Montcau

cim número 211 del llistat dels 100 cims de la FEEC
es passa també per La Mola de Sant Llorenç del Munt, sostre comarcal del Vallés Occidental

Coll d'Estenalles-Montcau-Coll d'Eres-Carena del Pagés-El Pi Tort-Morral del Drac-La Mola de Sant Llorenç del Munt-El Pi Tort-Can Pèlags-La Barata-Carena del Collet Estret-Castellsaprera-Coll de Tres Creus-Turó de les Tres Creus-Coll del Boix-Carena de la Castanyera-Coll de la Garganta-Sant Jaume-La Mata-Coll d'Estenalles
Cartografia  Ed. Alpina  Mapa Sant Llorenç del Munt
Coordenades  UTM Datum WGS84
Distància recorreguda  23,2 Km. Temps 6 h. 31min.
Aquest itinerari fa un recorregut gairebé integral per les Serres de Sant Llorenç del Munt i l'Obac i ens servirà per "esborrar" quatre cims del llistat de la FEEC i també un de la dels sostres comarcals ja que passarem per el Montcau, La Mola de Sant Llorenç del Munt, Castellsapera i el Turó de les tres Creus. No trobareu cap problema en fer aquest itinerari ja que es troba senyalitzat en gairebé la totalitat del recorregut. Pot ser l'únic tros que pot presentar problemes és el que farem servir per baixar a La Barata, però el sender que farem servir no presenta cap complicació i es molt fressat, no donant opció a l'equivoc. El recorregut des del Montcau fins a la Mola és bastant planer i molt senyalitzat amb fites de fusta del parc. Aquest itinerari va directe a la Mola sense agafar cap desviament, però és pot allargar passant per indrets molt interessants com poden ser la Balma dels Òbits ( no requereix que ens desviem gaire del recorregut ) o Santa Agnès ( aquest sí que ens farà donar una volta important, en fort descens i que ens demanarà un major esforç ).
Proposem fer la sortida partint de l'aparcament del Coll d'Estenalles, a la carretera BV-1221, de Talamanca a Matadepera.

Començarem a caminar anat a buscar el Coll d'Estenalles. A l'arribar trobem a l'altre banda de la carretera una pista formigonada que puja en direcció al Montcau, el Coll d'Eres i La Mola. A uns 460 metres trobarem un sender, senyalitzat, que surt per l'esquerra i que es dirigeix cap al Montcau. Seguirem els senyals  metàlicas que marquen el camí i arribarem, sense problemes importants, al cim del Montcau després d'un últim esforç per superar, pujant pel dret, el repetjó rocós que dona accés a la taula d'orientació del cim. Baixarem al Coll d'Eres seguint les senyals que venim veient. A l'arribar al Coll d'Eres tant sol hem d'anar seguint els senyals en direcció, si no volem desviar-nos del camí, a La Mola de Sant Llorenç del Munt. El camí es troba en perfecte estat, molt senyalitzat i fressat, així que arribarem a La Mola sense problemes. Una vegada hem disfrutat del lloc i de les vistes, deurem desfer el camí fins el Pi Tort. Aquí haurem de deixar el GR i començar un vertiginós descens, seguint la Canal del Pi Tort, fins arribar a Can Pèlags. El camí segueix recte pel costat del mas. Anirem baixant tenint la tanca del terreny a l'esquerra i sortirem a una pista més ample. Continuarem seguint per la pista fins que veiem que el GR es dirigeix cap a la dreta. Podem seguir-lo però uns metres més endavant es fa una mica perdedor així que trobem millor opció seguir recte per la pista.Anem per on anem, els camins tornen a ajuntar-se a la riera ( assecada ) de les Arenes. Creuarem aquesta riera i acabarem sortint a la carretera BV-1221. Seguirem per asfalt, pujant per la dreta per la carretera, fins que als 200 metres trobem, a l'esquerra, un sender, senyalitzat, que es dirigeix cap al Camí Ral. Ho seguim deixant l'asfalt i pujant per acabar sortint a altre pista, més ample, que ve de La Barata. La seguim per la dreta seguint els senyals. Als 1200 metres, aproximadament,  d'haver deixat l'asfalt arribarem a un terreny pedregós al que sembla que s'acabi el camí. Aquí el sender gira bruscament i sembla que ens faci recular.L'anirem seguint i arribarem a la Carena del Collet Estret. Aquí trobarem un totxo de formigó amb indicacions del Castellsapera i el Coll de les Tres Creus. Seguirem les seves indicacions i arribarem als peus del Castellsapera. Per pujar al cim haurem de fer servir un sender que puja pel dret, marcat per una petita fita de pedres que trobarem a la dreta, abans de tornar a entrar en la vegetació. Aquest sender puja de valent a buscar la canal que dona accés al cim del Castellsapera. Per baixar farem servir la canal que trobem a la part contraria de la que hem fet servir per pujar. Haurem d'estar al tant ja que a mitja baixada trobarem un sender que se´n va per l'esquerra, seguint la base de la cinglera. Seguint-lo tornarem a sortir al GR i al Coll de les Tres Creus. Seguirem pujant en sentit Nord-Est i arribarem a un dipòsit d'aigua. Hem de buscar la boca de captació d'aigua ja que és allí a on comença el camí de pujada al Turó de les Tres Creus. No tenim un camí molt definit, però no hauríem de tenir problemes per assolir el cim ja que el tenim molt a la ma. Seguirem caminant pel sender que surt del mateix punt geodèsic, en sentit Nord-Est i acabarem sortint de nou a GR. El seguirem fins al Coll del Boix. Aquí el GR ens proposa dos alternatives. Podem seguir recte fent el camí una mica més costerut pel desnivell ( no gaire ), o continuar pel trencall de la dreta, més planer. Per un o l'altre acabarem a la Carena de la Castanyera. Seguint pel GR arribarem a Sant Jaume, petita ermita que veiem uns metres per sobre de la pista per la que anem. Ens podem desviar fins aquesta i baixar per La Mata o seguir pel GR. Qualsevol de les opcions acabarà per portar-nos a l'aparcament i al final del recorregut.