Cadinell

punts de pas de la ruta:
Coll de Jovell-Cadinell-Collada del roc Sobirà-Puig Galliner-Clot del Tou-Roca de Santaló-Clot del Tou-Coll de Jovell.
Lloc geogràfic: Parc Natural del Cadí Lloc sortida: Coll de Jovell
Cartografia:Editorial Alpina Mapa: Serra del Cadí
Marca: TwoNaw Model: Anima +
Data: 13/07/2015 Distància**: 14,06 Km.
Terreny: Alta muntanya Orientació*: Fàcil
Dificultat*: Alta Esforç*: 3,5 sobre 5
Senyalització: No Fonts: No
Total: 4 h. 15 min. Caminant: 4 h. 06 min. Parat: 9 min.
Màxima:  2.113 metres Mínima: 1.625 metres Acumulat: 943 metres
Pendent màxim***:
Ratio pujada: 14,26 % Ratio baixada: 14,38 %
*** Dada obtinguda de l'aplicació CompGPS Land v.8

Una proposta molt maca, però exigent i llarga, que permet recórrer tota la carena que enllaça el Cadinell amb la roca de Santaló passant pel coll del roc Sobirà i el puig Galliner. Es tracta d'un itinerari molt variat ja que caminarem per diferents tipus de terreny. Clar sender al començament de l'ascens. Camí no tan clar o perdedor a mig vessant. Camí una mica més clar i en fort pendent marcat amb fites que ajuden a no perdre'l fins a guanyar la carena. Fàcil fins al cim. El descens per la carena es fa sense rastre de camí fins a arribar al clot del Tou. L'anada i la tornada de la roca de Santaló es fa per clares pistes en diferents estats de conservació però sempre clares i evidents.
Un apunt molt important:
El mapa d'Alpina de la serra del Cadí, ed. 2007-2009, ubica de forma incorrecta l’antena de comunicacions que corona el cim. Passa el mateix amb l'edició digital actualitzada l'any 2011. Això no ha de suposar problema ja que l'antena és ben visible i fa que ens orientem perfectament. De nou al clot del Tou ja caminarem sempre per pista fins a tornar un altre cop al punt d'inici.
La baixada del cim per la carena no és complicada sempre que el terreny estigui sec i no campi la boira. Tan sols vaig haver de posar les mans a la pedra en un parell d'ocasions, més per comoditat que per altra cosa. La vaig descendir anant sempre al més arrambat possible al vessant N, buscant els millors passos entre la vegetació regnant, bàsicament boixos. Jo un parell de vegades vaig deixar la carena per tombar a la dreta buscant terreny vegetal però penso que el millor és seguir sempre per la carena mateixa ja que al final sempre hi vaig tornar. Jo, una vegada fet el recorregut, potser si el tornés a fer el faria al revés. Cert és que l'ascens més fort quedaria per al final, amb gairebé 11 o 12 quilòmetres a les cames, però penso que la carena del Cadinell ha de ser més fàcil si es fa de pujada. Repeteixo que de baixada no és difícil, però demana molta més atenció que si es fa de pujada. També compta que en el sentit que jo ho vaig fer, la pujada al puig Galliner és molt dura, físicament i mentalment. Es fa sense camí clar ni senyals que ajudin a superar el fort desnivell que ens espera. En canvi la baixada cap al clot del Tou, tot i que també es fa sense camí evident, és molt menys pendent i el terreny és molt més obert i el camí per fer el descens a la collada del roc Sobirà és més fàcil de localitzar.
Si he de ser sincer, penso que fer tot aquest recorregut no afegeix interès visual ni paisatgístic al que ja s’ha aconseguit al cim del Cadinell. Tan sols farem més cames i afegirem molts més metres de desnivell al recorregut. Penso que aquest detall s'ha de tenir en compte ja que una vegada posats a fer el camí, les opcions d'escapatòria són escasses i si n'hi ha seran sense camí i muntanya avall, però bé, si tenim en compte que de camins pròpiament dits n’haurem fet pocs...
Des del Cadinell obtindrem excel·lents vistes de 180º, ja cap al N quedarem tallats per la serra del Cadí. Destaquen, per sobre de totes les muntanyes que s'abasten, el Pedraforca, el cap del Verd i el pedró dels Quatre Batlles.

Proposo començar a caminar des del coll de Jovell. A aquest punt s'accedeix, per pista de muntanya, des de la població de Josa del Cadí.

Havent aparcat al mateix coll del Jovell, accessible en cotxe tot terreny, ens dirigim en sentit SE a la recerca dels primers arbres que trobem en aquella direcció. De seguida trobarem un evident sender que remunta en flanqueig ascendent el vessant de la muntanya, en sentit SO. Guanyats uns quants metres de desnivell trobem que el sender gira a l'esquerra i s'enfila de valent en sentit SE. Aquí el mapa marca un camí que segueix en el mateix sentit SO pel qual anàvem ascendint i que és el que moltes ressenyes fan servir. Jo em vaig deixar portar per l’evident camí i vaig deixar el dibuixat al mapa pel més fressat dibuixat al terreny. Guanyats una altra bona colla de metres al desnivell del vessant s'arriba a una bifurcació del sender. Al terra hi ha unes pedres que dibuixen una fletxa. Indica el trencall de la dreta, així que obeeixo. Giro en sentit O per continuar amb l'ascens, ara una mica més suau. S'arriba a una petita i plana clariana a on hi ha d’haver el camí. Un petit i estret rastre surt desdibuixat entre nerets en sentit SE. Una vegada trobat l'inici del corriol és fàcil seguir-lo però al cap d'uns 150 o 160 metres es torna a fer difús. Més aviat diria que perdut. Buscant per on seguir s'acaba tornant a trobar un estret pas entre els nerets que fa un gir a la dreta, en sentit SO, i un flanqueig en lleuger ascens. Guanyats uns altres 40 metres de desnivell la cosa es complica definitivament i ara sí que es perd tot rastre de camí, però es pot continuar caminant fàcilment en el mateix sentit de la marxa seguint les petjades que altres caminants han deixat abans que nosaltres. I de cop apareixen les fites. No encara al camí dibuixat al mapa. Les fites es troben col·locades a sobre de troncs d'arbres tallats, molt arran de la soca. Aquestes fites, tot i que no ho semblen, ressegueixen un camí, no sempre clar. Ens fan pujar molt drets pendent amunt però acaben per depositar-nos a la carena, en el punt en el qual coincidim amb el camí marcat al mapa. Punt pla i ampli on recuperar forces i alè i des del qual ja comencem a veure un bast horitzó. Com que són les mateixes vistes que tindré al cim, deixo les fotos per a més endavant. Continuo caminant en sentit NE en lleuger ascens cap al cim. S'hi arriba fàcil, ara sí, per camí fitat, pel solell del vessant S, o per l'obaga arbrada de la cara N. Al cim, ja ho he dit, grans vistes, en dia clar, amb la bonica estampa de Josa del Cadí als nostres peus. També, una mica més a l'O, Tuixén. Havent gaudit del panorama i amb l'ànim recuperat encamino les meves passes i el meu cap en direcció SO per descendir la carena fins al coll del roc Sobirà. No hi ha camí però la vegetació permet caminar amb prou comoditat. Es tracta d'anar baixant, així que com que no hi ha camí, ho faig com em sembla millor. Sempre arrambat al més possible al caire del vessant N, però tombant cap al S en cas de necessitat. Em trobo amb un primer ressalt rocós que he de descendir per no desviar-me de la carena. Es desfà molt fàcil decantant-me una mica al S a on es veu un punt dèbil de la roca. Ja a baix, 2 metres, salvant uns boixos, es torna a la carena rocosa a on el pas es fa més ampli. Així s'ha d'anar fent fins a acabar al coll del roc Sobirà. Aquí ja es camina per bosc de pi i el terreny és més obert. Es camina també pel que sembla un rastre de camí que ens porta al cim del roc Sobirà, en toponímia de l'editorial Alpina ja que l'ICC no menciona aquest accident geogràfic. Seguim en sentit gairebé O per terreny obert fins que comencem a remuntar el vessant E del puig Galliner. Ja veig una bona barrera de boixos que em donaran feina per superar-los. No és així. Al començament costa una mica però per sort al cap de poc trobo quelcom semblant a un camí que en fort pendent em deixa a un terreny més pla però dominat per rocs i densa vegetació. Mirant al terra i amb compte de no clavar-me cap branca al cap, aconsegueixo obrir-me pas fins a un punt en què sembla que hi ha el cim. Es tracta del punt més alt amb una gran clariana però sense vistes ja que el lloc està envoltat de vegetació. La baixada en direcció al clot del Tou és molt més amable ja que sembla que fem camí per un tallafoc. Quan hem acabat el descens el terreny s'aplana força. L'únic espai obert el veiem ara per l'esquerra, en sentit SO i ens hi dirigim. És l'inici d'una vella pista ara amb el terra herbat. Còmodament arribem al clot del Tou i sortim a un nus de pistes. Per la dreta serà per on tornarem al punt d'inici, al coll de Jovell. Recte tenim la pista per la qual tornarem. La pista de l'esquerra és la que farem servir per anar a la roca de Santaló. Sense pèrdua anem voltant la zona de la comella Falsa a la toponímia de l'editorial Alpina o el Rodell segons l'ICC, arribem a un punt en el qual la pista més evident gira a la dreta. Aquí neix recte una altra pista que ens portarà directament a l’edifici de telecomunicacions de Movistar. Al darrere d'aquesta instal·lació trobem un petit espai entre la vegetació que ens permet obtenir alguna vista del camí fet fins ara. Continuem el recorregut desfent camí fins al punt en el qual hem deixat la pista per on hem vingut del clot del Tou. Podem tornar-hi desfent la mateixa pista o, com jo vaig fer, girar a l'esquerra en sentit N per tornar per camí diferent. En un moment donat deixarem aquesta pista i anirem per una altra de més precària i vella que comença a remuntar en direcció NE per la comella Falsa o el Rodell, depèn del mapa que es faci servir, i així tornar de nou al clot del Tou. Agafem aquí la pista de més a l'esquerra, que en sentit N ens anirà portant, sempre en descens, fins a trobar el desviament de la pista que en descens ens portaria a Cornellana. Un cartell indica la pista, en ascens, que ens portarà al coll del Jovell, així que l’agafem per tornar al punt final d'aquesta proposta.