La Mola

cim número 52 del llistat dels 100 cims de la FEEC
 Sostre comarcal del Tarragonès zona de descàrrega d'arxius

Cartografia  Espanya Topo   Mapa Tesela 41-14-842
Coordenades  UTM zona 30 Datum European 1950
Distància recorreguda  6,10  Km. Temps 1 h. 25 min.
Excursió feta seguint el sentit de les agulles del rellotge. El recorregut proposat per accedir al cim més alt de la comarca del Tarragonès és una variant, més curta, de la proposta més comuna i present en Internet i que parteix de la població de la Pobla del Montornès. En el nostre cas plantegem la sortida des de la pista d'accés al mas abandonat de can Gibert. Té l'avantatge que és més curta que l'altra proposta, però també l'inconvenient que per arribar al lloc de partida es necessita un vehicle tot terreny ja que els poc més de 1.500 metres de pista que s'han de recórrer es troben en molt mal estat i impossibiliten l'accés en vehicle normal.
El trajecte de pujada, durant el qual podrem contemplar un bon catàleg de cabanes de pedra seca i un pou d'aquest mateix material, no presenta dificultats d'especial esment, tret del desviament que hem de fer al cap de pocs metres d'haver sobrepassat el sender, senyalitzat, que es dirigeix a la mina de can Gibert. Aquesta segona bifurcació es troba senyalitzada amb un altre pal indicador però no assenyala la direcció a seguir per arribar a la Mola. Aquí deixarem la pista per la qual transitem i girarem a la dreta. Ja no tindrem problemes per arribar al cim. Com que aquest cim no ens ofereix vistes no hi perdrem gaire temps, així que descendirem seguint el sender que hem utilitzat per ascendir. Arribarà un moment que sortirem a una pista. La seguirem per l'esquerra, ja que a la dreta trobem una porta que tanca el pas. Aquesta pista serà la nostra companya durant un llarg trajecte. Fins que la deixarem. Hauríem d'estar atents, ja que uns metres abans d'un tancat en el qual guarden cavalls,veurem que hi ha, a banda i banda de la pista, unes barres de ferro que en el seu moment hagueren de ser el suport d'alguna porta. Uns metres més enrere haurem deixat un mur de pedra i una pista que va per la dreta, i que és l'accés a una zona de cultiu, o jardí, de cactus. Aquí hem d'afinar el sentit de l'orientació ja que hem de deixar la pista i seguir un sender, precari, que surt just a la dreta i a la mateixa altura de les barres de ferro anteriorment esmentades. El sender passa entre una filera de figues de moro i pins, les primeres a la nostra dreta i els últims a l'esquerra. El sender es fa més visible de seguida, però una altra vegada desapareix a l'altura d'un camp de cultiu. Seguirem recte i deixarem el camp a l'esquerra i la pineda a la dreta i així acabarem sortint de nou a una pista. De totes maneres, seguint la ressenya que es facilita al final d'aquest article no hauríeu de tenir problemes per completar el recorregut.
Per fer aquesta aproximació fa falta disposar d'un vehicle tot terreny. Com a població de referència prendrem la de Roda de Barà. Aquí agafarem la carretera TV-2041, que va cap a Bonastre. Als pocs metres després de passar sota el viaducte del T.A.V haurem d'agafar el segon trencall que trobem a l'esquerra ( el primer, uns metres abans, està barrat amb una cadena ). Conduirem per pista fins arribar a una cruïlla senyalitzada amb un pal de indicació de camins i un altre senyalitzant una cabana de pedra seca. Aparcarem a on pugem ja que aquest és el punt d'inici i acabament del recorregut.

Deixo una descripció del recorregut tipus Road-Book a la següent adreça: