Pollegó Superior

cim número 115 del llistat dels 100 cims de la FEEC zona de descàrrega d'arxius

Gósol-Pla de la Serra-Coll de Cabra-Tartera de Gósol-l'Enforcadura-Pollegó Superior-l'Enforcadura-Tartera de Pedraforca-Refugi Lluís Estasen
Cartografia  Ed. Alpina  Mapa Serra del Cadí
Coordenades  UTM Datum WGS84
Distància recorreguda  8,55 Km. Temps 3 h. 55 min.
Itinerari no circular ja que sortirem de Gósol i finalitzarem a la pista de Saldes al Collell. Crec que és millor fer el recorregut en sentit Oest-Est ja que la pendent és més suau.
Fins l'Enforcadura, i d'aquesta fins el Refugi de Lluís Estasen, trepitjarem el PR C-123, així que no tindrem problemes de seguiment ja que trobarem moltes marques de pintura. Per pujar al cim des de l'Enforcadura haurem d'agafar el sender que es dirigeix a la canal que dona accés a la Bretxa del Riambau. Possiblement no trobarem moltes senyals, però no tindrem problemes ja que del que es tracta es de guanyar la carena i crestejar en direcció Nord-oest fins el cim.
És possible fer un recorregut circular per ascendir al Pedraforca, i de fet aquesta era la meva intenció original ja que pretenia pujar al Pollegó Superior pujant per la Tartera de Gósol i baixar per la Collada del Verdet i el Cap del Coll del Verdet, però la prudència em va fer desistir de la idea. En tot cas és millor fer-la en sentit contrari...Pujant des de Gósol a la Collada del Verdet, grimpar fins el cim del Pollegó i tornar a Gósol per l'Enforcadura. Jo anava tot sol i vaig trobar que la desgrimpada era molt dreta i em vaig acollonir. A demés, vaig trobar-me amb gent que també anava cap a Gósol així que em vaig unir a ells.
Per fer aquest recorregut caldran 2 cotxes ja que un el deixarem a la pista que dona accés al Refugi Lluís Estasen (FEEC) i l'altre a l'aparcament de l'Hostal Cal Franciscó, just a l'entrada de Gósol.

Just al davant de l'Hostal veurem una rotonda i a l'altre costat una pared de pedra seca amb un pal indicador. D'aquest pal surt un sender que l'haurem de seguir en sentit Nord-oest per anar a sortir a un carrer asfaltat. Girarem a la dreta per anar en direcció a un altre pal que veiem al final del carrer. Girarem a la dreta, de nou,seguint les indicacions que manen cap a l'Enforcadura i ja ens trobem sobre el PR C-123 així que anirem seguint les múltiples senyals de pintura que trobarem. Al poc temps creuarem el Torrent de l'Arrubinat i ens endinsarem al bosc. Ací començarem una ràpida i fort pujada, vigilant les arrels dels arbres, fins el Pla de la Serra. A partir d'aquí seguirem al carena pujant suaument fins arribar a Coll de Cabra. Haurem de parar atenció ja que en un moment donat haurem de fer un gir a la dreta iniciant una baixada, molt curta, que ens deixarà encarats ja a la Tartera de Gósol i a l'Enforcadura. Ja no tindrem problemes en arribar fins a aquesta ja que el camí es força fresat i evident. Una vegada som a l'enforcadura veurem la traça d'un camí que, uns metres per sobra nostre, es dirigeix cap a una canal que tenim a l'esquerra. Anirem a agafar aquesta canal. Una vegada som a l'embocadura es tracta d'anar pujant a trobar la carena, pel dret si volem o decantant-nos lleugerament cap a l'esquerra mirant de trobar els millors passos. Una vegada som a la carena, es tracta d'anar seguint-la en sentit Nord-oest fins arribar al cim.
Per fer el descens haurem de desfer el recorregut fins l'Enforcadura i a partir d'allí baixar, fortament, per la tartera de Pedraforca fins, aproximadament, la cota 1800. Aquí el camí es bifurca. Si seguéssim baixant arribaríem a Saldes així que nosaltres haurem d'agafar el trencall que se'n va en direcció Nord-est per dirigir-nos al Refugi Lluís Estasen, per sender molt més amable. Arribats al refugi tan sol ens queda seguir les indicacions que manen cap a Gósol seguint el sender PR C-124 per sortir a la pista a on hem aparcat el cotxe.