Querroig

cim número 31 del llistat dels 100 cims de la FEEC zona de descàrrega d'arxius

Coll dels Belitres-Coll del Frare-Coll de la Farella-Coll del Rumpissó-Castell de Querroig-Coll de les Portes-Coll del Frare-Coll de Belitres
Cartografia  I.C.C Mapa Alt Empordà (NE) 1/25000
Coordenades  UTM Datum ED50
Distància recorreguda  11 Km. Temps 3 h. 45 min.
Altura màxima  673 metres   Ascens acumulat   572  metres
El coll dels Belitres és un pas fronterer entre Portbou i Cervera. Al peu de la carretera trobarem plafons que recorden l'exili de milers de persones durant la Guerra Civil espanyola.
Hem d’acostar-nos a Portbou per la carretera N-260 i seguir en direcció a la frontera. 2000 metres després d'haver deixat la població de Portbou arribarem al coll dels Belitres. Hi ha un petit aparcament a la banda esquerra de la carretera segons el sentit de la nostra marxa. Aquest aparcament fa també de magnífic mirador de la zona.

Partirem del coll en sentit sud-est per sender molt fressat. Uns 525 metres després d'haver sortit trobem un trencall cap a la dreta. Pugem per aquesta pista i arribem al coll del Frare. Com a referència tenim un contenidor metàl·lic abandonat al peu del coll. Seguirem caminant pel sender que va seguint la carena fronterera en sentit sud-oest i oest fins a arribar al coll de la Farella. Aquí deixarem una pista a la dreta i una altra a l'esquerra, que fa baixada, i continuarem caminant pel corriol que comença a pujar just davant nostre. Passarem pel dolmen de la Farella, una mica abandonat, a tocar, per l'esquerra de la pista però visible des d'aquí, i acabarem pujant al coll de Rompissó, ja al peu del castell de Querroig. Continuem pujant per corriol fins a arribar a un encreuament amb un cartell de fusta fet malbé que ens diu que per anar al castell hem de girar a la dreta, en sentit est. El punt geodèsic queda allunyat i a l'esquerra d'aquesta base. El cim del Querroig ens ofereix unes extraordinàries vistes dels voltants, destaquen les de la Mediterrània. Per baixar ens dirigirem al nord per seguir el sender que va cap al coll de les Portes i una pista que es veu a la llunyania. Abans d'arribar-hi, però, ens decantarem a la dreta per baixar pel dret a aquesta mateixa pista que passa uns quants metres per sota de la posició que ocupem. Aquesta opció no és la més adequada ja que s'ha de baixar dret sense camí i per terreny amb molta vegetació que pot fer el trànsit molt desagradable, el millor és seguir pel sender fins a arribar al coll de Portes i anar per la pista. Una vegada hem sortit a la pista girarem a la dreta per anar seguint-la en sentit sud-est durant 2,2 quilòmetres per arribar a un encreuament de pistes. Veurem una pista que ve per l'esquerra, pujant. Una altra que continua recte, baixant, i una tercera que puja per la dreta. Seguirem aquesta última durant 1300 metres i trobarem una desviació, en pujada, per la dreta. Pujarem i anirem a parar de nou al coll del Frare. Ja no ens queda més que desfer el camí fins a tornar de nou al coll dels Belitres i al cotxe.