Puig d'Arques

Cim recentment afegit al repte, encara sense numeració correlativa i sense figurar al mapa zona de descàrrega d'arxius

Creu de can Carbó-can Carbó-els Gatosars de can Botja-can Virgili-Sant Cebrià dels Alls-el Porxo-la Creu d'en Sabater-Puig d'Arques-Mirador-la Creu d'en Sabater-mas Sais-can Dalmau-Creu de can Carbó
Lloc geogràfic: Serra de les Gavarres Lloc sortida: Creu de Carbó
Cartografia: I.C.C Mapa: Fulls 155-51/155-52
Coordenades: UTM Datum: ED50
Data: 07/01/2010 Distància: 12,25 kms.
Recorregut: Circular Ciclable: Si
Terreny: Pista Orientació: Fàcil
Dificultat: Baixa Valoració: 3 sobre 5
Total 3 h. Caminant 2 h. 35 min. Parat 25 min.
Màxima 546 mts. Mínima 170 mts. Acumulat 431 mts.
Pendents
Màxima 40,6 % Mínima - 74,8 % Esforç (0 a 5) 2
Aquesta proposta és una còmoda passejada, circular fins al Puig d'Arques. Aquí hauria de dir que aquest és també el sostre comarcal del Baix Empordà, però hi ha controvèrsia al respecte. A moltes llistes així es fa constar, però a d'altres, el Puig d'Aiguabona es porta aquest privilegi ja que, segons el visor de l'ICC, supera al primer en poc més de 50 centímetres. Bé sigui com sigui i pensant el que es pensi, l'un està al costat de l'altre així que el que es fa és fer-lo tots dos a l'hora. Pel que fa al terreny, gairebé el 95 % del recorregut es fa per pista forestal molt ampla i en molt bon estat. Transitem per un tram del GR 92-2, per el sender PR-C 103 i per el sender local de Calonge. No trobarem gaires ombres ni fonts així que no es recomanable fer aquesta excursió a l'època d'estiu.
Es pot arribar al lloc d'inici amb cotxe normal, amb les precaucions que demana la circulació per pistes de muntanya.
El punt de sortida i arribada el vam situar a l'indret anomenat Creu de Can Carbó. Per arribar a aquest punt ens haurem de situar al quilòmetre 13,400 de la carretera GI660, de La Bisbal d'Empordà a Calonge. Anirem a trobar el Carrer Oliveda i el seguirem per la dreta, en sentit N. Als pocs metres trobarem una illeta amb una petita palmera. Aquí girarem a l'esquerra per anar a trobar el Carrer de l'Acàcia, sempre en pujada. Arribarem a trobar un carrer que talla el nostre sentit de la marxa. Prendrem direcció esquerra fins arribar al final de carrer, a on veurem un cartell indicatiu que ens informarà de la direcció a seguir per anar al Puig d'Arques. Prendrem la pista de terra i farem un recorregut d'uns 2.200 metres per arribar al lloc on deixarem el cotxe.

La Creu de Can Carbó és un encreuament de camins senyalitzat amb cartells homologats. El recorregut proposat es fa seguint el sentit contrari a les agulles del rellotge així que agafarem la pista que en direcció NW inicia una suau baixada. Després de recórrer uns 500 metres trobem una pista secundària que surt a la nostre esquerra en un fort revolt de la pista. Seguirem per la pista en sentit E, deixant la pista principal, que continua baixant. Creuarem un pont una mica amagat per la vegetació i continuarem en sentit NE fins sortir de nou a una pista més ampla. Seguirem caminant en sentit NW durant 150 metres. Trobarem una cruïlla. Girarem a la esquerra, en sentit W per anar a trobar el mas Can Carbó. Abans d'arribar a aquest mas, en restauració, ens haurem trobat amb una cruïlla, la pista que continua recta està barrada per una cadena i a la dreta continua, en forta pujada, altra pista. Totes dues son opcions bones ja que agafem la pista que agafem, arribarem al mas. En aquest lloc hem d'anar a trobar una pista que puja per un costat de la casa i que comença a tapar-se amb la vegetació. Anirem seguint aquesta pista, sempre en pujada i prenent direcció NE a les diferents cruïlles que ens podem trobar fins que, després d'uns 850 metres tronem a sortir a una pista principal. Girarem a l'esquerra, en sentit W. Havent recorregut 650 metres tornem a trobar altra pista. La seguirem en sentit SW i ja no la deixarem fins arribar a Sant Cebrià dels Alls. Ara ja ens trobem a un GR i haurem d'anar seguint les indicacions que ens manen cap al Puig d'Arques. Arribarem a una cruïlla senyalitzada amb un pal que ens indica la direcció a prendre per anar al Puig d'Arques. Haurem de deixar el GR i agafar el PR-C 103, pujant per una pista secundària que puja per la nostre dreta en sentit NW. Als pocs metres de pujada arribarem a una cruïlla. Primer continuarem per el PR, girant a la nostre esquerra, per pujar al Puig d'Arques Fet el cim, si es vol fer el cim del Puig d'Aiguabona s'ha de seguir en sentit sud-oest. Després cal desfer camí. Així doncs tornarem sobre les nostres passes fins la cruïlla anterior i ara seguirem recte, per enfilar un sender entre alzines que ens pujarà fins a la plataforma que serveix de mirador i que es troba al costat del radar meteorològic. Després de gaudir de les vistes, si el dia ho permet, baixarem de la plataforma i agafarem un corriol que segueix per sota de la plataforma, en sentit NE, per visitar el Dolmen del Puig d'Arques. D'aquest punt continuarem baixant, entre alzines, en sentit NE per anar a trobar la pista forestal. Arribats a aquesta pista, seguirem per la nostre dreta fins tornar a sortir a la Creu d'en Sabater, lloc per el que ja hem passat de pujada. Ara agafarem la pista que en sentit S, mana cap a Calonge. Ara transitem pel sender de petit recorregut de Calonge. No el deixarem fins arribar a Can Tallades. Aquí deixarem el sender de petit recorregut i prendrem la pista que, en sentit NE, en 990 metres ens portarà al punt de destí.