Torre de Madeloc

cim 174 del llistat dels 100 cims de la FEEC

Coll de la Serra-Coll de Tallaferro-Torre de Madeloc-Bateria 500-Enllaç GR10-Coll de Vallauria-Collada d'en Jaumet-Coll de la Serra.
Cartografia  França Topo Mosaic  Mapa Port-Vendres
Coordenades  UTM Datum WGS84
Distància recorreguda  9.7 Km. Temps 2 h. 04 min.
La Torre de Madeloc, situada a Cotlliure (Catalunya Nord), forma part d'una xarxa de dispositius de vigilància (com també la Torre de la Maçana) de la mar que es poden retrobar a tota la costa dels Països Catalans o fins i tot a tota la conca mediterrània. Aquesta torre que data del segle XIII s'eleva a 656 metres d'altitud i beneficia d'una situació estratègica que permet de veure, i vigilar tota la plana i la costa del Rosselló. Des d'aquest punt es podien fer senyals per a assabentar la població d'un atac imminent.
Actualment serveix com a repetidor de televisió.
També s'ha de visitar la Població de Collioure, així com degustar els afamats vins de la zona i les anxoves.
A la Població de Banyuls hi ha un aquari molt interessant amb molt variada fauna marina de la zona
L'última població de referència serà Port Vendres. Arribarem a ella per la carretera D914, procedents de Portbou. No entrarem a la població de Port Vendres ja que continuarem per la carretera per passar un túnel. Passat aquest prendrem la sortida de Cotlliure. A la rotonda a la qual sortirem prendrem al primera sortida per anar a passar sota la carretera per la qual hem vingut. A partir d'aquí seguirem la carretera D86. Al cap de pocs metres d'haver passat sota la carretera deixarem a l'esquerra un ramal d'accés a la carretera D914 i seguirem per la dreta. Recorreguts uns 1400 metres veiem que la carretera fa un revolt a l'esquerra Seguirem en aquesta direcció deixant a la dreta un desviament a el Rimbau. La carretera comença a fer una sèrie de corbes a dreta i esquerra i arribem a un balcó-mirador. Fins aquí hem fet 2.800 metres. Seguim ascendint i la carretera fa un parell de girs més, el primer a la dreta i el següent a l 'esquerra i arribem a un lloc al qual la carretera es fa més ampla i a on veiem una pista de terra que surt per la dreta de la carretera. Aparquem el vehicle ja que hem arribat. Finalment haurem recorregut, des del pas sota la carretera, uns 3.850 metres.

Començarem a caminar per la pista de terra que tenim a la dreta de la carretera i que comença amb una suau pujada. Passarem una cadena que tanca el pas als cotxes i arribarem a Mas de la Serra. Tot el camí es troba perfectament senyalitzat amb marques de pintura groga així que no hauria de haver problema en seguir aquest recorregut. Pujarem pel sender, salvant diferents grups de roca fins que als 480 metres deixem un sender que segueix per la nostra esquerra. Continuem en sentit sud, superant un altre desnivell rocós i sortirem al Bateria de Taillafer i a les casernes del mateix nom. Seguirem, ara en descens, per la pista asfaltada que tenim davant i arribarem al Coll de Tallaferro. 60 metres més endavant deixem la pista principal i prenem un corriol que segueix per la dreta. Fins aquí hem de portar recorreguts uns 1000 metres des del començament del recorregut. Continuarem pujant, ara més suaument que abans, i després de recórrer 2.300 metres trobarem una caseta de vigilància. Tornarem al camí i arribarem finalment a la Torre de Madeloc. Quan tinguem prou de les vistes, començarem el retorn seguint la carretera que, en sentit sud, es dirigeix cap a unes antenes de comunicacions. Seguirem per aquesta carretera, o fent dreceres, durant 1200 metres i arribarem al la Bateria 500. Portem ja recorreguts 3600 metres. Aquí hem de deixar la carretera i seguir per un sender, marcat amb pintura groga i un cartell amb el número de sender PR 2 12r. Per localitzar-lo és millor situar-se davant de la porta de la instal.lació. Baixarem pel sender i acabarem sortint a una cruïlla de camins. Aquí girarem a la dreta per seguir les marques del GR10, que no abandonarem fins arribar al coll de Baillaury (o Vallauri, segons el mapa). En aquest coll abandonarem el GR i reprendrem el camí PR 2 girant a la dreta. Hem d'estar una mica atents ja que uns pocs metres més endavant del Coll hem d'abandonar també l pista per la qual transitem i prendre un corriol que gira a la dreta (està senyalitzat). Així doncs, per aquest sender Transitarem durant 1800 metres fins a trobar un altre pal que assenyala un camí, PR 5, que puja fort per la dreta. Seguirem recte pel PR 2 i aviat el camí farà un gir de 90 º per prendre orientació Nord. Als 8.000 metres del recorregut deixarem un sender que es va per l'esquerra i seguirem rectes. 500 metres més endavant tornem a sortir a Mas de la Serra i tornem al camí per el que hem iniciat el recorregut.