en un camp de cultiu. A tots els mapes consultats aquesta pista arriba fins als peus del cim, però actualment, si mai ha existit, està llaurada així que, com millor ens sembli, hem de creuar en sentit N el camp de cultiu i anar a trobar una altra pista que neix a l'altra banda. Més endavant ens trobem en la mateixa situació. La pista torna a desaparèixer, així que fem el mateix. Continuem en sentit N per buscar el final del camp. Allà trobem un pal indicador i de nou la pista. Seguim en direcció als Picons. Hem de superar, per la pista, les restes de Montessor i buscar, a la nostra dreta, el rastre d'un sender, senyalitzat amb un parell de petites fites. Hem de seguir aquest rastre, entre petites alzines, sense senyalització, que ens porta, ja fora de vegetació, a l'escletxa. És molt estreta i sembla impossible de superar. Actualment hi ha una corda que ajuda a fer-ho. Entrar-hi de cara i estirat penso que no es pot. Jo vaig fer-ho de costat, traient pit i ficant panxa, i mig arrossegant-me. Tot i així i gràcies a la corda, vaig sortir del pas com si fos el tap d'una ampolla. Molt maco el cim. Gràcies al dia que vaig agafar, les vistes van ser molt bones. Fotos de rigor, un mos contemplant el paisatge i començar el retorn. L'escletxa sembla que es passa millor de baixada. De nou a les restes de Montessor es pot desfer camí fins a la pista, però proposo fer drecera i baixar camp a través a buscar un sender recentment netejat per fer una cursa de BTT, crec. Aquest sender, de fàcil localització, ja que el tram sense camí és curt i suficientment net, ens deixa finalment a la pista que ve de la cabana del Guitllo. Ens hi incorporem i la seguim en sentit SE. Deixem a la dreta l'accés a la casa i mirador del mas del Gorreta i passem al costat de la font de l'Horta, amb aigua sense tractament sanitari. Hi ha també una alzina centenària sense catalogació, penso. Seguim per la pista i sense adonar-nos-en arribem a les envistes de Sant Salvador. Deixem abans a la dreta una altra pista que ens portaria a la presa de Santa Anna i ja som de nou al punt final de la caminada.