Puigsacalm

cim número 38 del llistat dels 100 cims de la FEEC zona de descàrrega d'arxius

Joanetes-Maspoc-Mas Roure-Fontanills-Plaça Falguera-Coll de Forn-Mare de Déu de les Olletes-Santa Magdalena del Mont-Puig Corneli-Coll de Santa Magdalena-Puig dels Llops-Puigsacalm-Coll de la Farmaciola-Pas dels Burros-Coll de Santa Magdalena-El Barret-Puig del Soi-Puig de la Peresa-Joanetes
Cartografia  Ed. Alpina  Mapa Puigsacalm 2002
Coordenades  UTM Datum WGS84
Distància recorreguda  17.7 Km. Temps 5 h. 07 min.
Per fer  aquest recorregut haurem de passar un petit trajecte equipat amb diferents estris, cordes, cadenes, esgraons de metal, etc, etc. No és que siguin complicats, però s'hauran de fer amb seny. En aquest itinerari es fan de baixada, però això, com sempre, queda a la decisió de l'usuari. Aquest pas és, segons el mapa que es consulti, la Canal Fosca o la Canal dels Ganxos. Aquesta caminada es pot escurçar notablement si fem la pujada a Santa Magdalena del Mont i superem la canal equipada ( Fosca o dels Ganxos, ja tornem) i en comptes de pujar al Puig Corneli, Tirar pel dret en Santa Magdalena en direcció al Coll del Mateix nom. Així no aniríem a la Plaça Falguera ni a la Mare de Déu de les Olletes, i ens estalviaríem tota aquesta volta. (Consultar mapes de la zona).
Per fer aquesta excursió haurem d'arribar a la població de Joanetes. Hi han múltiples opcions per arribar-hi així que deixo a l'elecció del públic la carretera escollida. Una vegada en Joanetes he pres com punt d'arribada la rotonda de la Serra, a la qual s'arriba tant venint de Girona, com d'Olot, com de Vic i Barcelona. Els que vinguin de la part d'Olot no hauran d'arribar a la rotonda. ja que uns metres abans trobaran el trencall cap a Joanetes. Una vegada a la rotonda prendrem la sortida en direcció a Olot i als pocs metres agafarem el mateix trencall cap a Joanetes. Conduirem uns 2 quilòmetres i deixarem la carretera per entrar als carrers del municipi. Arribarem a una mena d'illeta que ens treu de nou a la carretera. Aparcarem a on puguem el cotxe ja que hem arribat a destí. També, en comptes d'entrar al poble podem continuar per la carretera fins arribar al trencall que ens permet entrar de nou a la població. Com es vulgui.

Vull fer constar des d'el principi que el recorregut aquí explicat és molt més llarg del normal ja que m'agrada fer itineraris diferents als normals i als que la gent ja ha penjat en Internet. Dit això, i com és lògic, tothom pot aprofitar lo que vulgui de tot lo que aquí deixi i adaptar-lo als seus interessos.

Havent aparcat a la illeta abans dita haurem d'anar en direcció a Joanetes per trobar una pista senyalitzada amb un pal indicador. Veiem que anant a l'esquerra ens dirigirem a Santa Magdalena i Les Olletes. Ambdues destinacions es troben en el nostre full de ruta així que agafem aquesta pista. Una vegada hem vorejat una edificació veiem un ballat amb un rètol i un senyal de pintura groga. Seguirem les seves indicacions i passarem l'estructura de fustes agafant orientació Nord-Est seguint en direcció a Santa Magdalena i les Olletes. Anirem seguint les marques fins arribar a un cartell amb dues direccions. Seguirem per la dreta en direcció a Santa Magdalena per Maspoc. 300 metres després haurem de seguir,en pujada, per la pista que tenim davant, deixant la que se'n va per la dreta, en lleugera baixada. Així arribarem al mas enrunat de Maspoc. Recorreguts uns 100 metres trobem altre bifurcació del camí. Seguirem per la dreta en direcció a les Olletes, tal i com diu el cartell que veiem enganxat a la vegetació. Caminarem entre arbres fins arribar a una porta metàl·lica que ens barra el pas. La superarem i acabem de sortir de la vegetació més endavant. Al sortir al camp veurem una fita de fusta .L'anirem a buscar i acabarem sortint a una pista que ve de Puig Sacreu. La seguirem per l'esquerra i fent camí arribarem a veure davant nostre el mas, També enrunat, de Fontanills. No arribarem ja que girarem a l'esquerra seguint la pista principal pujant en sentit Nord-Oest.Trobafrem un encreuament però seguirem recte per la pista principal. Quan portem caminats 4200 metres des de Joanetes trobaren una bifurcació de la pista. El que segueix recte sembla que es dirigeix directe cap a la Mare de Déu de les Olletes així que teniu l'oportunitat de triar l'opció que més us interessi. El camí que proposo segueix per l'esquerra per pujar, després de fer un parell de llargues llaçades, sortir a la Plaça Salguera.Seguirem en sentit Sud-Oest per passar pel Coll del Forn, recórrer per la base les Agulles, creuar el Torrent de Can Turó o Canal Curta ( altre vegada dependrà del mapa que es consulti ) i acabarem sortint al camí que puja de Sant Esteve d'en Bas. El seguirem per l'esquerra i arribarem a la cavitat a on es troba la Mare de Déu de les Olletes. El lloc és colpidor i paga l'esforç fet per arribar-hi. Continuarem pujant fort pel Grau de les Olletes i, després de girar a la dreta arribarem a un encreuament senyalitzat amb un pal amb diferents direccions. Aquí vaig girar a l'esquerra per anar a Sant Magdalena, però si es segueix per la pista que se'n va cap al Sud podem escurçar el recorregut, si no es vol pujar al Puig Corneli. Quan som a Santa Magdalena girarem a la dreta per pujar fins les evidents antenes que tenim a l'abast. Arribats a dalt i farts de les vistes que ens esperen, veiem a ponent un gran estel de Nadal. Seguirem pel camí que recorre la seva base i després de fer un descens arribarem al Coll de Santa Magdalena. Girarem a la dreta seguint les indicacions del pal de direcció cap al Puigsacalm pel Puig dels Llops. Aquest Puig ens queda una mica escorat a l'esquerra del camí però crec que val la pena acostar-se, son un grapat de metres sense gaire pujada i les vistes que assolim de tota la carena ben que s'ho valen. Tornats al camí el seguirem per, sense gaires problemes i per camí molt evident i fressat, arribar al cim del Puigsacalm.
 Per fer la tornada descendirem pel sender que baixa en sentit Oest a buscar una mena de coll amb una petita farmaciola i un pal indicador. Seguirem el traçat del camí marcat amb senyals de pintura blanca i verda  en direcció a la Collada de Bracons i Vidrà. 300 metres més o menys després de la farmaciola arribarem a altre pal indicador. Ara girarem a l'esquerra per baixar en direcció a Santa Magdalena pel Pas dels Burros. Farem un descens molt decidit al principi però més endavant el sender comença a planejar per anar fent camí per la base de la carena del Puigsacalm i el Puig dels Llops i arribar finalment al Coll de Santa Magdalena. Seguirem el camí com si anéssim de nou cap al Puig Corneli però, més o menys a uns 180 metres, trobarem un corriol que se'n va a ma dreta i que està senyalitzat amb un petit grup de pedres que no arriba a ser una fita. Baixarem per aquest camí, molt evident en tot el seu recorregut i arribarem a la zona equipada de la Canal Fosca o Canal dels Ganxos ( tornem a dubtar ja que tot depèn del mapa que es consulti ). Aquest tram no comporta molts problemes però, com tot, s'haurà de fer amb seny. Superats els entrebancs el sender farà un gir a l'esquerra per agafar orientació Nord-Est i sortirem de la vegetació. Planejant arribarem a la pedra dita "El Barret". Aquesta pedra marca el començament del descens, ja visualitzat des del cim del Puig Corneli, cap a Joanetes. Seguirem les marques grogues per passar pel Puig de Soi, el Puig de la Peresa i , finalment, tornar al camí pel que vam fer la pujada. Així doncs tan sol ens resta desfer el camí per tornar al cotxe