Puigllançada

cim número 116 del llistat dels 100 cims de la FEEC zona de descàrrega d'arxius

El Pedró-Costes de l'Huguet-Barraques de Rus-Tossal de Rus-Collada de Tortes-Puigllançada-Remuntadors de la Comella-El Pedró
Cartografia   Editorial Alpina  Mapa Montgrony
Coordenades   UTM Datum WSG84
Distància recorreguda   12,7 Km. Temps
3 h. 49 min.
Altura màxima   2408 metres Ascens acumulat   837 metres
Ens trobem davant d'una muntanya que, a causa de l’absència de vegetació, no ens presentarà cap complicació per assolir-la, tot i que no trobarem camins clars que ens indiquen per on és millor fer-ho. Les seves formes arrodonides i vessants herbades fan que tothom camini lliurement per aquests paratges, així que la falta de senders no és cap impediment per fer el cim, el qual podrem atacar des de qualsevol de les vessants. Els llocs més concorreguts són el coll de Pal, a la part del Berguedà, la collada del Pedró, a la part del Ripollès, i el coll de la Creueta, a l'aiguabarreig d'ambdues comarques. Si comptem amb dos vehicles, una opció molt interessant pot ser la d'anar des del coll de Pal al de la Creueta, o al revés. Jo, com a resident a les comarques gironines, vaig triar l'opció de la collada del Pedró, sortint des de l'aparcament dels remuntadors dels Alabaus.
Aquesta opció fa que el desnivell a superar sigui més alt que qualsevol de les altres dues, però amb l'itinerari triat, el cert és que fins a la collada de Tortes tan sol hem de superar un desnivell d'uns 50 metres. La part forta ens ve després.
Abans d'arribar a la collada, quan som al filat que separa les comarques del Ripollès i del Berguedà, ja veient el cim del Puigllançada a la nostra dreta, podrem triar entre anar directament a la collada de Tortes o desviar-nos, baixant seguint el filat i agafant a poc a poc orientació cap a les barraques de Rus, als peus del tarter de Rus, i pujar també al tossal de Rus, que és la muntanya que tenim al davant, que ens diu: "Puja'm".
Aquesta segona opció té un únic al·licient: el fet de superar els 2000 metres. No n'haurem de buscar cap més. Per contra, té més aspectes negatius, el més remarcable és el fet de que s'ha d'allargar la caminada, en no gaires metres, és cert, i que s'ha de superar un fort pendent. Però el cas és que una vegada l'arribes a veure al davant i veure també, sembla que tan a la vora, el Puigsallança amb la seva pantalla reflectora d'ones, l'atracció que exerceix el tossal de Rus és tan forta que es fa difícil resistir-s’hi. Però aquí s'ha de dir tot. Si hom es decideix per pujar al tossal ha de saber que, tot i semblar que ens trobem amb unes muntanyes amables, el cert és que es fan guanyar. El tossal de Rus té uns pendents, tant de pujada com de baixada, prou forts i mancats d'ombra que faran que les nostres forces es ressentin de cares a la següent pujada del dia. La definitiva al cim del Puigllançada.
Aquesta última pujada la podem fer per dos costats: per la nostra dreta, remuntant muntanya amunt per la Geperuda, o per l'esquerra, remuntant el torrent de l'Euga Blanca. A mi em van dir que aquesta última presentava menys desnivell. Déu n'hi do com ha de ser la Geperuda. Pujant per l'esquerra, pel paratge anomenat Llenguaeixuta, vaig patir com mai, però el cert és que acabes arribant, patint, però arribes. I les vistes...
Per fer aquesta proposta hem d'aparcar el vehicle a l'aparcament de la zona anomenada Alabaus, a l'estació d'esquí de la Molina.
Per això hem d'agafar qualsevol d'aquestes carreteres:
C16 a Berga, Túnel del Cadí, Alp i La Molina
C16 a Berga, La Pobla de Lillet, Castellar de n'Hug i La Molina
C17 a Vic, Ripoll i La Molina
C66 a Banyoles, Olot, Ripoll i La Molina

Deixo una descripció del recorregut tipus Road-Book a la següent adreça: