Santa Bàrbara

cim número 79 del llistat dels 100 cims de la FEEC

Sant Salvador d'Horta-Cova de Sant Salvador-les Solsides de Santa Bàrbara-Santa Bàrbara-Sant Salvador d'Horta
Cartografia  ICC Mapa Fulls 123-73/123-74
Coordenades  UTM Datum ED50
Distància recorreguda  3,5 Km. Temps 2 h. 30 min.
Altura màxima  751metres   Ascens acumulat   296 metres
Aquesta també va ser una excursió que no vaig trobar la manera de fer diferent a la que fa tothom. Es pot preparar més llarga o més curta, però sempre s'acaba fent el mateix recorregut que la gran majoria dels mortals. Sembla que els últims 3,5 kilòmetres son per a tots igual.
Sant Salvador d'Horta, cova de Sant Salvador, Santa Bàrbara i tornada cap a Sant Salvador baixant pel costat distint al de la pujada.
Mira que vaig mirar i buscar informació arreu. Fins i tot vaig trucar a un guia de muntanya de la zona per demanar que em portés per camins distints, i ni tan sol així. Sembla que l'única manera de pujar al cim de la muntanya per llocs diferents a “l'oficial” es escalant, i jo ací no em poso, ja soc gran per això.
Bé, aquesta falta d'originalitat em va fer plantejar l'excursió sota una perspectiva més turística, ja que la zona d'Horta de Sant Joan no la coneixia i per aquella zona hi ha molt per veure...i per beure.
A aquells que els agradi conèixer l'historia incivil i més recent del país podran gaudir de diferents pobles que van patir la batalla de l'Ebre. Sembla que el poble vell de Corbera és el màxim exponent. Als que els agradi Picasso també tindran la seva ració d'entreteniment i se'ls ofereix la possibilitat d'anar fins a la cova on va viure una temporada amb un amic seu...I per beure que voleu. Hi ha Bot, amb una bodega-museu molt interessant que oferix tasts dels seus productes, majorment vins amb DO Terra Alta. També hi ha la Cooperativa Sant Josep, que comercialitza igualment productes de la zona i d'altres, però sense degustació.
Altra possibilitat, per aquells que no els faci mandra agafar una bicicleta, és fer un passeig per la ruta verda de la Terra Alta. Aquesta ruta té un recorregut total de 100 kilòmetres, des de Alcañiz fins a la desembocadura de l'Ebre, vaig entendre, i ha Horta hi ha multitud d'establiments que lloguen equipament i bicis per a recórrer-la.
També, molt a la vora, hi ha el Puig Cavaller, inclòs igualment al llistat dels 100 cims.
Amb tota aquesta informació vaig plantejar una sortida turístic-familiar de cap de setmana i baixa dificultat per així tenir temps de fer una mica de tot.
Es proposa aparcar el vehicle a Sant Salvador d'Horta.
Coordenades ED50 UTM 31T x=275455 y=4537601

Es comença a caminar seguint el camí que neix just a l'acabar l'asfalt de la pista per la que hem pujat fins a Sant Salvador. Aquest camí es bifurca al poc i hem de seguir pel sender que segueix planejant més a l'esquerra, segons el sentit de la marxa. Aquest sender planeja força estona salvant els contraforts i parets nord-occidentals de la muntanya. De tant en tant, a l'alçada de les canals que anem passant, surten corriols que s'enfilen drets. Si fem cas al guia al qual vaig consultar son traces que fan servir els escaladors per fer les seves histories. Seguint pel nostre sender s'arriba a la cova de Sant Salvador, que queda una miqueta apartada (5 metres) del camí. Si no es va atent es fàcil passar-la de llarg. Es troba sota l'agulla de Sant Salvador i al costat de la font del mateix nom. Com a referència, uns metres abans, s'haurà passat per un punt al qual hi ha un cartell informatiu de temporada prohibida d'escalada a la zona. El sender continua sense pèrdua, amb una sostinguda pujada, que ens fa anar voltant la muntanya. Quan sortim a l'altra vessant la vista s'emplena de paisatge i ens obliga a fer una aturada, que s'agraeix després del camí fet. També es veu per on continua el camí, que comença a ser espectacular. Quan s'acaba una diagonal molt maca que s'ha de superar, s'accedeix a una zona plana i ampla amb ciprers Aquí s'ha de deixar el sender que segueix recte per girar a la dreta per un terreny pedregós senyalitzat amb fites que porta fins als cim de la muntanya. Ja som a les ruïnes del cim. Aquest és el punt més alt, pel que diuen. Ho faig constar per que sembla que més endavant, a l'últim lloc al que es pot arribar, aquell al que hi ha una creu de ferro. fa pinta de ser més alt. Jo no ho vaig comprovar. Per accedir-hi s'ha de fer un pas una mica aeri, sense problemes en dies normals però que en el nostre cas no va poder ser. La prudència ens va aconsellar donar per bones les veus que diuen que les runes marquen el punt més alt. El dia que nosaltres vam pujar bufava un fort vent ratxat que ens va fer enredera als més valents.
Fet el cim, per tornar s'ha de desfer camí fins als ciprers anteriors. Us proposo un exercici d'atenció. Pel camí, en l'espai que hi ha entre la baixada del cim, en el tros de camí que planeja i abans de que aquest giri i baixi a l'altre costat de la muntana ,hi ha una pedra amb els fòssils de dos petxines. És fàcil de veure si es va mirant al terra. Bé. Quan sou de nou al camí pel qual s'ha pujat s'ha de girar ara a la dreta per anar seguint el sender que, en constant baixada per terreny mig atarterat, descompost i en forta pendent, porta, sense grans dificultats però posant la màxima atenció, de nou a Sant Salvador d'Horta. Molt maca excursió.