Puig de les Àligues

cim número 92 del llistat dels 100 cims de la FEEC zona de descàrrega d'arxius

Vidrà-Riera de Sant Bartomeu-Can Puig-Coll de la Coma del Coll-Puig de les Àligues-Coll de la Coma del Coll-Salgueda-PR C-47-Salt del Molí del Salt-Pont de Salgueda-Vidrà
Cartografia  Ed. Alpina  Mapa Puigsacalm
Coordenades  UTM Datum WSG84
Distància recorreguda  17,7 Km. Temps 5 h. 45 min.
Recorregut fet seguint el sentit horari
Aquesta proposta coincideix gairebé en la seva totalitat amb el recorregut número 4 descrit al llibret que acompanya al mapa d'Alpina. Tan sol vam variar la part final ja que no vam seguir el mateix recorregut ja que vam anar a buscar el PR C-47 per passar pel Salt de Molí del Salt. Després tornem a seguir pel mateix camí que al Pont de la Salgueda en tornen a unir. Si després de fer aquest recorregut encara ens queden ganes, podem fer també el cim de Bellmunt ja que el tenim molt a la bora i no crec que ens porti molt de temps. Es pot aprofitar per espatllar la migdiada.
Començarem a caminar des de la cruïlla de la carretera de Vidrà a Olot, amb el desviament al Càmping de Vidrà. Just al finalitzar una tanca que tenim a la nostra esquerra agafarem la pista senyalitzada amb marques de GR i PR, que indica diverses adreces (Puigsacalm i Hort de Getsemaní).

Al cap d'uns pocs metres haurem de travessar una tanca i sortirem a una pista, en la qual veurem, davant nostre, una altra porta senyalitzada amb els colors de PR. La creuarem i continuarem pel camí fins a sortir a una nova pista, ara cimentada. Continuarem a la nostra dreta, en direcció est, no fent cas del cartell indicatiu que veiem en sortir a la pista. Seguint la pista, després de passar una corba molt pronunciada i que ens fa tornar en sentit contrari al que venim creuarem una riera, bé per la pista, bé per un petit pont sense baranes. Més endavant trobarem marques de final de PR. No les farem cas i continuarem per la pista seguint el curs de la riera de Sant Bartomeu, que tenim a la nostra dreta. Després d'un curt recorregut després d'haver travessat aquesta riera arribarem a Can Puig. Aquí trobarem un cartell que ens indica la direcció a seguir per arribar al Puig de les Àligues. Així doncs agafem el camí que, a la nostra dreta, comença una bonica pujada a través d'una vegetació esplèndida. Aquest camí, si alguna vegada ho ha estat, està senyalitzat de forma molt precària. Només trobarem, molt de tant en tant, algun senyal blau o groga, però molt borroses a causa del pas del temps i de la vegetació. Tot i així no hi ha d'haver problema ja que es tracta d'anar seguint el rierol que inicialment tenim a la nostra dreta. Unes vegades el creuarem i, durant un tros, el seguirem per el seu curs, per, un cop trobat el camí que sorgeix a la nostra dreta, abandonar gairebé definitivament, tot i que continuarem seguint-lo fins gairebé arribar al Coll de la Coma del Coll. Hem de tenir en compte que el nostre destí, el cim, es troba a la nostra esquerra, així que després de superar una forte pujada i desembocar a un gran espai obert entre grans faigs, hem de dirigir-nos en aquesta direcció (SE) per a trobar el pal senyalitzador d'aquest Coll. Seguint les seves indicacions, carenat, assolirem el nostre objectiu un cop superada la forta vessant i una petita grimpadeta. Per tornar a Vidrà hem de desfer el camí caminat i tornar al Coll de la Coma del Coll. Aquí podem optar per tornar pel mateix camí per on hem vingut o, preferiblement, anar a buscar el Coll del Puig de Curull i baixar a Vidrà per la vessant sud de la Serra de Sentinella. Per això, des del Coll de la Coma del Coll baixarem a la nostra dreta fins arribar a l'espai obert anterior. Prendrem el camí que planeja davant nostre, en direcció oest, deixant a la nostra dreta, el camí per on hem pujat. En poc temps arribarem al Coll del Puig de Curull. Aquí trobarem una bifurcació. A la dreta, en pujada, s'inicia la pujada al cim del Puig de Curull. Nosaltres seguirem a la nostra esquerra, baixant, fins a trobar una nova cruïlla de camins. El que segueix recte en el nostre sentit de la marxa, es estreta però segueix lliure. El que segueix a la nostra dreta es troba (quan nosaltres vam fer la ruta) tallat per cordes de niló. Hem de seguir a la nostra dreta, passant sota aquestes cordes, i continuar baixant. Així arribarem a un altre encreuament, ubicat en un petit clar de vegetació. En sortir a aquest clar, si ens fixem, a la nostra dreta, al peu del camí, hi ha una fita fet de pedres amuntegades, típic per senyalitzar el camí a seguir. En aquesta cruïlla hi ha dues possibilitats. La que no hem de prendre és la de seguir el sender que continua per l'esquerra. Hem de prendre un altre que hi ha seguint recte en el sentit de la marxa que portàvem, salvar un gran esglaó produït per una gran pedra, i continuar descendint fins arribar al més Salgueda. A partir d'aquí seguirem per la pista que hem trobat, seguint el Torrent de Salgueda. Continuarem per aquesta pista, tot i que hi ha altres possibilitats per escurçar el camí, fins trobar-nos amb el PR C-47, que procedent de Torelló, surt per la nostra esquerra. Si es té ganes de seguir caminant, ens podem desviar fins arribar al lloc anomenat Tosca de Degollats, curiosa formació de travertí. De tornada al punt anterior de trobada de PR, seguirem per la pista principal fins a trobar senyals de direcció cap al Salt del Molí, lloc emblemàtic de Vidrà i en el que sembla es pot un fer un refrescant bany si li ve de gust. Hem de creuar el riu per uns pilars de ciment i, seguint senyals de PR, arriba al Pont de Salceda, romànic d'un sol arc. A l'altre costat del pont trobem una cruïlla. A la nostra dreta continua el PR i ens ofereix la possibilitat de baixar fins al llit del riu i obtenir una immillorable imatge del pont. En el nostre cas continuarem per la pista de l'esquerra, pujant per una costeruda pista de roca. Després d'un temps de trànsit, arribarem a la depuradora de Vidrà i des d'aquest lloc, passant per la Masia del Cavaller de Vidrà, a la carretera de Vidrà a Olot i fins al punt d'inici.