Sant Sadurní de Gallifa

cim número 22 del llistat dels 100 cims de la FEEC zona de descàrrega d'arxius

La Roca-Riera de la Roca-Sot de la Tomba-Cingle Vermell-Terrers Blancs-Pla de la Melca-Torrent de les Pujadetes-Turó de la Pinassa-Coll de Sant Sadurní-Sant Sadurní de Gallifa-Salt de la Guineu-Serrat Coniller-La Roca
Cartografia  Ed. Alpina   Mapa Cingles del Bertí
Coordenades  UTM Datum WSG84
Distància recorreguda  13 Km. Temps 3 h. 47 min.
Altura màxima  943 metres   Ascens acumulat   493metres
Track fet en el sentit contrari a les agulles del rellotge
Encara que per pujar al cim de Sant Sadurní de Gallifa hi ha múltiples camins, ja he triat un que, al meu entendre, es pot definir com panoràmic, atès que durant el trajecte d'ascens s'obtenen molt bones vistes de l'objectiu marcat com a destinació i el trajecte és força variat i amè. Com que no és una ruta habitual, manca de senyalització de manera que requerirà que li prestem molta atenció a l'orientació, encara que els camins, i en algun moment pistes, són força evidents. Encara que com tot, també el seu costat dolent. El trajecte d'ascens, fins al Collet de Sant Sadurní, ha de ser una joia per als trialers, donades les abundants marques de rodades existents, així que no se si serà bona idea fer aquest camí en cap de setmana.
El descens des de Sant Sadurní ho vaig fer prenent el sender que, en direcció nord, surt de la part posterior de l'Ermita, prenent com a referència el camí per on hem realitzat l'ascens des del Collet es Sant Sadurní. Aquest descens és molt interessant (al meu parer) ja que baixa per camins gairebé perduts, encara que evidents i transitats, que requereixen de la nostra atenció per al seu seguiment, posant així a prova la nostra perícia a la muntanya.
Aparcarem a l'entrada de la pista d'accés a La Roca. Més o menys al quilòmetre 12 de la carretera de Sant Feliu de Codines a Sant Llorenç Savall. Aquesta pista està tancada al trànsit de vehicles amb una cadena.

Començarem a caminar per la pista salvant la cadena. Recorregut un quilòmetre des de l'inici, arribarem a un pont que salva la riera de la Roca. Veurem també l'accés a una antiga balma. Nosaltres seguirem pel sender que, en sentit NW, deixa la pista principal, deixant el pont a la nostra esquerra.
Seguirem per aquest camí fins que a uns 200 metres trobem un desviament. Continuarem per la nostra esquerra, en sentit NW, ja que aquest és el camí marcat amb pintura verda i groga, tal com veiem en una pedra que marca el desviament. Hem de caminar així durant uns 230 metres, fins trobar un altre desviament. Aquesta vegada prendrem a la dreta, en sentit NE, abandonant la riera de la Roca i seguint ara la riera de la Tomba. Després de 330 metres, aproximadament, deixarem el camí prenent el desviament que a la nostra esquerra, es dirigeix al Coll de les Termes, seguint el Sot de les Termes. Hem de seguir sempre ascendint seguint el llit de la riera, no fent cas dels diferents camins i pistes que trobarem. Un cop hem arribat a una segona pista, després de recórrer uns 730 metres, sortirem a una pista en la qual podem escollir. Podem triar seguir per la nostra dreta i sortir així al Coll de les Termes i el GR177, o seguir per la nostra esquerra, en sentit W per, després de recórrer 1.720 metres, anar a creuar el Torrent de les Pujadetes prenent el camí que segueix per la nostra esquerra. Després de creuar el Torrent trobarem un tancat que ens talla el pas. El creuarem i seguirem per la nostra esquerra, seguint el sender que acompanya el filat. Així arribarem al Pla de la Melca. Després d'un parell d'encreuaments de pistes llegarem a Les Ginesteres per, a continuació, tornar a creuar un torrent, el de la Pujadeta. I així continuant per pista en perfecte estat, arribarem a un revolt a l'esquerra en el qual veiem que surt per la nostra dreta una altra pista que ve del Pla del Brugatar. Nosaltres continuarem per la pista que veníem, seguint les marques verdes i grogues (i també blanques) que trobem en els arbres. I així, sense més contratemps, arribem al Collet de Sant Sadurní, on un pal senyalitzador ens indicarà les diferents opcions que tenim. Si pugem a Sant Sadurní ho farem per un sender que s'endinsa en el bosc i que realitza una pujada de 100 metres de desnivell en 600 de recorregut. I ja hem arribat al cim.
Si teniu sort amb el dia, podreu fer bones fotos ja que les vistes són espectaculars (diuen altres ressenyes, jo no vaig poder veure res). Així doncs, després de l'aturada de rigor, començarem el descens. Per fer-ho anirem a buscar la zona posterior de l'ermita i ens anirem acostant al cingle que es veu una mica més endavant, en sentit NE deixant l'ermita a la nostra esquena. Veiem un corriol, poc evident al principi, que comença a baixar per la part esquerra del cingle. Anirem baixant per aquest sender, intentant no perdre-, fins a desembocar en una pista que, si ens hem anat fixant, hem vist que teníem a la nostra esquerra. Un cop a la pista, la seguirem uns pocs metres, fins a veure una altra pista que està barrada amb una cadena. Passarem la cadena i seguirem per la pista marcada com de usode les ADF de la zona. A partir d'aquest punt hem de parar atenció i no perdre el desviament que hem de prendre. Després de recórrer uns 420 metres des de la cadena, hem d'estar atents a una petita fita de pedres que marca el lloc on hem d'abandonar la pista i començar un frenètic descens pendent avall. Emocionant, però sense risc si actuem amb sentit comú. Baixarem 140 metres de desnivell en 380 metres de distància.
Si aneu amb mainada segur que s'ho passen d'allò més be.
Després del descens sortirem a una cruïlla de camins. Continuarem per la nostra dreta en direcció S per anar a buscar el Pla Conill. No hem d'arribar-hi. Abans trobarem un desviament, senyalitzat amb un petita fita de pedres al costat d'un petit arbre, que ens fa girar a la nostra esquerra, deixant el camí que continua recte i comença a pujar lleugerament, com si fóssim a tornar sobre els nostres passos. Aquest desviament es troba a uns 850 metres del lloc on acabem el descens anterior. I dic descens anterior perquè ara, de nou, baixem en picat. 550 metres baixant per anar a sortir a la pista que ens ha de portar a La Roca. Un cop a la casa, ja només ens queda seguir caminant per la pista fins a sortir de nou al pont que creua la riera de la Roca. A partir d'aquí només hem de desfer el camí fins al punt des del qual hem partit.