Puig de les Bruixes

Cim recentment afegit al repte, encara sense numeració correlativa i sense figurar al mapa
es puja també al Comanegra, cim 36 del llistat dels 100 cims
el Comanegra és també sostre comarcal de la Garrotxa zona de descàrrega d'arxius

Bassa de Monars-Puig de Comanegra-Jaça dels Xais-Pla de la Serra-Portell de Donantic-Puig de les Bruixes-Coll de Sant Marc-Puig de Sant Marc-Coll de Sant Marc-Ras de Malpas-Collet de l'Orri- Bassa de Monars
Lloc geogràfic: alta Garrotxa Lloc sortida: Basses de Monars
Cartografia: Editorial Alpina Mapa: alta Garrotxa
Coordenades: UTM Zona 31T Datum: European 1950
Data: 26/02/2009 Distància: 10,04 Km.
Recorregut: Circular Ciclable: No
Terreny: Senders i corriols Orientació: Fàcil
Dificultat: Baixa Valoració: 3 sobre 5
Total 4 h. 31 min. Caminant 3 h. 23 min. Parat 1 h. 09 min.
Màxima 1.560 mts. Mínima 1.229 mts. Acumulat 572 mts.
Pendents
Màxima 58.7% Mínima -64.5% Esforç (0 a 5) 3
Aquest cim, punt culminant de la serra Llarga de Monars, és un excelent mirador que ens permet contemplar una gran extensió de territori. Aquestes vistes tan sol sen's amaguen pel costat nord-occidental ja que el Comanegra treu el cap per sobre d'aquest puig. Potser a aquest cim, el nom el vingui de la seva forma morfològica. De lluny, destaca  per la seva forma punxaguda, semblant al barret d'un bruixa. Aquesta ascensió es pot complementar ambl'ascens a la propera muntanya de Comanegra, sostre comarcal de la Garrotxa i cim inclós també al llistat dels 100 cims. De fet, tal i com està aquí comtemplada l'excursió, es puja a totes dues.
Començarem l'aproximació partint de la població de Camprodon. Sortirem en direcció a Molló per la carretera C38. Al cap de 3 quilòmetres agafarem el desviament que mena cap a Rocabruna. Així arribarem a aquesta població. Passarem de llarg en direcció a Beget. 1600 metres després d'haver passat el desviament de l'església del poble trobarem una pista de terra que deixa la carretera per l'esquerra. Pujarem per aquesta pista que ens conduirà, sense pèrdua, a la bassa de Monars.

Tot just sortir del cotxe ja veurem la carena a la qual hem de pujar. Ho farem anant en sentit nord-est. Hi ha un camí marcat però és força perdedor, així que agafarem qualsevol dels senders que el bestiar que pastura per la zona ha anat fent amb el pas del temps. Una vegada que hem guanyat la carena, si no hem sortit directes al cim del Comanegra, girarem  en el sentit que calgui fins a arribar al punt geodèsic. Fet el cim del Comanegra cal seguir el cordal de la muntanya, en sentit est . Així baixarem decididament per la fageda del vessant nord de la muntanya i arribarem a la jaça dels Xais i el pla de la Serra. Seguirem ara en sentit sud-est, deixant la línia fronterera per pujar al puig de les Bruixes, excel·lent mirador de la contrada. Baixarem encara més al sud-est per passar pel coll de Sant Marc i acabarem pujant al puig de Sant Marc, últim cim del dia. Començarem el retorn al cotxe baixant de nou al coll de Sant Marc i deixarem el camí per on hem vingut a la dreta, agafant un desviament que baixa en direcció a l'avenc del puig de les Bruixes. El passarem per sota, per la cota 1250, i acabarem tornant al cotxe una vegada haguem superat les roques del Malforat i el collet de l'Orri.