Pica d'Estats

Es puja també al Montcalm i al Pic Verdaguer zona de descàrrega d'arxius

parquing de l'Artigue-Orris de Nouzère-étang Sourd-refugi l'étang de Pinet-étang d'Estats-étang de Montcalm-coll de Riufred-pic de Montcalm-coll de Riufred-coll de la pica d'Estats-pic Verdaguer-coll de la pica d'Estats-pica d'Estats-coll de la pica d'Estats-GR drecera fins enllaç camí pujada-desfer camí fins refugi de l'étang de Pinet-GR a ponent del refugi-Orris de Nouzère-parquing de l'Artigue
Lloc geogràfic: P.N.de l'Alt Pirineu Lloc sortida: Parquing de l'Artigue
Cartografia: Editorial Alpina Mapa: Pica d'Estats/Mont-roig
Coordenades: UTM zona 31 T Datum: European 1950
Data: 27 i 28/09/2013 Distància: 21,07 Km.
Recorregut: Circular Ciclable: No
Terreny: Alta muntanya Orientació*: Fàcil
Dificultat*: Moderada Esforç*: 5 sobre 5
Total** 27 h 55 min Caminant** 8 h 35 min Parat** 19 h 20 min
Màxima ** 3148 metres Mínima ** 1182 metres Acumulat** 2221 metres
** Dades obtingudes de l'aplicació BaseCamp de Gamin
Aquesta és l'opció més còmode, diuen, per fer cim a la Pica d'Estats. La veritat és que desconec quines són les altres possibilitats ja que aquesta és la primera vegada que he pujat al sostre de Catalunya, però sí que puc dir que em va costar lo meu pujar-hi. El fet de fer-se en dos dies facilita la cosa, però això no evita que la ascensió sigui dura de debò. Això sí, la grandiositat del paisatge fa que no es dediqui temps a pensar en el cansament. També ajuda a pujar l'ànim la possibilitat de fer 3 cims de més de 3000 metres d'una manera relativament senzilla. Bé, per poder es poden fer fins a 5 ja que a molta poca distància entre uns i altres tenim el Montcalm, el pic Verdaguer, la pica d'Estats, la punta de Gabarró i el pic rodó de Canalbona. Ja pels molt preparats queda també el pic de Sotllo.
Es proposa sortir de l'aparcament de l'Artigue. Per arribar agafarem la carretera D-8 que surt de Tarascon sur Ariege i puja a Vicdessos, Auzat i Marc. Com uns 200 metres després del poble de Marc, seguirem per la la pista forestal asfaltada (direcció nord-oest) que puja al veïnat de l'Artigue. Deixarem el cotxe a l'aparcament de la central elèctrica (es troba una mica abans de l'Artigue).

Excursió de dos dies. El camí és molt fressat i està, quasi en la seva totalitat, senyalitzat així que no s'ofereixen waypoints.
Primer dia.
Sortida: Aparcament de l'Artigue.
Arribada : Refuge de l'Etang du Pinet.
Agafarem el camí del refugi que surt de sobre de l'aparcament de la central elèctrica (és un camí ben fressat i senyalitzat amb senyals de pintura vermella i blanca (estem sobre un GR) que ens pujarà als Orris de Nouzère. Aquí, uns 70 a 100 metres després de la barraca, trobarem una cruïlla de camins. Deixarem el GR i agafarem el camí (senyals de pintura groga) que puja en direcció primer a l'est i després al sud per pujar al Étang Sourd. Voltarem el llac per la cara oest i seguirem per el camí que marxa per sobre del petit refugi (direcció oest, per voltar la carena i després pujar en direcció sud) i que ens pujarà al refugi de Pinet.
Segon dia.
Sortida: Refuge de l'Étang du Pinet.
Arribada: Aparcament de l'Artigue.
Sortirem del refugi tot voltant l'estany de Pinet per la cara nord-oest per agafar el GR (senyals de pintura blanca i vermella). És un camí ben fressat i senyalitzat (GR) que ens pujarà per sobre de la vall de la Valleta de Barz a sobre d'etang d'Estats i d'aquí a l'etang de Montcalm. Continuarem pujant tot seguint el GR per arribar als estanyols i tot seguit al coll de la Cometa. Aquí agafarem el camí (direcció est) que puja al coll de Riufred, on seguirem el camí (direcció nord) que puja al pic de Montcalm. Desfarem la pujada fins el coll de Riufred i seguirem el camí (direcció sud) que ens pujarà al coll de la pica d' Estats. Aquí primer pujarem al pic de Verdaguer (està a menys de 70 metres, direcció oest) per retornar al coll i pujar (direcció sud-est) a la pica d' Estats. La baixada, la farem desfent el camí de l'anada fins a uns 150 metres del coll de la Pica, on agafarem una drecera que ens baixarà directament al coll de la Cometa. D'aquí desfarem el camí fins l'estany de Pinet. En aquest punt per el desaigüe del llac (cara nord-oest) baixa el camí (estem sobre el GR) que ens baixarà als Orris de Nouzère i d'aquí a l'aparcament de l'Artigue, ja per camí conegut.

Cartografia Editorial Alpina, mapa Pica d' Estats.