Castell de Montmagastre

cim número 120 del llistat dels 100 cims de la FEECzona de descàrrega d'arxius

Montmagastre-Cal Donzell-Poble vell-Canònica-Castell de Montmagastre-Camí de Folquer-Montmagastre
Cartografia  I.C.C Mapa Full 132-49
Coordenades  UTM Datum ED50
Distància recorreguda  3,5  Km. Temps 2 h. 21 min.
A l'igual que va passar amb la sortida que vam fer per anar al Puig de Grialò, teníem preparats dos recorreguts que finalment no vam poder realitzar. La boira que vam trobar a Montmagastre ens va fer desistir de l'idea d'anar a trobar passos nous per completar el recorregut circular que teníem preparat, però que desconeixíem si es podien fer realment sobre el terreny ja que estava planificat sobre ortofoto de Google Earth. L'altre sí que es viable ja que hi ha tracks a internet, concretament a wikiloc, de gent que ho ha completat. Finalment vam fer un recorregut, aproximat, al que ens va proposar la presidenta del Club d'Amics de Montmagastre, associació popular sense ànim de lucre que treballa per la recuperació del patrimoni, cultural i natural, de l'antic poble, castell i canònica de Montmagastre. Aquesta associació està treballant en la creació d'un itinerari d'uns cinc o sis kilòmetres que fa un recorregut circular per diferents llocs d'interès de la muntanya de Montmagastre, i que ho tenen mig senyalitzat. A la pàgina web http://www.marquesat.org/uploads/Cartell-sortida-19-febrer.jpg us podeu descarregar un full amb el recorregut i els llocs d'interès que es poden visitar.
Pel que sembla aquest llogaret de Montmagastre té molta història i els vestigis que d'aquesta en resten son molt interessants, però nosaltres, en la nostra excursió, no els vam poder apreciar ja que la boira que hi havia ens va impedir gaudir de cap vista. Just allò que teníem al davant dels nassos i gràcies. Si voleu més informació podeu demanar-la al club d'amics de Montmagastre (adreça electrònica montmagastre@gmail.com). A mí em va contestar la seva presidenta, la qual, molt amablement, em va oferir tota mena de detalls. Gràcies presidenta.
Doncs vam deixar aparcat el cotxe a Montmagastre, al final de la carretera asfaltada que porta a aquest disseminat pertanyent a Artesa de Segre i al qual s'arriba des d'aquesta població per la carretera L-512 direcció Isona/Tremp. Recorreguts uns 8 kilòmetres surt els desviament cap a Montmagastre, senyalitzat. Al final de la carretera asfaltada es deixa el cotxe.

El recorregut el vam fer seguint el sentit horari així que vam començar a caminar desfent un bon grapat de terreny per la carretera per la qual s'ha anat a parar a Montmagastre.
Durant el trajecte es pot anar a veure un dolmen que hi ha abans d'arribar a can Donzell. Just quan s'ha sobrepassat aquest mas, surt a la dreta una pista, senyalitzada, que puja al Castell de Montmagastre. Es va pujant per pista en estat una mica precari. En aquest pista, així ho crec, deu haver un trull. Nosaltres no ho vam veure, possiblement vam fer ulls grossos per la boira. Sigui com sigui s'arriba a un punt en el que hi ha uns cartells de fusta senyalitzant un desviament. Per un costat un camí es dirigeix a l'església i seguint la direcció que portem seguim en direcció al poble antic i al castell. Seguim recte per la pista, ja que sembla el camí més còmode i fàcil. Així s'arriba a un camp. Seguim rectes pel costat esquerra d'aquest camp i al poc trobem a l'esquerra un corriol, o sender, senyalitzat amb més cartells. Seguim les indicacions en direcció al castell i així arribarem, a l'església primer i al vèrtex i cim del Castell de Montmagastre després. Vam baixar ràpid. Per això es desfà el camí fins a l'encreuament en el que vam començar a fer la pujada directa al Castell de Montmagastre. En aquest punt ara s'ha de seguir en direcció a Folquer. Després del mal camí que hem fet per pujar i baixar del cim s'agraeix aquest sender, que, tot i no ser gran cosa, permet prendre'ns un respir. Més endavant aquest camí sí que es converteix en un sender que ens regalarà els ulls, ple de vegetació i frescor ( i en teoria unes trinxeres, que queden una mica fora del camí però que es poden veure seguint un rastre de camí, no més de dos metres, senyalitzat amb quatre pedres a modo de fita). No trobarem més indicadors, però el sender no es complicat de seguir. Arribarem a un punt en el que nosaltres vam girar a la dreta per sortir a un camp, creuar-lo i anar a para a una pista. Desconec si seguint recte aniríem a parar al mateix lloc voltant el camp en comptes de creuar-lo. El cas és que quan se surt a la pista tan sol resta seguir-la, en sentit, sud-oest primer i sud-est després, per arribar al punt de començament de la caminada.