Turó Gros

cim número 18 del llistat dels 100 cims de la FEEC zona de descàrrega d'arxius

Sant Martí de Montnegre-Terra Negra-Coll de Basses-Turó Gros-Santa Maria de Montnegre-GR92-Eres Blanques-Alzina Grossa-Can Preses-Sant Martí de Montnegre
Cartografia  Ed. Alpina  Mapa P.N.Montnegre i Corredor
Coordenades  UTM Datum WSG84
Distància recorreguda  10 Km. Temps 3 h 30 min.
Track realitzat en el sentit contrari a les agulles del rellotge. Durant el recorregut podrem admirar dos arbres monumentals catalogats. Un roure a Santa Maria de Montnegre i l'Alzina Grossa. Tampoc queda gaire lluny el Turó d'en Vives, sostre comarcal.
Començarem l'aproximació al quilòmetre 57,700 de la carretera C-35. En aquest punt trobarem un lloc de bombers. Veurem que amb la seva paret nord, surt una carretera asfaltada que continua paral.lela a la carretera, la prendrem fins a desembocar en una cruïlla. Nosaltres seguirem recte, en direcció a l'Hotel-Restaurant Can Batlle. Creuarem l'autopista per un pont i continuarem per carretera asfaltada fins Vilardell, on perdrem l'asfalt i trobarem una pista de terra àmplia i en bon estat. Continuarem per aquesta pista seguint sempre les indicacions, bé al restaurant, bé a l'Església, a la qual arribarem després de circular uns 8 km. Algunes ressenyes diuen d'aparcar al pàrquing del restaurant. És millor continuar baixant uns quants metres fins a l'Església i aparcar allà ja que el pàrquing del restaurant estava tancat amb cadena.

Comencem a caminar desfent el camí fins a la pista principal que hem deixat per baixar fins a l'església. En aquest encreuament conflueixen 3 GR: el 83, el 5 i el 92. Nosaltres seguirem per un camí que tenim al capdavant i que ens obliga a pujar uns esglaons d'escala. Hem de seguir les senyals de GR durant un bon tros del camí. fins al lloc on els GR5 i GR92 se separen. Seguirem pel sender de l'esquerra, que continua pujant. Aquesta pista principal serà la nostra companya ja que la seguirem sempre deixant pistes secundàries a la nostra dreta fins arribar al Coll de Basses. Aquesta important cruïlla de camins no ha de suposar cap problema ja que hem de continuar per la pista que continua davant nostre. Per a això deixarem dues pistes a la nostra esquerra i una altra més a la nostra dreta. D'aquesta manera, i seguint sempre la pista més ampla i evident, arribem, al cap d'una hora i poc (depèn de les parades realitzades) al cim del Turó Gros. Res a destacar. L'arbrat existent a la cimera impossibilita qualsevol visió de l'entorn llunyà. De fet en cap moment de l'ascensió hi ha una visió clara de res, llevat dels roures, alzines i castanyers que ens han acompanyat en el recorregut. La baixada del cim la farem continuant per la pista per la qual hem pujat. Després de recórrer uns 200 metres trobarem una pista que surt a la nostra esquerra. La ignorarem i continuarem recte. Al cap d'altres 100 metres tornarem a trobar un altre encreuament, aquesta vegada amb pistes a la nostra esquerra i la nostra dreta. També les ignorarem i continuarem recte. Recorreguts altres 150 metres tornem a trobar un altre camí que, a la nostra dreta, inicia una baixada. Tampoc ho seguirem ja que continuarem a la nostra esquerra. Després d'altres 200 metres, la història es repeteix, continuarem per la nostra esquerra en la bifurcació que trobarem. Al poc temps tornem a trobar una cruïlla. Aquesta vegada també optarem per l'opció de continuar per l'esquerra abandonant la pista principal, que continua recte en lleugera pujada. Si decidíssim continuar recte per la pista en pujada, no hi hauria problema ja que aquesta porta a la urbanització Les Mimoses, d'Hortsavinyà, on enllaçaria amb el GR92 i d'allà a l'aparcament, després d'una gran volta, això si. Nosaltres optem per abandonar aquesta pista i seguir per l'esquerra a buscar l'ermita de Santa Maria de Montnegre. Abans d'arribar a l'ermita, a partir de la cruïlla anterior, hem d'estar vigilants ja que després de recórrer uns 375 o 400 metres hem de deixar la pista per la qual transitem i prendre un corriol que surt a la nostra esquerra, amb prou feines senyalitzat amb quatre pedres a manera de fita, també al marge del camí, a la nostra dreta, hi ha una petita pedra amb lletres vermelles indicant la direcció i distància al Turó Gros, però és tan petita que costa de veure. Un cop pres aquest sender, iniciarem un continu descens fins Santa Maria de Montnegre. En aquest lloc trobarem una font i un roure monumental. En aquest punt, l'opció fàcil per tornar al cotxe seria agafar la pista que surt a la nostra esquerra, però nosaltres vam decidir fer una mica més llarga i "aventurera" la ruta i vam optar per baixar a la font i seguir una mena de sender que segueix el llit del reguitzell de la font, fins a una pista semi abandonada que veiem més avall. A l'aconseguir-la, la seguim per la nostra dreta salvant branques d'arbres i alguna bardissa, però sense problemes ja que la pista és perfectament transitable. Al poc temps desemboquem a un camí que ve de la nostra dreta, possiblement de la pista que arribava a Santa Maria de Montnegre. Prenem aquest sender cap a la nostra esquerra i comencem a baixar buscant el GR92. Arribem a ell en poc temps sense cap problema ja que no hi ha desviaments en tot el trajecte. Situats al GR, ja no hi ha pèrdua. Tot el recorregut està senyalitzat i arribem a l'aparcament després de passar per la Font de la Brinxa, la cruïlla amb la pista que baixa dreta de Santa Maria de Montnegre i l'Alzina grossa.