Miranda de Puigcerver

Mas d'en Vall-Les Marrades-Mare de Déu de Puigcerver-La Miranda de Puigcerver-Coll de les Teles-Coll de la Canaleta-Coll d'en Xalan-Coll de la Creu-Barranc de les Valls-Punta Alta-Mas d'en Vall
Lloc geogràfic: Riudecols Lloc sortida: Mas d'en Vall
Cartografia: Editorial Piolet Mapa: Vall d'Alforja
Coordenades: UTM zona 31 T Datum: European 1950
Data: 21/10/2015 Distància**: 9,84 Km.
Terreny: Senders i pistes Orientació*: Fàcil
Dificultat*: Baixa Esforç*: 2 sobre 5
Senyalització: Si Fonts: No
Total: 2 h. 44 min. Caminant: 2 h. 29 min. Parat: 15 min.
Màxima:  825 metres Mínima: 458 metres Acumulat: 513 metres
Ratio pujada: 11,03% Ratio baixada: 10,65%
Possiblement, com moltes altres vegades em deu haver passat, vaig plantejar malament aquesta sortida al cim de la Miranda de Puigcerver. El fet d'haver de fer tants quilòmetres de desplaçament em fa pensar d’aprofitar la jornada per fer dos cims, mirant de fer coincidir un altre cim proper o que agafi de camí de tornada. Influeix també, i molt, el desconeixement de la zona i el poc temps dedicat a accedir a informació turística del sector. Moltes vegades ens deixem portar per idees preconcebudes que ens fan deixar de banda la realitat de la comarca. Aquest ha sigut un dels casos. Havent llegit poca informació vaig fer-me la idea que el cim del Cogulló es tractava d'un indret amb poc interès, un cim menor, tret del magnífic mirador que és. Sobre el terreny ja vaig adonar-me’n, i ara a casa, amb més temps i preparant el text per al blog, he vist clar que vaig cometre una gran errada. Tan sols si hagués canviat l'enfocament de la recerca d'informació a internet hauria pogut canviar el plantejament final. Si en comptes de buscar informació referent a tracks per pujar al cim ho hagués fet consultant informació referent al santuari de Puigcerver, el dia segur que hauria estat diferent. Amb la informació de què disposava vaig plantejar el dia amb vista a fer dos cims en la mateixa jornada. La Miranda de Puigcerver i el Cogulló de Cabra, ja de tornada cap a casa. Aquest plantejament em va privar, repeteixo que per desconeixement, de visitar racons emblemàtics o interessants propers o pertanyents al santuari. Perquè no us passi com a mi, deixo un enllaç amb informació interessant. Tot i això, també haig de dir que el volt fet per anar al cim em va agradar molt. Vaig triar com a punt de partida per a l’excursió un encreuament de pistes de muntanya que hi ha unes desenes de metres més amunt del Mas d'en Vall i el Mas d'en Fum, al terme municipal de Riudecols, al qual es pot accedir amb cotxe normal des de la urbanització Riu-club, concretament des del carrer de Botarell. De fet, fins a la Mare de Déu de Puigcerver es puja amb vehicle normal. La pista ens pujaria còmodament, i pel que he llegit, a un punt d’aquesta pista es pot contemplar una magnífica vista del santuari. Si no es vol fer pista, que és el més normal, al cap de poc de començar a caminar una petita fita assenyala el començament d'un sender, amb marques de sender de petit recorregut (PR) molt velles, que pugen fins a l'edifici religiós que evita, tret d'unes poques desenes de metres, la pista. En una esplanada, als peus de l'església, que fa les vegades d'espai d'aparcament, uns bancs de fusta permeten gaudir, asseguts, d'unes excel·lents vistes cap al mar i el Camp de Tarragona.
Proposo començar a caminar des del Mas d'en Vall.

Comencem a caminar seguint per la pista per la qual hem arribat amb el cotxe. Aquesta pista, en pujada, està senyalitzada amb un cartell metàl·lic que indica que per la pista es va a la Mare de Déu de Puigcerver. Caminem així en sentit NO i deixem a la dreta la pista per la qual tornarem. Al cap de poca estona de caminar la pista fa un fort revolt a l'esquerra per prendre orientació SO. Cal anar amb compte ja que s'ha de localitzar una petita fita acostada al marge de la pista. Marca l'inici del sender que hem de prendre. Aquest sender puja amb poc pendent però constantment pel mig d'un alzinar que ens protegeix del sol, en el cas que l'astre faci acte de presència. Quan som aproximadament a mitja pujada, a la cota 636 segons el mapa de l'editorial Piolet, el sender s'acosta molt a la pista i potser fins i tot acabem per sortir-hi però el cert és que el sender, PR, continua pel mig del bosc. Finalment, però, a la cota 699, sí que sortim a la pista, però per poc temps ja que unes desenes de metres més endavant el PR torna a introduir-se al bosc, que ja no deixarem fins a acabar als peus del santuari. A l’esplanada de l'aparcament podem recuperar les forces i gaudi d'unes espectaculars vistes, si el dia ho permet. Unes escales de fusta faciliten la pujada final al santuari. Jo el vaig trobar tancat però segons informacions obtingudes, hi ha servei d'hostatgeria i d'altres. Per continuar cap al cim, la torre de guaita del qual és visible des del santuari, cal que continuem pel GR-7 en sentit ONO unes poques desenes de metres, ja que abans d'arribar a un encreuament de pistes senyalitzat amb un pal indicador hem de deixar el GR per continuar per sender, el naixement del qual es troba senyalitzat amb una ratlla de pintura blanca a una roca. Aquest sender, sense possibilitat de pèrdua, ens porta al cim. De nou, vistes excepcionals en totes direccions. Havent gaudit del cim, per continuar amb la proposta cal dirigir-se al peu de l'escultura metàl·lica que representa un pessebre. Per trobar el camí s'ha de parar atenció. S'ha d'anar al caire de la dreta per localitzar un senderó que s'interna al bosc. Costa una mica de trobar però una vegada s’hi és ja no es perd. En sentit N anem perdent altura fins al coll de les Teles. Seguint el camí remuntem uns metres fins a la cota 795, sense nom, i tornem a baixar fins a trobar un encreuament, perfectament pintat. Fins i tot massa pintat. Deixem el camí que portem i girem a la dreta, en sentit NE, i seguim els senyals de pintura. Al cap de poc sortim a una vella pista que seguim per la dreta, que ens porta en baixada a trobar el GR-7 de nou, al coll de la Canaleta. Creuem la pista en una ràpida corba esquerra-dreta i ens incorporem de nou a una vella pista que ens portarà al coll del Xalan. Aquí de nou hem de parar atenció ja que una petita fita marca el punt pel qual, sense camí clar ni definit, hem de transitar per «saltar» al camí de Puigcerver. Aquest tros es fa sense camí però bé, ja que la vegetació no és gaire espessa. Quan som a la pista la seguim per la nostra esquerra, a buscar la creu del Formatge i el coll de la Creu. Important nus de camins. Nosaltres deixarem qualsevol pista ampla i seguirem per la primera pista que trobem a la dreta. És la pista més precària de les tres i agafa orientació SO. Aquesta pista ens baixa a trobar el barranc de les Valls. Pel camí, després d'un llarg descens, deixarem a l'esquerra un sender fitat i quan hem superat la pista d'accés a les antigues mines de les Olles, la pista comença a remuntar a poc a poc alguns metres d'alçada voltant la punta Alta per finalment acabar al punt de començament de la caminada.