El Cogul

cim número 117 del llistat dels 100 cims de la FEEC zona de descàrrega d'arxius

Les Cases Baixes-El Cinglalt-Trassera-Canal de Casa Vila-Serrat de la Llebre-Serrat del Cogul-Creu del Capolat-el Capolatell (Presó de Busa)-Grau de l'Areny-Sant Iscle i Santa Victòria-Les Cases Baixes.
Cartografia   Editorial Alpina           Mapa Vall de Lord
Coordenades   UTM Datum WSG84
Distància recorreguda   15,7 Km. Temps
4 h. 15 min.
Altura màxima   1526 metres Ascens acumulat   866 metres
Excursió circular seguint el sentit horari.
Aquesta proposta no té cap complicació tècnica ja que es transita majorment per pista de muntanya i per senders en prou bon estat. També m'atreviré a dir que es pot completar tot el recorregut sense fer servir el GPS ja que si es sap llegir el mapa  l'itinerari és molt clar. Potser l'únic punt conflictiu el trobarem quan hàgim d'agafar el sender que ens ha de portar als Boscos de Casa Vila i el Grau de l'Areny i que surt als pocs centenars de metres de la Creu del Capolat, però tampoc ens hem d'amoïnar ja que el bosc ja l'haurem localitzat visualment quan tornem de el Capolatell, i fins i tot el Grau de l'Areny ja l'hem intuït.
Si el dia desperta amb boira és possible que una bona opció sigui fer la ruta en el sentit contrari per així donar temps a que s'aixequi. Això ens permetrà gaudir d'unes vistes espectaculars des de la carena de la serra de Busa, sobre tot al vessant septentrional amb la Serra dels Bastets i els Llengots en pla estel·lar.
El recorregut que proposo intenta seguir les indicacions de les rutes del  llibret d'Alpina que acompanya al mapa però aquest paratge protegit ofereix moltíssimes possibilitats. Jo he triat aquesta opció ja que és la que menys vegades he vist reflectida a internet. Potser l'opció de més concurrència sigui la que surt de la Vall d'Ora i puja per la escala de Busa, o tambè una altre que surt de Sant Pere de Graudescales. Hi ha una altre opció, molt més còmoda i curta ja que es pot pujar amb cotxe, per pista asfaltada, fins al mateix Pla de Busa. El Rial és encara un mas habitat tot l'any així que ( no recordo a on vaig llegir que als anys 50 o 60 )  es va condicionar el Grau de la Creu per permetre el pas de vehices. D'aquesta manera, excursionistes que s'estimin més fer una curta passejada poden estalviar-se unes quantes hores de caminada.
També he trobat a wikiloc una ressenya que la tornada la fa baixant directament des del mirador de la Creu de Capolat en direcció nord i per la Baga de Trasserra fins anar a parar a Sant Iscle i Santa Victòria (recorregut també existent al mapa d'Alpina). Diu qui va fer aquest recorregut que el descens pel cingle és molt interessant (sic).
El punt de sortida el situarem a l'aparcament que trobarem a l'alçada del kilòmetre 17 de la carretera C-462, a les Cases Baixes de Posada, pertanyent al municipi de Navès i molt a prop de Sant Llorenç de Morunys. Allí trobarem un pal indicador que marca l'inici i final del nostre itinerari.
Podrem arribar a aquest punt venint de Berga o de Solsona i si venim del nord-oest ho farem pel Coll de Nargó.

Deixo una ressenya tipus roadbook a l'adreça web: