Pic de Tristaina

cim número 161 del llistat dels 100 cims de la FEEC

Estació d'esquí Ordino-Arcalís-Punta de Peiraguils-Pic de l'Estany Forcat-Pic de Tristaina-Estanys de Tristaina-Estació d'esquí Ordino-Arcalís
Cartografia  Ed. Alpina  Mapa Andorra
Coordenades  UTM Datum WGS84
Distància recorreguda  13.4 Km. Temps 6 h. 31 min.
Excursió circular feta seguint el sentit horari. Gairebé tot el recorregut es troba senyalitzat amb cercles de pintura de color groc, llevat del tros comprés entre el port de Tristaina i el pic de Tristaina, però trobarem moltes fites que ens aniran marcant el camí. Vam plantejar la sortida com un recorregut carener així que vam fer totes les crestes que ens vam trobar. Potser no sigui el millor plantejament. El tros de carena que segueix la línia de la serra de Tristaina te tres passos prou delicats que potser no tothom estigui disposat a passar-los. Aquest tros es pot superar fent un petit descens per la cara sud de la serra fins arribar a un terreny herbat i pujar després de nou a la carena, just a a la base del pic de Tristaina. Altra possibilitat consisteix en baixar, en direcció nord,  des del pic de Costa Rodona a trobar el camí que puja de l'estany Forcat al pic de Tristaina, molt més llarga i dura.
El recorregut comença a l'estació d'esquí andorrana d'Ordino-Arcalís així que haurem  d'anar seguint els senyals de trànsit fins arribar a aquesta estació.

Un meu amic ha deixat a wikiloc aquesta descripció :
"Sortida - arribada, aparcament de dalt de l' estació d' esquí de Orino-Arcalís (Andorra), varem fer nit al Hotel Tristaina d'El Serrat.
Agafarem el camí (està senyalitzat amb pintura groga) que surt al darrera de la cafeteria i puja molt fort seguint la canal que baixa de l'estany de Creussans i el telecadira (direcció nord). Ens pujarà a l'estany de Creussans i al port de Creussans. A partir d'aquí carenejarem per arribar a la punta de Peiraguils (direcció nord) i seguirem sempre per la carena ( aquí deixem les senyals de pintura groga), en alguns moments el camí passa una mica per sota, a vegades per el costat oest i altres per el costat est, però es segueix be i té algunes fites.
En arribar sota el pic de la Costa Rodona el flanquejarem per el costat oest i enfilarem al pic de l'Estany Forcat (magnífiques vistes de la Pica d'Estats, de l'estany de Solcén, massís de l'Aneto, Coma Pedrosa, etc). Desfarem un tros del camí i enfilarem el pic de Costa Rodona. Baixarem al coll de Tristaina fent tota la carena (direcció est).
Aquest tros és una mica difícil, NO ÉS RECOMANAT per aquelles persones que tenen vertigen, o que no estan gaire preparades en fer grimpades tan de pujades com de baixades. L'alternativa es baixar per alguna de las zones herbades i creuar la serra de Tristaina per sota (cara sud), fins a trobar el camí que puja al coll de Tristaina. Aquí enfilarem la carena i pujarem al pic de Tristaina (grans vistes de quasi totes les muntanyes andorranes, i els llacs de Tristaina , de Forcat, l'Ossada, la Goella, etc).
Tirarem uns metres enrere i agafarem el camí que baixa als estanys de Tristaina (direcció sud, té senyals de pintura groga) . En arribar a uns plans trobem el camí que ve d' el port de l'Arbella (estem sobre el GR, pintura vermella i blanca), el seguirem i ens baixarà a trobar la carretera de las pistes d'esquí, tot passant per el costat de l'estany de Mes Amunt, el del Mig i el Primer. Una mica abans de la carretera (pal indicador) i quant el GR baixa a Serrat (direcció est), girarem (direcció oest) i enfilarem el retorn a la cafeteria, tot seguint el rec.
Cartografia Editorial Alpina, mapa d'Andorra. "
Deixo una descripció del recorregut tipus Road-Book a la següent adreça: