Pic de la Serrera

Refugi de Sorteny-Pas de la Serrera-Fonts del riu de les Cebes-Pic de la Serrera-Collada dels Meners-Cap de la Serrera-Collada dels Meners-Cabana dels Meners-Pas de la Serrera-Refugi de Sorteny
Lloc geogràfic: P. N. Vall de Sorteny (AND) Lloc sortida: Pàrquing final CS-370 (AND)
Cartografia: Editorial Alpina Mapa: Andorra
Coordenades: UTM zona 31 T Datum: European 1950
Data: 19/11/2015 Distància**: 17,19 Km.
Terreny: Alta Muntanta Orientació*: Fàcil
Dificultat*: Moderada a alta Esforç*: 4 sobre 5
Senyalització: Si Fonts: Torrents i rius
Total: 8 h 26 min Caminant: 6 h 43 min Parat: 1 h 43 min
Màxima:  2.911 metres Mínima: 1.793 metres Acumulat: 1.338 metres
Ratio pujada: 16,99% Ratio baixada: 15,65%
Faig la crònica de la sortida ja que el cim. principal objectiu de l'excursió. es va aconseguir, però no així tot allò proposat. El trac no serà de gaire utilitat però per si de cas...
Intent fallit de completar la trilogia de cims que formen els pics de la Serrera, la Cabaneta i el de l'Estanyó ja que tan sols vam poder fer el primer. Un conjunt de circumstàncies ens va obligar a abandonar el projecte i deixar la resta de cims per a una altra ocasió.
Havíem consultat prèviament càmeres web de cims propers i més alts, com el Coma Pedrosa i els Cassamanya, mancats de neu, però la pujada al pic de la Cabaneta se'ns va girar.
Hem de tornar a Andorra.
Poder ajuntar aquests tres cims en un mateix recorregut en època hivernal no era una bona idea però va poder més el cor que el cap.
A Andorra, el gremi d'hostalers s'ha inventat una activitat per portar muntanyencs al seu territori. Fa temps vaig adonar-me, per casualitat, de l'existència de la proposta Seven Peaks, consistent a pujar als cims més alts de cada parròquia andorrana, i vet aquí que dels cims que proposen, tan sols em faltaven per completar la proposta els pics de la Serrera i el de l'Estanyó. Doncs això, fem la volta completa i s'ha acabat. No va poder ser. La neu, l'equipament inadequat, la precarietat del terreny i el cansament acumulat ens van fer abandonar. Sort, perquè tot i haver començat a caminar ben d'hora, vam tornar al cotxe amb el sol ja post. Ens vam equivocar de vall. Segur que a la de Ransol, que té orientació E, és possible que no haguéssim trobat neu. Vam projectar la sortida per la vall de Sorteny, al N de la serra de l'Estanyó, amb categoria de parc natural per la seva biodiversitat i riquesa floral, amb moltes espècies endèmiques dels Pirineus, les quals, com és lògic a l'època triada, no vam poder gaudir. En canvi sí que vam gaudir del paisatge glacial i els vells boscos, així com del riu Sorteny i els marjals amb molsa esfagne. L'itinerari seguit està pintat, és clar a Andorra, en tot el recorregut, si no més el que nosaltres vam completar. L'inici es fa seguint els senyals de pintura de GRP de color groc i vermell fins a la collada dels Meners. Canvia a cercle de color groc i la resta del camí suposo que continuarà igual. El recorregut fet per nosaltres no arriba a la collada dels Meners ja que ens vam deixar portar pel fals convenciment de tenir el cim a tocar si tiràvem pel dret, i el que passa sempre, dret amunt sense camí, zigzaguejant per fort pendent per trobar un davant cim, un altre... Ja surt un camí dibuixat al mapa però penso que aquest traçat és millor fer-lo de baixada. I un últim apunt. Sembla que fora de temporada es pot pujar en cotxe fins més enllà de l'aparcament al qual s'arriba per carretera asfaltada. Nosaltres, per desconeixement, vam deixar el cotxe en aquest punt, al costat de la caseta d'informació, però per pista de terra, apta per a tot tipus de vehicle, es pot pujar uns 1.500 o 1.600 metres més amunt.
Proposo començar a caminar des del punt més alt al qual es pugui pujar en cotxe, com a mínim el final de la carretera CS-370, lloc al qual hi ha el punt d'informació del parc natural.

Sortim de l'aparcament i seguim per la pista de terra en sentit S per remuntar la llera del riu de Sorteny fins a arribar al refugi, ara guardat però amb una part lliure en perfecte estat, de Sorteny. En aquest punt trobem cartells que ens indiquen els diferents camins que podem agafar. En el nostre cas ens dirigim cap al ENE per continuar pel camí senyalitzat com a GRP o HRP, amb pintura groga i taronja. Així, sense pèrdua, passem el riu de la Cebollera per una passera i iniciem la pujada al pas de la Serrera. Per camí clar i sempre senyalitzat podem anar tirant fins a la collada dels Meners però en el nostre cas optem per deixar el camí senyalitzat quan som a un punt en el qual trobem les aigües del riu de les Cebes. En seguim les aigües fins que superem les seves fonts i ens encarem directament a un grup de rocs que pensem que és el cim. Com que no és així seguim remuntant a la recerca del veritable cim. Finalment arribem al cim. Extraordinàries vistes a tot arreu. Val la pena estar-s’hi una estona. Llàstima del fort vent que vam patir. Pel camí normal i clàssic baixem a la collada dels Meners. Toca resseguir la cresta que en sentit SO ens ha de portar al peu de la carena que puja al pic de la Cabaneta. En condicions normals o amb l'equipament adient penso que s'ha de superar aquesta carena amb facilitat, tret de l'esforç que requereix. En el nostre cas, a poc menys de 30 metres per sortir al cim, vam haver de desistir. El cap primer i les cames després se'm van bloquejar i van dir prou. Amb aquest panorama vam recular i tornar a la collada dels Meners i des d'aquest punt, ja per camí «oficial» vam desfer passes fins al punt d'inici de la caminada.