Puig de Bassegoda

cim número 27 del llistat dels 100 cims de la FEEC zona de descàrrega d'arxius

Ca n'Agustí-Collet del Vinardell-Mare de Déu de les Agulles-Caire dels Comadells-Puig de Bassegoda-Pla de la Bateria-Enllaç GR11-Coll de Bassegoda-Coll de Riu-Mare de Déu de les Agulles-Ca n'Agustí
Cartografia:  Alpina                           Mapa: Alta Garrotxa
Distància recorreguda: 9.7 Km.       Temps:  4 hores
Alçada màxima:  1373 metres           Ascens acumulat:  830 metres
Si es té la idea de fer aquesta excursió tal com està redactada aquí, haureu de tenir en compte que no es podrà fer a l'estiu ja que la pista es barra als vehicles motoritzats. També s'haurà de tenir en compte l'aparcament. Si es pensa aparcar a prop del començament, al sector de Riu, possiblement no hi hagi problema, però si es pensa començar de més avall, depenent de l'hora d'arribada és possible que trobem els llocs ocupats. Pensem que aquesta zona de la Garrotxa és una de les més visitades ja que són múltiples les opcions que ens ofereix. La zona de Sadernes està plena de parets que fan les delícies dels escaladors. Els senderistes no acabaran mai de recórrer les nombroses pistes i camins que vertebren el territori. Emblemàtiques són les passejades a Sant Aniol d'Aguja, a Talaixà, al Bastracà, al Martenyà, a Sant Julià de Ribelles... En fi, un munt de possibilitats. I no hem d'oblidar els barranquistes i els salts del Brull i de la Capa, entre d'altres.
Partirem de la població de Montagut i Oix. Per arribar-hi haurem d'agafar la carretera A26. A la població de Sant Jaume de Llierca passarem per un túnel i a la sortida ens trobarem amb una recta prou llarga. Aquí deixarem la carretera i sortirem per la sortida 75, en direcció a Castellfollit de la Roca (potser aquest és un del pobles més fotografiat de Girona i de Catalunya). Ens trobarem en una rotonda. Agafarem la segona sortida per dirigir-nos a Montagut per la carretera GI-5233. Sortint del poble agafarem el trencall a mà esquerra que es dirigeix a Sadernes. Aquesta és la carretera GI-5231. Passarem molt a prop del pont del Llierca, d'arquitectura medieval, molt concorregut a l'estiu. Després d'haver fet uns 6 quilòmetres des de Montagut arribarem a Sadernes. Seguirem endavant per la pista que porta cap a Albanyà. Anirem alternant asfalt i terra per, finalment, arribar a Riu i a ca n'Agustí. Aquí aparcarem.

Sortirem de ca n'Agustí per la pista que en sentit nord-est es dirigeix cap al puig de Bassegoda. Al cap de 300 metres deixarem un camí que va per  l'esquerra. Seguirem recte i la pista farà un revolt a la dreta. Després de 600 o 650 metres arribarem al coll del Vinardell. Seguirem per la pista principal i passats 1000 metres, aproximadament, superarem el collet de la Casta. Aquí haurem d'agafar un camí que va orientat al nord i deixarem la pista, que se’n va en direcció est. Així, pujant, arribarem a la Mare de Déu de les Agulles. Anirem a trobar un sender que surt per la façana nord de la capella i s'enfila muntanya amunt i tomba a poc a poc cap a l'oest. Al cap de 1800 o 1900 metres del recorregut haurem de deixar el sender per on venim i agafar-ne un altre que surt per la dreta i ens porta al collet de Santa Maria i a un esplèndid mirador de la vall de Riu. Continuarem pujant pel sender marcat i seguirem la carena del caire de Comadells. Trobarem fites i marques de pintura que ens aniran guiant fins a sortir de la vegetació i veure les roques que conformen el cim del puig de Bassegoda. Haurem de seguir la base de les roques pel vessant sud-est ja que no es pot accedir al cim des d'aquest costat. Haurem d'anar, doncs, seguint per la nostra dreta en sentit nord-est i començarem a baixar suaument per passar per una petita tartera on trobarem un sender a la nostra dreta que baixa decididament. Si es vol, una vegada fet el cim, l'excursió es pot retallar en gran mesura ja que aquest corriol baixa directe al coll de Riu. Nosaltres seguirem recte per començar una forta pujada que ens portarà a trobar el pas equipat, senyalitzat amb pintura, que ens permetrà accedir al cim del puig de Bassegoda. Després de fruir de les vistes de 360º que aquesta muntanya ens ofereix, haurem de tornar a la base de les roques per recuperar el camí. Ara, però, el seguirem per l'esquerra, en sentit nord-est per, després d'una forta baixada, arribar al pla de la Bateria. Seguirem pel camí principal i després d'uns quants centenars de metres enllaçarem amb el GR11. El seguirem cap a la dreta i sortirem al coll de Bassegoda. Seguirem per la pista principal, deixarem un camí que surt per l'esquerra i després de fer unes quantes llaçades per la pista, l'abandonarem per dirigir-nos al coll de Riu. Aquest coll ens ofereix dues possibilitats per tornar cap a Sadernes. Nosaltres agafarem la pista que fa el recorregut més curt. Així doncs, baixarem per la pista que es dirigeix més orientada a l'oest. Arribarà un moment que la pista fa un revolt a l'esquerra. Nosaltres agafarem el sender que segueix recte i deixarem la pista. Anirem fent drecera a la Mare de Déu de les Agulles, així que ja tan sol ens quedarà desfer el camí per tornar al cotxe.