Les Piques

Km 3,5 de la pista de els Castells a Baen-Llau de la Borda de Surroca-Coll de la Ginebrosa-Carena de la serra de Mollet-les Piques-Pla Sobirà-Km 3,5 de la pista de els Castells a Baen
Lloc geogràfic: Les Valls d'Aguilar Lloc sortida: Pista de els Castells a Baen
Cartografia: ICC Mapa: Full 133-41 e/1:10.000
Data: 30/09/2014 Distància**: 5,5 Km.
Recorregut: Circular Ciclable: No
Terreny: Pistes i fora camins Orientació*: Fàcil
Dificultat*: Molt baixa Esforç*: 2 sobre 5
Senyalització: No Fonts: No
Total** 1 h. 27 min. Caminant** 1 h. 22 min. Parat** 5 min.
Màxima ** 1.960 metres Mínima ** 1.597 metres Acumulat** 403 metres
Curta, còmoda i fàcil proposta per pujar a les Piques i que molt bé es pot plantejar per fer amb la família ja que el terreny és perfecte per anar introduint als més petits, i als grans també, en aquest mon de l'excursionisme i la baixa muntanya, tot i tractar-se d'un cim que per pocs metres no arriba als 2000. Potser la major dificultat d'aquesta proposta es trobi en la manera d'arribar al lloc proposat per començar a caminar. Penso que per fer aquesta aproximació cal disposar d'un vehicle tot camí, no necessàriament 4x4. A l'apartat següent dono més detalls del trajecte. Si no es disposa d'aquest tipus de vehicle es poden plantejar altres alternatives, com pot ser sortir des de els Castells mateix o fins i tot allargar la caminada i sortir des de Taús. Sigui com sigui, aquest plantejament es va fer així ja que al dia següent portàvem a la butxaca fer també l'ascens al Cap de Boumort, cim molt proper a aquest de les Piques.
Des del Km. 122 de la carretera C-14 agafen el trencall que porta a Novas de Segre per la carretera LV-5133. Fem 2 Km. per carretera asfaltada fins aquesta població, a on agafem el desviament que per la carretera LV-5134 ens portarà a la Guàrdia d'Ares, també per carretera asfaltada. Dos Km. Més enllà d'aquest nucli, al Km. 23, l'asfalt esdevé carretera de terra, en perfecte estat, molt millor que moltes carreteres asfaltades, fins la població de Taús. Abans d'entrar al nucli cal agafar el desviament, senyalitzat, que ens porta a els Castells. Arribats a aquest llogaret la pista ja perd qualitat i passa a ser de muntanya. Cal conduir 3,5 Km. aproximadament, per aquesta pista fins a trobar una altra a la dreta. Es proposa aparcar en aquest punt, a on hi ha lloc per a uns tres o quatre vehicles. Jo, personalment, aconsello fer aquests últims quilòmetres amb cotxe tot camí, però també penso que si el cotxe normal és una mica alt i no va molt carregat es pot fer, amb les consegüents precaucions i anant a poc a poc, el recorregut per aquesta pista. El primer Km. és el que es troba en pitjor estat però després és de molt més bon fer.

Comencem a caminar seguint, en sentit Nord-Oest, la pista per la qual hem arribat. Anem perdent a poc a poc alçada i deixem a la dreta una altra pista, abans d'arribar a un fort revolt en el qual trobem la Llau de la Borda de Surroca. En aquest punt deixem la pista i creuem el rierol per començar a remuntar el llom herbat que tenim al davant, seguint l'aperduat rastre d'unes roderes. Aquest rastre ens porta, primer, a prop de les ruïnes de la Borda de Surroca, però abans d'arribar-hi, es desvien en sentit Oest, bé seguint la traça, bé fent drecera, com va ser el nostre cas, per pujar a un clar coll sense nom que tenim a l'esquerra de la nostre posició, al Nord-Oest de la Corona Alta. Quan som al coll ja veiem un clar rastre de sender que ens va portant, en lleugera pujada, fins que el camí es difumina quan el terreny esdevé descompost. En aquest punt cal girar fortament cap a la dreta, en sentit Nord primer i Oest després, per atènyer, per una curta coma herbada, una altra mena de coll, a l'alçada de la Ginebrosa. Quan som ja veurem com hem de fer per anar al cim. No tindrem camí fressat, però tenim clar per on passar ja que el terreny és lliure d'impediments. Seguirem en pujada en sentit Nord-Est remuntant el pendent en clara direcció a una cota cimera, ja a la carena de la serra de Mollet. A mig camí podem triar entre anar en diagonal, per sobre de la Ginebrosa, per anar directament al coll previ al cim de les Piques. En aquest cas anem directament a la carena per fer-la en la seva totalitat, amb les conseqüents pujades i baixades, còmodes, fins al cim. Per pujar al vèrtex geodèsic cal superar un curt tros de terreny rocós de fàcil fer, tot i que amb humitat és molt relliscós. Al cim, així com durant tot el recorregut, les vistes, si el dia és l'adequat, son extraordinàries. Destaquen el Pedraforca i la serra del Cadí, així com la Torreta de l'Orri i la serra de Boumort, a més a més de moltes altres muntanyes que no m'atreveixo a anomenar. Per tornar tenim diverses alternatives. La més curta i que aquí proposem, és baixar pel dret en busca del Pla Sobirà, als peus de l'Artic. Allà neix una pista que, sense problemes remarcables, ens tornarà al cotxe. Al mapa de l'ICC surten altres camins que baixen en direcció a la borda de Santa Maria i la Mare de Déu de la Guia i el coll de les Iglésies. Tot i que sobre el terreny no els vaig saber trobar, el cert és que es pot fer ja que el terreny és franc i mancat de dificultats.