Puig Castellar

cim número 11 del llistat dels 100 cims de la FEEC zona de descàrrega d'arxius

Depuradora aigües-Puig Castellar-Turó de Can Devesa-Depuradora d'aigües
Cartografia  I.C.C. Mapa Barcelonès (NE)
Coordenades  UTM Datum ED50
Distància recorreguda  4,9   Km. Temps 2 h. 5 min.
Curta passejada que ens servirà per visitar les excavacions del poblat ibèric d'una tribu laietana, fundat a l'entorn del segle VI aC i que va perdurar fins al final del segle III aC o inici del segle II aC. Des del cim tindrem també unes esplèndides vistes de Barcelona, el Besòs, Santa Coloma de Gramenet i el mar.
Aparcarem el cotxe a l'entrada de l'estació depuradora d'aigües que es troba a la carretera BV 5001, entre Montcada i Santa Coloma. Mirant cap a Montcada veurem un pal indicador de GR92. A l'altra banda de la carretera veurem un mas en ruïnes i el començament d'una pista amb senyals de pintura de GR.

Creuarem la carretera i anirem en direcció a Sant Jeroni de la Murtra. A 500 metres del començament deixarem la pista i seguirem pel GR i ens desviarem per un sender que surt per la dreta de la pista. Anirem seguint els senyals de GR i arribarem al coll de la torre dels Frares. Continuarem pel GR i passarem al costat d'una torre elèctrica i al cap de poc temps arribarem al cim del puig Castellar. Per tornar baixarem al que se suposa que és l'aparcament de visitants i seguint el GR per l'esquerra sortirem a la pista apta per a vehicles que ve de la urbanització del collet de la Vallençana. Just en sortir a la pista veurem un corriol que neix entre dues grans pedres i que passa entre la vegetació. Començarem a baixar per aquest corriol, estret però molt evident. Seguirem recte a un encreuament que trobarem a uns 500 metres des que hem agafat aquest sender. 300 metres més endavant deixarem un altre camí que va per la dreta. Finalment, després de caminar 1000 metres pel sender, el deixarem i continuarem pel corriol estret que baixa més a la nostra esquerra (deixarem un camí que puja recte i un altre que baixa, a l'esquerra, en gir de 90º) i que es troba senyalitzat amb una petita fita de pedres. Uns metres més endavant tirarem dret a l'encreuament que trobem i acabarem sortint a una pista. La seguirem per l'esquerra i acabarem trobant la pista per on hem començat a caminar. Desfent el camí tornarem al cotxe.