lo Corrunco

cim número 133 del llistat dels 100 cims de la FEECzona de descàrrega d'arxius

Estació d'esquí de Boí-Taüll-Port d'Erta-Pica Cerví de Durro-Cap dels Vedats d'Erta-lo Corrunco-Clots Naversals-Estany de Durro-Coll de Grallers-Ginebrells-lo Pla-Collada de la Llobarçana-Pletiu de la Solaneta-Estació d'esquí de Boí-Taüll
Cartografia  Ed. Alpina Mapa Vall Fosca
Coordenades  UTM Datum WGS84
Distància recorreguda  17,45 Km. Temps 5 h. 45 min.
Llarg i exigent recorregut que ens proposa recórrer la carena sud de les pistes d'esquí de Boí-Taüll per accedir al cim del Corronco o lo Corrunco. Abans de trepitjar aquest cim haurem hagut de superar un llarg trajecte carener que ens fa superar els cims de la pica cerví de Durro i el cap dels vedats d'Erta o pica cerví d'Erill, tots dos de més alçada que el cim objectiu del dia. Aquesta carena, si es té la sort de tenir un dia favorable, com va ser el nostre cas, us regalarà els ulls amb unes impressionats vistes de 360º que us faran oblidar tots els patiments soferts fins al moment. No puc esmentar totes les muntanyes i valls que es distingueixin.
Com tota carena que es preiï trobarem determinats passos de diferent dificultat, depenent de l'experiència del senderista que la transiti, però jo no sóc cap eminència en aquests terrenys i no vaig trobar cap dificultat a recórrer-la. Això a l'estiu i sense neu, a l'hivern i amb aquest element la cosa pot ser molt diferent. Hi ha un parell de passos complicats, però res que ens hagi de preocupar més enllà de prendre les mínimes precaucions que aquest tipus de caminades ens demanen i fer ús del sentit comú.
Aquest recorregut manca totalment de senyalització però certament crec que no és necessària ja que en pocs moments perdrem de vista el nostre objectiu. Tampoc hi ha, una vegada som a la carena, un camí clar i definit. Des del port d'Erta fins al coll de Comaportell el terreny és desproveït totalment de vegetació i molt pedregós, fins i tot atarterat en un parell de descensos. Des del coll fins al cim del Corronco i des d'aquest fins als clots Navarsals, hi ha majoritàriament terreny herbat. A partir d'aquest punt el camí podem dir que desapareix pel que semblen esllavissades però es tracta d'anar fent un flanqueigt sense perdre alçada. De l'estany de Durro al coll del Graller s'haurà de superar un terreny força pedregós. Per últim, del coll del Graller s'ha de voltar el serrat del Graller i fer un descens en diagonal per baixar a la pista del Ginebrell. Una vegada a la pista, el trajecte és net i fàcil fins l'acabament del recorregut. Des del coll del Graller hi ha una altra possibilitat de tornar al punt d'aparcament i evitar la pista del Ginebrell. Es tracta d'anar flanquejant tot el serrat del Graller sense perdre alçada fins a arribar al tou Sabulledo i d'allí, en suau diagonal arribar als colladons de Ginebrell, o collada des Bassetes segons l'ICC. Allà s'enllaça amb les pistes d'esquí de l'estació i per aquestes, al punt d'aparcament. Aquesta era la nostra intenció però un problema als meus peus ens va fer optar per baixar a la pista i caminar per terreny més "civilitzat".
Proposem començar la caminada partint de l'aparcament que hi ha just a sobre del punt al qual acaba la carretera asfaltada d'accés a l'estació d'esquí de Boí-Taüll. Quan nosaltres vàrem fer la caminada, la carretera es trobava barrada al pas de vehicles justament quan s'acaba l'asfalt, però allà mateix hi ha lloc per aparcar dos o tres cotxes.
Les coordenades, segons Google Earth, són: 42º 28' 45.34” N 0º 52' 02.45” E

Com que aquest recorregut es fa per terreny totalment obert que permet moure's lliurement no trobo necessari fer un road-book. El que sí faré serà copiar i pegar una explicació que sobre el recorregut ha fet el meu company de fatigues i usuari de wikiloc Jordi.

Sortida - arribada, estació d'Esquí de Boí-Taüll.
Pujarem pel mig de les pistes (direcció sud) tot seguint una pista forestal que puja al port d'Erta. Girarem a l'oest i enfilarem per la carena directa a la pica de Cerví de Durro. Seguirem sempre pel caire de la carena buscant el millor pas. En algun punt caldrà perdre uns metres d'altura per la cara sud, però retornarem sempre a la carena i arribarem al cap dels vedats d'Erta o pica de Cerví d'Erill. És un molt bon mirador, per la cara sud-est treu una mica el nas la serralada de Montserrat. Més al sud, el Montsec i el congost de Mont-rebei. Pel nord-oest, el massís de la Maladeta, el tuc de Molières. Pel nord, el Besiberri, el Comaloforno i més al nord-est el punta Alta de Comalesbines. Continuarem per la carena (direcció nord-oest) i arribarem al Corronco. Bones vistes sobre Durro i el pantà d'Escales. Baixarem per la cara nord , resseguint de prop el caire de les Raspes de Corronco. Un bon tros avall baixarem (direcció est) a trobar els plans de sobre els clots Navarsals on trobarem el rastre d'un camí que s’ha aperduat força que ens portarà sense perdre altura (direcció sud-est) a l'estany de Durro. Baixarem per la cara nord-oest, tot seguint un tros el rec de l'aigua, per marxar planejant a trobar el coll del Graller. Voltarem tot el morro del Graller (direcció nord-est) tot seguint el rastre del camí del bestiar. En arribar a la cara nord i quan el camí gira més a l'est, trobem una zona de nerets. En aquest punt nosaltres vàrem baixar en diagonal pel mig de la tartera de pedres petites soltes a trobar la pleta de Ginebrell. Si no voleu travessar aquest tros, podeu baixar per la zona dels nerets que està herbada i un cop a baix planejar per sobre de la pista forestal en direcció a la pleta i al seu refugi. Aquí agafarem la pista forestal (direcció nord) que ens portarà primer a lo pla i després a la collada de la Llobarçana. En aquest punt la pista gira al sud. La seguirem un petit tros i de seguida agafarem un camí que marxa planejant a l'estació d'esquí de Boí-Taüll.