Pic de Clavera

Es puja també al Mont Valier ( Senyor de l'Ariège) i el petit Mont Valier zona de descàrrega d'arxius

pla de la Llau (maison du Valier)-Vall de Riberot-cascada de Nérech-cascada de la Lauze-cabana Caussis-pluviometro-refugi Estagnous-coll de Faustin-Mont Valier-coll de Faustin-petit Mont Valier-coll de Peyre Blanc-pic de Clavera-coll de Clavera-etang Long-etang Rond-cabana Caussis-desfer camí fins pla de la Lau
Lloc geogràfic: P.N. de l'Alt Pirineu Lloc sortida: Pla de la Lau
Cartografia: IGN France Mapa: 2048 OT Aulus-les Bains
Coordenades: Mercator (Spherical) Datum: WGS84
Data: 19 i 20/09/2013 Distància**: 23,9 Km.
Recorregut: Circular Ciclable: No
Terreny: Alta muntanya Orientació*: Fàcil
Dificultat*: alta Esforç*: 4 sobre 5
Total** 14 h 50 min Caminant** 11 h 30 min Parat** 3 h 20 min
Màxima ** 2812 metres Mínima ** 946 metres Acumulat** 2152 metres
** Dades obtingudes de l'aplicació BaseCamp de Gamin
Entenc que aquesta proposta potser no resultarà interessant ja que el fet de plantejar-la per la banda francesa farà que molts es facin enrere i no continuïn llegint, però crec que no és tanta la diferencia, ni en distància de desplaçament ni en temps, com per descartar-la d'entrada. El recorregut, segons Google maps, entre Barcelona i el punt d'aparcament, al refugi/alberg “la Maison du Valier” és de 322 km. I 4 h i 37 minuts. En canvi, per anar de Barcelona al refugi dels amics de Montgarri parlem de 301 km. I 4 h. I 22 minuts. Com es veu, la diferència no és apreciable. La cosa és diferent si parlem de l'àrea lleidatana ja que parlem d'estirar el trajecte en 60 km., que es tradueixen en 1 hora més de desplaçament. Malgrat aquests números, crec que l'alternativa és molt atractiva ja que la vall del Riberot, per la qual transita el camí d'ascens al refugi d'Estagnous, és preciosa. Passem per un bosc que sembla d'un compte de fades, sempre acompanyats del soroll de les aigües del riu Riberot, que es desplomen de forma impresionant formant la cascada de Nerèch, i més amunt la de Lauze. El refugi d'Estagnous es troba en un lloc espectacular, molts metres per sobre de l'estany Rond, i a sota dels vessants del l'anomenat senyor de l'Ariège, el Mont Valier, i del petit Mont Valier i permet ascendir a tots dos en unes 4 hores de fàcil marxa. Però l'objectiu d'aquesta excursió és fer el pic de Clavera. Per això s'ha de fer un recorregut molt interessant, senyalitzat des del coll de Faustin fins al de Peyre Blanc. D'aquest últim al pic de Clavera caldrà grimpar i desgrimpar i això donarà a aquesta proposta un cert aire aventurer, i molts emoció, a la sortida.
Des de la banda d'aquí hi ha internet la següent proposta:
Hem d'anar a la població de Saint Girons, al departament d'Ariège, a la regió Midi-Pyrénées. D'aquesta població haurem d'anar a la de Castillon en Couserans per la carretera D-618. Passarem els pobles de Moulis, Engomer, Castillon en Causerans, Les Bordes sur Lez i a uns 2,5 km. aproximadament trobarem la cruïlla que marxa en direcció a l'oest. Deixarem la carretera i agafarem la pista forestal, molt estreta, asfaltada (pal indicador de refuge des Estagnous, maison du Valier, Ayer) d'uns 7 km. aproximadament que ens pujarà al pla de la Lau (Allau).

Primer dia.
L'arribada és al refuge des Estagnous (refugi d'Estanhons). És una excursió molt bonica que puja per tota la vall del Riberot d'unes 3, 15 hores efectives. D'uns 9 km aproximadament i d'uns 1.374 metres d'ascensió acumulada. Sortirem de l'aparcament del pla de la Lau (pla de l' Allau) tot seguint la pista forestal fins al seu final on ens trobem amb un petit prat on agafarem el camí que marxa tot pujant en direcció al sud-est . És un camí ben fressat i senyalitzat amb pintura de GR (vermella i blanca), estem sobre el GR Transfronterer que ens pujarà al refugi d'Estanhons. El camí va seguint el riu Riberot per la cara oest fins a trobar una cruïlla de camins (pal indicador) per la cara sud-oest marxa el camí que puja al port de Barlonguèra. Nosaltres seguirem el GR que creua el riu i el segueix ara per la seva cara est fins arribar a un petit pla on al seu començament i per la cara est tenim una gran roca que serveix de balma (tute de l'Ours (Os), al seus peus té una surgència d'aigua. Creuarem el petit pla i al final tenim una cruïlla (pal indicador) nosaltres seguirem el GR que ens porta de seguida a creuar el riu amb una passarel·la. El camí continua pujant tot resseguint el riu, ara per la seva cara oest fins arribar a la gran cascada de Nèrech. Creuarem el riu per una gran passarel·la que està al peu de la cascada i el camí s'enfila fent llaçades per pujar a sobre de la cascada on continua pujant fins arribar a la cabana des Caussis (petit refugi). A uns 50 metres més amunt trobem una nova cruïlla de camins (pal indicador). En direcció al sud-est marxa el camí que va a l'Etang Rond (estanh Redon) i a l'etang Long (estanh Long, en Aranes) . Nosaltres continuarem seguint el GR que puja en direcció a l'est (a sobre nostre tenim les restes d'un gran pluviòmetre) i ens acabarà de pujar al refuge des Estagnous (refugi d' Estanhons).
Segon dia
Sortida: refuge des Estagnous (refugi d' Estanhons). Arribada pla de la Lau (Allau).
És una excursió d' uns 17 a 18 km., amb una ascensió acumulada de 1.136 metres. D' una durada d'unes 8,24 hores amb un temps parat de 1,49 hores. Agafarem el camí que surt per la cara est del refugi (pal indicador) i que està senyalitzat fins a dalt del pic amb pintura blanca. És un camí ben fresat i que no té cap dificultat. Té un parell de trams que són una mica estrets sobre el cingle però estan equipats amb un cable de ferro per si algú el necessita. Aquest camí primer ens puja al coll de Faustin on gira al nord i puja fent petites llaçades al cim del Mont Valier. És un pic de 360º que ens permet pràcticament veure tot el Pirineu. Destacant a l'est la pica d'Estats, al sud-oest el massís de la Maladeta (Aneto, Maladeta...), més al sud-oest el mont Perdut i a l'est el massís del Vignemale. Desfarem la pujada fins el coll de Faustin. A PARTIR D' AQUÍ CAL UN MÍNIN DE PREPARACIÓ EN FER GRIMPADES I UN BON SENTIT DE L' ORIENTACIÓ. No és aconsellable fer-lo amb boira o mullat. L' alternativa es retornar al refugi per el camí de la pujada. Enfilarem la pujada al petit Valier per dintre de la canal que tenim al davant (té un cable de ferro que ens serà de gran ajuda per la grimpada per pujar l'últim tros de la canal (el camí des del coll Faustin fins el coll de Peyre Blanc està ben senyalitzat amb tires de plàstic grogues). En sortir de la canal pujarem un petit moment al Petit Valier, retornant tot seguit al camí que marxa al sud-oest i ens baixarà al coll de Peyre Blanc. A partir d' aquí fins a sota del pic de Clavera el camí s'intueix força be, té algunes fites i algunes marques molt velles de pintura groga. Enfilarem des del coll la pujada cap el Peyre Blanc. Un tros amunt el començarem a voltar per la cara oest tot travessant un petit collet de roques per pujar dins d'una petita canal de pedra. Un cop a dalt seguirem cap al sud-oest a trobar la carena que baixa del pic de Clavera. Aquí pujarem una mica i girarem a l'oest per la zona herbada, fent un flanqueig, gairebé planer, a buscar la carena que baixa en direcció a l'oest del pic. Un cop a la carena ja només ens quedarà que pujar-la i serem a dalt del pic de Clavera. La baixada la farem tot seguint el caire de la muntanya (direcció sud) a trobar el coll de la Pala de Clavera on ens retrobem amb el GR Transfronterer (senyals de pintura blanca i vermella). El seguirem (direcció oest) tot baixant per dintre de la canal que ens baixarà a l'etang Long (estanh Long). Recordeu que un tros avall trobareu una gran congesta dintre de la canal que podeu voltar per la cara nord. En arribar a l'estany el camí surt del costat del desaigüe amb direcció a l'est per després a sota del cingle girar a l'oest i baixar a l'etang Rond (estanh Redon) . El voltarem per la seva cara est. Com uns 100 a 150 metres abans del desaigüe trobarem una cruïlla. En la qual el GR puja al refugi (direcció nord-est). De la sortida del llac el camí segueix per sobre el riu del Riberot fins que aquest s'enfonsa molt. Aquí el camí marxa força planejant o baixant molt lleugerament a trobar la cruïlla de camins (pal indicador) on trobem el GR Transfronterer. Som de nou a la cabana des Caussis, a on ja vam ser el dia anterior. Ja només ens quedarà desfer el camí que varem fer servir per pujar al Refuge des Estagnous (refugi d' Estanhons). Cartografia IGN, Mapa 2048 OT Aulus-les Bains, Mont Valier i Editorial Alpina, mapa Alt Pirineu.