Puigmal

cim número 100 del llistat dels 100 cims de la FEEC
Sostre comarcal del Ripollès zona de descàrrega d'arxius

Collet de les Barraques-Pas dels Lladres-Tossa del Pas dels Lladres-Coll de les Clotxes-Puigmal-Camí del Coll de Fontalba-El Borrut-Font de l'Home Mort-Collet de les Barraques
Cartografia   Editorial Alpina  Mapa Puigmal
Coordenades   UTM                   Datum WGS84
Distància recorreguda   15,4 Km. Temps 4 h. 41 min.
Altura màxima   2910 metres   Ascens acumulat   1182 metres
Ruta circular d'ascens al Puigmal, feta partint del Collet de les Barraques, en Planoles. Aquest itinerari no és molt freqüentat ja que no és dels més típics ja  que gairebé tothom acostuma a pujar des del Coll de Fontalba o des de Núria. Per aquest costat l'ascens es va fent a poc a poc seguint la carena pujant per camí senyalitzat, primer amb un parell de pals indicadors i després amb senyals de pintura de sender local (verda i blanca). Així fins al Pas dels Lladres, sense pèrdua possible ja que el camí es força evident i fressat. Des del Pas dels Lladres podem seguir per la pista que trobarem i que volta la Tossa del Pas dels Lladres, o podem pujar-hi directament per fer drecera i tornar a trobar la pista més endavant. Quan som de nou a la pista anirem perdent les senyals de pintura i trobant fites de pedres. Així arribarem al Coll de les Clotxes i continuant per camí que ja comença a fer una més o menys forte pujada i llaçades, arribarem al cim del Puigmal. A dalt acostuma a fer força vent, també durant la pujada, així que portar roba no estarà de més. Després de gaudir de les vistes, emprendrem la baixada agafant el camí que surt més a la dreta i que va cap a Fontalba. Després de fer un molt fort descens, i abans d'arribar al Cim de la Dou, veurem un pedra al terra amb una marca de pintura groga que indica dos direccions. Agafarem el desviament de la dreta deixant el camí de Fontalba.Seguirem aquestes marques de pintura fins la Font de l'Home Mort. No ens hem de preocupar si perdem les senyals ja que del que es tracta és d'anar seguint el Torrent del Borrut deixant-lo sempre a la nostre esquerra. Així arribarem a l'aiguabarreig dels torrents del Borrut i de les Clotxes. Creuarem el pont que trobarem i començarem a pujar pel PR de Planoles, que sobre el terreny també és el GR11, i arribarem de nou al Collet de les Barraques
Haurem d'arribar a la població de Planoles, uns quants quilòmetres després d'haver sortit de Ribes de Freser cap a Puigcerdà per la carretera N152. Abans d'arribar a Planoles i pocs metres després d'haver passat un hotel de muntanya, veurem a la dreta un desviament que indica la direcció al Collet de les Barraques. Son 9 quilòmetres des del desviament, sempre per carretera asfaltada. Passarem primer pel Refugi Forestal (privat ) Corral Blanc, i finalment trobarem el final de pista. Uns metres més avall trobarem el començament del camí del Puigmal.

Deixo un enllaç a una descripció tipus Road-Book